Til 20 kg cement brugte vi 36-40 L støbegrus og 32-36 L makadam 8-16. (efter nogle omgange får man styr på øjemålet)
Kast al makadam og halvdelen af sandet i blanderen, kør det rundt nogle sekunder, tilsæt cementen, kør det rundt nogle sekunder og tilsæt resten af gruset, sprøjt vand længst inde og lad det arbejde sig ud, men vær forsigtig, det bliver hurtigt for løst, så vær sparsom med vandet.

• Synes
Simsu og 1 anden
  • Laddar…
R
Hvad tænker for styrke, du tager 1 på 3 som det hedder og 2 8-16 makadam, så bliver det stærkt og godt for en sula til muren. Sola skal være cirka 15 cm bredere på begge sider, hvis det er leret underlag, ellers er 10 cm nok og en tykkelse på ca. 15 cm, hvis der er meget, der skal stå på muren. Jernene lægges ca. 5 cm fra underkanten for den bedste bæring. Glem ikke at måle op, så du ved, at alt bliver ens, og jo mindre vand du har, desto stærkere bliver betonen, men den kan være svær at håndtere, hvis den bliver for stiv til at flyde ud. Betonen skal vibreres på en eller anden måde, så vand kommer op til overfladen.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
X xLnT sagde:
Til 20Kg cement brugte vi 36-40L støbegrus og 32-36L makadam 8-16. (efter nogle omgange får man styr på øjemålet)
Smid al makadam og halvdelen af sandet i blanderen, kør rundt et par sekunder, tilsæt cementen, kør rundt et par sekunder og smid resten af gruset i, sprøjt vand længst ind og lad det arbejde sig ud, men vær forsigtig, det bliver hurtigt for løst, så vær sparsom med vandet.
Kør med samme forhold 20/36/32 og ca 11 liter vand.

R
Og bland grundigt, mindst 10 min i tombolaen pr. sats

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Nu gik jeg ind og kiggede på indholdsfortegnelserne for forskellige grovbeton.

Weber : Ballast: natursand 0-10 millimeter. Kornmax: 12 millimeter

Byggmax: En tørmørtel bestående af cement, sand (0-6 millimeter kornstørrelse) og tilsætningsstoffer.

Combimix: Kornstørrelse ≤ 12 mm

Ikke meget grov ballast her. :)

Senest redigeret:
  • Synes
Lassebo
  • Laddar…
Vi kørte Combimix Cement, kunne lide deres pris og oplevede det som god kvalitet.

R
Andreas Lundgren Andreas Lundgren sagde:
Ikke meget grov ballast her nej
Ballasten er mere som udfyldning og styrkelse af betonen, sten synker ikke eller presses sammen

R rävlyan sagde:
Hvad tænker for styrke, du tager 1 på 3 som det hedder, og 2 8-16 makadam, så bliver det stærkt og godt for en sula til muren.
Det er svært med alle proportioner, specielt når det nogle gange angiver kg og nogle gange liter. Hvad betyder "1 på 3", 1 volumen-del cement og 3 volumen-dele sand? (Og så 2 volumen-dele makadam 8-16 mm.)

Angående målene og armeringens planlægning må jeg holde mig til konstruktionstegningen, så kontrolansvarlig bliver tilfreds. :-) Jeg har jo pladen til naboens garage på den ene side også.

R
Jeg plejer at bruge et par spande ca. 10 l hver, 1 på 3 = 1 spand cement, 3 spande sand og 2 spande knust sten, samt en mindre spand til den vandmængde, der virker godt. Så har man alle mængder i det rette forhold hele tiden. At vibrere fungerer med en slagboremaskine (ingen dinkytoys), måske en hilti eller lignende, de slår godt. Hæld ikke al betonen i på én gang, men halvdelen er godt og vibrer, så det flyder ud og vandet kommer op.

Jeg gav dig det enkleste mulige, grus og sten i Liter (læs spande) og en 20Kg sæk cement.
Bare kør nu jo :)

• Synes
Simsu og 2 andre
  • Laddar…
Fulkemisten
Dette er jo til en sokkel, som skal holde op hele garagen og jordmasserne under, så derfor forsøger jeg at finde ud af så meget jeg kan. Til stolper eller lignende er jeg helt med på, at man tager, hvad man haver! :)
Jo. Hvis det er nogen trøst, så har jeg et par portstolper, der blev utroligt hårde med min blanding. Jeg fik problemer med at bore op porten. Jeg kører med en stor andel cement i min opskrift og så lidt vand som muligt. VTC på cirka .50 plejer det at lande på.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
X xLnT sagde:
Jeg gav dig det enkleste muligt, grus og sten i Liter (læs spande) og en 20Kg sæk cement.
Bare kør nu jo :)
Ja, jeg ved, at det bliver godt, men jeg kan simpelthen ikke sove, når du har cirka samme mængde sand og makadam, og nogle andre har 3:2, byggmax har 2:1, osv. Der må jo findes en opskrift, der er bedst, arghhh! :-P

R
mængde sand og makadam
Makadam er til udfyldning så du ikke behøver så meget beton og bliver lige så stærk, men som sagt bland ordentligt cementen skal være overalt i blandingen, for lidt sand og ballast gør betonen skrøbelig

Har du eller din konstruktør angivet kvaliteten på betonen i konstruktionstegningen?

X xLnT sagde:
Har du eller din konstruktør angivet kvaliteten på betonen i konstruktionsplanen?
Nej, faktisk ikke hvad jeg kan se...

For pladen står der "400 mm Tjälldéngrund med isolering og beton" (hvad det nu betyder) og derefter videre om armering, isolering, dræning osv.

Så står der
  • Sikkerhedsklasse Fundament: SK2
  • Sikkerhedsklasse Gulv på jord: SK1
  • Klasse: Beton i eksponeringsklasse XC1
Så at det skal være ifølge Byggestyrelsens Bygregler BBR 26, BFS 2016:6. Og en masse anden tekst jeg ikke forstår. Jeg fik starttilladelsen torsdag, tog fri fra arbejde fredag og tænkte begynde at støbe i morgen. Jeg er måske for hurtig på det, skal måske gå lidt mere igennem med konstruktøren. :) Men det her får bære eller briste, snart er det for koldt til at støbe jo! Jeg blander ekstra cement og når med lidt vand, så får vi se. Ellers må jeg vel bryde det op til foråret når det er tid til at støbe pladen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.