51,183 læst ·
52 svar
51k læst
52 svar
Hvilken grus/makadam skal man have, når man blander beton?
Til 20 kg cement brugte vi 36-40 L støbegrus og 32-36 L makadam 8-16. (efter nogle omgange får man styr på øjemålet)
Kast al makadam og halvdelen af sandet i blanderen, kør det rundt nogle sekunder, tilsæt cementen, kør det rundt nogle sekunder og tilsæt resten af gruset, sprøjt vand længst inde og lad det arbejde sig ud, men vær forsigtig, det bliver hurtigt for løst, så vær sparsom med vandet.
Kast al makadam og halvdelen af sandet i blanderen, kør det rundt nogle sekunder, tilsæt cementen, kør det rundt nogle sekunder og tilsæt resten af gruset, sprøjt vand længst inde og lad det arbejde sig ud, men vær forsigtig, det bliver hurtigt for løst, så vær sparsom med vandet.
Hvad tænker for styrke, du tager 1 på 3 som det hedder og 2 8-16 makadam, så bliver det stærkt og godt for en sula til muren. Sola skal være cirka 15 cm bredere på begge sider, hvis det er leret underlag, ellers er 10 cm nok og en tykkelse på ca. 15 cm, hvis der er meget, der skal stå på muren. Jernene lægges ca. 5 cm fra underkanten for den bedste bæring. Glem ikke at måle op, så du ved, at alt bliver ens, og jo mindre vand du har, desto stærkere bliver betonen, men den kan være svær at håndtere, hvis den bliver for stiv til at flyde ud. Betonen skal vibreres på en eller anden måde, så vand kommer op til overfladen.
Kør med samme forhold 20/36/32 og ca 11 liter vand.X xLnT sagde:Til 20Kg cement brugte vi 36-40L støbegrus og 32-36L makadam 8-16. (efter nogle omgange får man styr på øjemålet)
Smid al makadam og halvdelen af sandet i blanderen, kør rundt et par sekunder, tilsæt cementen, kør rundt et par sekunder og smid resten af gruset i, sprøjt vand længst ind og lad det arbejde sig ud, men vær forsigtig, det bliver hurtigt for løst, så vær sparsom med vandet.
Nu gik jeg ind og kiggede på indholdsfortegnelserne for forskellige grovbeton.
Weber : Ballast: natursand 0-10 millimeter. Kornmax: 12 millimeter
Byggmax: En tørmørtel bestående af cement, sand (0-6 millimeter kornstørrelse) og tilsætningsstoffer.
Combimix: Kornstørrelse ≤ 12 mm
Ikke meget grov ballast her.
Weber : Ballast: natursand 0-10 millimeter. Kornmax: 12 millimeter
Byggmax: En tørmørtel bestående af cement, sand (0-6 millimeter kornstørrelse) og tilsætningsstoffer.
Combimix: Kornstørrelse ≤ 12 mm
Ikke meget grov ballast her.
Senest redigeret:
Det er svært med alle proportioner, specielt når det nogle gange angiver kg og nogle gange liter. Hvad betyder "1 på 3", 1 volumen-del cement og 3 volumen-dele sand? (Og så 2 volumen-dele makadam 8-16 mm.)R rävlyan sagde:
Angående målene og armeringens planlægning må jeg holde mig til konstruktionstegningen, så kontrolansvarlig bliver tilfreds.
Jeg plejer at bruge et par spande ca. 10 l hver, 1 på 3 = 1 spand cement, 3 spande sand og 2 spande knust sten, samt en mindre spand til den vandmængde, der virker godt. Så har man alle mængder i det rette forhold hele tiden. At vibrere fungerer med en slagboremaskine (ingen dinkytoys), måske en hilti eller lignende, de slår godt. Hæld ikke al betonen i på én gang, men halvdelen er godt og vibrer, så det flyder ud og vandet kommer op.
Jo. Hvis det er nogen trøst, så har jeg et par portstolper, der blev utroligt hårde med min blanding. Jeg fik problemer med at bore op porten. Jeg kører med en stor andel cement i min opskrift og så lidt vand som muligt. VTC på cirka .50 plejer det at lande på.Andreas Lundgren sagde:
Ja, jeg ved, at det bliver godt, men jeg kan simpelthen ikke sove, når du har cirka samme mængde sand og makadam, og nogle andre har 3:2, byggmax har 2:1, osv. Der må jo findes en opskrift, der er bedst, arghhh!X xLnT sagde:
Nej, faktisk ikke hvad jeg kan se...X xLnT sagde:
For pladen står der "400 mm Tjälldéngrund med isolering og beton" (hvad det nu betyder) og derefter videre om armering, isolering, dræning osv.
Så står der
- Sikkerhedsklasse Fundament: SK2
- Sikkerhedsklasse Gulv på jord: SK1
- Klasse: Beton i eksponeringsklasse XC1