I analysen står der tydeligt, at "asbest- JA, amofyllit i sortlim på tæppe".
Dette firma er meget seriøst, og jeg går derfor ud fra, at amofylliten de har fundet i sortlimmet, er fibrøs.
Eftersom de så tydeligt har skrevet, at JA, de har fundet asbest.

Jeg skal faktisk kontakte det første analysefirma og spørge, hvorfor de ikke fandt asbest, da dette jo viste sig at findes i materialet...

Tæpperesterne med sortlim indeholdende amofyllit. Kan jeg lade det blive liggende, hvor det ligger, åbent, eller bør det kapsles ind, slibes væk eller lignende? Jeg tænker, at jeg måske skaber mere "elendig" ved at slibe end ved at lade det være urørt, i og med at amofylliten burde være temmelig bundet i limet. Hvad synes I?

Haha, skulle selvfølgelig stå antofyllit i kommentaren ovenfor... :)

Mattresterne med svartlim indeholdende amofyllit. Kan jeg lade det ligge der det ligger, åbent, eller bør det indkapsles, slibes bort eller lignende? Tænker at jeg måske skaber mere "elendighed" ved at slibe end at lade det være uforstyrret, i og med at amofylliten jo burde være temmelig bundet i limmet. Hvad synes I?
Ja, den er bundet i limmet og helt ufarlig indtil den frigøres ved bearbejdning. Så du skal selvfølgelig ikke slibe gulvet. Hvis du har trægulv/masonit anbefaler jeg, at du påfører en overflade af maling eller andet passende overdækkende lag på limmet, inden du lægger nyt gulv over. Lad limmet forblive nedenunder. Der er da 0,000% chance for, at fibre frigøres. Inden du lægger nyt gulv, sæt gerne en advarselslabel eller lignende på det underliggende gulv, for at informere eventuelle købere af dit hus i fremtiden.

Skal faktisk kontakte det første analysefirmaet og spørge om hvorfor de ikke fandt asbest, da dette viste sig at være tilstede i materialet...
Analysefirmaerne bruger normalt faskontrastmikroskop, dvs en person sidder og kigger i analyseprøven og søger efter synlige og identificerbare asbestfibre, så der er en kilde til menneskelig fejl. Dvs man overser simpelthen at se fibrene. (der findes automatiserede metoder med dyre elektronmikroskoper for at få mere sikre resultater, men det er meget dyrt og bruges normalt ikke af analysefirmaerne)
Som et andet svar påpegede, så kan gulvlæggeren have brugt sortlim med asbest på en del af gulvet, og på en anden overflade have brugt sortlim uden asbest.

Senest redigeret:
Tak for svaret!

Et opfølgende spørgsmål:

Det sortlimede med asbest og mindre måtterester findes på et gammelt trægulv, planker.
Jeg har nu til hensigt at lade støvsuge dette gulv grundigt, for at fjerne eventuelle tidligere frigjorte fibre fra da vi ubevidst rev de gamle plasttæpper ud, som kunne have indeholdt asbest i tæppet og/eller limen.

Som academia skriver ovenfor, er det måske unødvendigt at begynde at slibe de gamle limrester væk osv. Da frigøres trods alt fibre, selvom saneringsfirmaet bør have den rigtige type støvsuger, udsugning osv.
Måske skal jeg i stedet bede dem om efter grundig støvsugning at male/grunde de gamle trægulve, som kan have sortlimrester tilbage på overfladen. Altså lade male/grunde hele gulvoverfladen.
Jeg undrer:

Er det OK at male over/grunde dette gamle plankegulv? Eller kan det på nogen måde blive for tæt og skabe fugtproblemer?
Jeg har et gammelt hus, bygget i 1893, krybekælder. Jeg er holdt op med at fyre i skorstenene, har nu jordvarme. Dette skaber i sig selv ændringer i fugtforholdet i krybekælderen osv.

Jeg vil lægge et nyt solidt trægulv oven på det gamle trægulv med sortlimrester. Mellem gulvene skal der ligge en pap laget. Spørgsmålet er altså: kan jeg bede saneringsfirmaet male/grunde det gamle underliggende trægulv, eller risikerer jeg så at skabe fugtproblemer, når evt. fugt fra krybekælderen ikke kan "flyde frit" gennem gulvene, men evt. forhindres i at komme igennem på grund af maling/primer?

Tips til passende primer/maling?

Eller er det nok at lade sortlimet være, lægge pap laget og simpelthen lægge det nye trægulv ovenpå?
Tag gerne i betragtning, at jeg også har til hensigt eventuelt at installere en affugter i krybekælderen, som vil blæse tør luft ind i krybekælderen. Jeg kender ikke præcist, hvordan dette fungerer, men måske kan det føre til, at luft fra krybekælderen trænger ind i det indendørs miljø via sprækker i gulvet osv. Er det uhensigtsmæssigt med dette "blæs" nedefra, hvis jeg lader sortlimet ligge uden at blive overmalet under det nye trægulv? Også i dag kommer der naturligvis luft ind rent naturligt via krybekælderen. Men, måske bliver der mere af det, hvis en affugter installeres. Hvad ved jeg...

måske unødvendigt at give sig i kast med at slibe væk gamle limrester osv. Så frigøres der trods alt fibre, selvom saneringsfirmaet jo for så vidt skal have med sig den rigtige type støvsuger, udsug osv.
Forstod ikke at du ville tage en saneringsfirma ind for limmet. Men ville ikke engang anbefale, at sanerere sliber det væk heller. Simpelthen fordi det ikke er nødvendigt, og fordi den behandling skaber luftbåren asbest, som til en vis grad kan forblive i indendørsluften, selv efter en godt udført sanering. Alt vil ikke blive fanget op af undertryk, udsug og støvsugeres partikelfilter.

Eller er det nok at lade sortlimmet være, lægge på lerepap og simpelthen lægge det nye trægulv ovenpå?
En dækkende overflade med primer (som "ånder" fugt) hvis sortlimmet er udtørret og pulveriserer, ellers mener jeg det er tilstrækkeligt. Men nogen som kan trægulv bør nok sige deres først.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.