Jeg, som har gjort mig kendt som en "asbestgalning" her på forummet, kan nu køligt konstatere, at det er skræmmende at få beskeden "ingen asbest" i sortlim under en gammel plastmatte fra et analysefirma, for så at få beskeden "Antofyllit i sortlim under matte" fra et andet firma.

Havde ikke engang tænkt at teste matten igen, men et stykke af den fulgte bare med, da jeg analyserede puds-/mørtel. Matten var nemlig limet op mod denne murstokk.

Skræmmende, synes jeg!

Benytter lejligheden til at spørge, om I tror, at asbesten, som sidder i sortlimet, udgør en fare, så længe jeg ikke er og bryder i matten? Matten er nemlig brudt i kanterne, ligger løst i små stykker.

Hvordan mener du, at limet skal kunne sprede sig i luften, så du kan indånde det?

Nej, mente ikke direkte sådan. Håber selvfølgelig, at fibrene er temmelig bundne i limmet, men tæppet som sådan er delvist "sønderbrudt" i små stykker.

Men, det jeg ikke kan lide mest lige nu er, at man ikke ser ud til at kunne stole på analysen.

Du må nok præcisere lidt, er det asbest i limet eller i tæppet?

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ja, muligvis indeholder tæppet asbest som fyldmateriale? Analysefirmaet burde dog have kunnet udelukke dette, iom at du mener at deres vurdering var om limmet. Google:
...I 1956 begyndte man at producere vinylgulve med asbest som fyldmateriale. Produktet ophørte i 1974, da man opdagede at asbesten var sundhedsskadelig....
[link]

Senest redigeret:
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Asbest i limmet! Ifølge analysefirmaet.

At man havde asbest i vinylmåtterne var jo primært for at øge modstanden mod slid og i anden omgang for at sprede evt. varme fra brand, så brandforløbet blev forsinket en stund, men at have asbest i limmet finder jeg ingen grund til og undrer om det virkelig var sådan. Skulle det så også være for at forsinke en brand ???, for slid kan det jo ikke handle om.
Uanset hvad Stina, så synes jeg ikke, du skal bekymre dig, for det kan næppe være i store mængder, som frigives hos dig. Du kan sammenligne med f.eks. Teknikum i Uppsala (i 80'erne), hvor der gik, i udendørssko, HUNDREDEVIS af studerende i gangene og sled på asbestarmerede vinylmåtter hele dagen. Da blev så meget asbest frigjort, at det MULIGVIS KUNNE være sundhedsskadeligt.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Antofyllit er ikke asbest

Fra wiki:
amfibolmineral med den kemiske sammensætning (Mg, Fe)7Si8O22(OH)2 (magnesium, jern, silikat, hydroxid). Antofyllit er isomorft med cummingtonit. I nogle former er antofyllit fibrøst og lamelleret og bruges som asbest.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antofyllit

Jo, den såkaldte svartlim er vel en ret kendt kilde til asbest. Selv om det findes både med og uden asbest. Har ingen anelse om, hvorfor man havde asbest i limet.

Hvis man vil tolke analysen venligt, kunne det vel være sådan, at limet i den første analyse faktisk ikke indeholdt asbest. Typ tæppelæggeren åbnede en ny bøtte af en anden type.

Edit: Kow han fandt informationen mens jeg skrev.

M
KnockOnWood sagde:
Antofyllit er ikke asbest

Fra wiki:

[link]
Jo

Wiki sagde:
Fibrous anthophyllite is one of the six recognised types of asbestos
http://en.wikipedia.org/wiki/Anthophyllite

Wiki sagde:
Chrysotile is one of the six minerals that are regulated as "asbestos". The five others are tremolite, anthophyllite, amosite (grunerite), crocidolite (riebeckite), and actinolite
http://en.wikipedia.org/wiki/Asbestos

Wiki sagde:
...asbestmaterialerne amosit, tremolit, krokidolit og antofyllit.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest

Arbetsmiljöverket sagde:
Asbest er et samlingsnavn på en række naturligt forekommende mineraler. Den dominerende asbesttype er krysotil (hvid asbest). De øvrige asbesttyper er amosit (brun asbest), antofyllit, tremolit, aktinolit og krokidolit (blå asbest).
http://www.av.se/teman/asbest/?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Senest redigeret af en moderator:
OK så, skræm den stakkels Stina71 alt du kan :p

M
Nej, jeg skræmmer ikke op, jeg informerer.

Jeg mener, at alle har ret til at danne deres egen opfattelse uden at blive manipuleret med forvansket fakta.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ja, antofyllit er bestemt en type asbest.
Beskrives også tydeligt på forskellige sider på nettet.
Så, MaxPax, du har helt ret.
Analyseselskabet beskrev jo også tydeligt i analysesvaret, at antofyllit er asbest.

Man skal ikke stole så meget på Wikipedia, der kan jo hvem som helst skrive hvad som helst, som ikke sikkert bliver kontrolleret af en kyndig kilde. Så stoler jeg mere på Arbetsmiljöverket. Men det er som sagt dårligt af analysefirmaet ikke at have bedre kendskab, man betaler dem jo for deres viden!

• Synes
Stina71
  • Laddar…
O
For at gøre det hele endnu lidt sværere, så er ikke Antofyllit altid at forbinde med asbest. Det afhænger af, om det er det fibrøs... Så at sige rent ud, at det er asbest, er altså forkert. Det kan være asbest, samtidig som det ikke er sikkert... hmmm aldrig får man være tilfreds...

Men hvorfor ringer du ikke det første analysefirma og beder dem forklare... Hvorfor de ikke finder asbest...

Det her fandt jeg hos arbeidstilsynet.
Aktinolit, antofyllit og tremolit forekommer også som ikke-fibrøse mineraler.

Senest redigeret:
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.