Jeg håber dette indlæg havner rigtigt...

Vi bor i et gammelt tømret hus fra 1800-tallet. Ved køkkendøren (hvis tilbygning blev bygget i 70'erne) går en støbt stenstrappe ned til jordniveau langs væggen til storstuen. Vores tømrer, som vi plejer at hyre, skulle hjælpe os med en ting og opdagede da, at væggen lukkede fugt ind fra trappen (som ikke havde korrekt afvanding). Ved første øjekast mente han, at vi burde udskifte de store bjælker, der var blevet skadet, hvilket er et ret stort indgreb. En anden tømrer var på besøg, for han var nysgerrig på huset og blev spurgt om problemet og mente ikke, det virkede som om man skulle udskifte bjælkerne, men blot kunne gøre noget ved afvandingen... Der stoppede det hele for to år siden, og væggen er bare overdækket med midlertidige brædder, i afventning af vores beslutning, formoder jeg. Men hvordan skal vi vide, hvem vi skal lytte til? Findes der en uafhængig konsulent, som har viden nok til at vurdere skaden på bjælken, så vi kan komme videre? Selvfølgelig ønsker vi ikke at skulle lave et større indgreb (der er nok at lave alligevel... =).

Hvad ved I, og hvem ville I kontakte?
L

Læg op billeder så kan sikkert nogen gammel ræv på forumet lede jer videre...

Desværre tror jeg ikke, at man kan afgøre fugtskade inde i væggen ud fra et billede, jeg prøver at finde ud af, hvem jeg kan spørge...

Plejer oftest at kræve en kyndig person på stedet for at vurdere. Derefter er eventuelle skjulte skader lidt af et gæt baseret på erfaring, og da kan man nemt få forskellige svar fra forskellige mennesker.

Ellers tror jeg, der findes fugtmålere, som kan komme dybere ind i træet.
Alternativt bør man kunne bore sig ind med groft bor og se, lugte & mærke med fingrene. Er alt ok, kan hullet blot proppes til igen. Det vil ganske vist komme til at kunne ses, hvis tømmerstokkene ikke er/skal være panelbeklædte, men med farve/tjære og nogle års patina, bør det ikke være et problem på et ældre hus, som ofte har en del aldersrelaterede skavanker/patina alligevel.

Bliver lidt bekymret, når I nævner, at væggen er midlertidigt indplastet siden to år. Indplastning af træ i udemiljø bør helst undgås helt, og ellers er det væsentligt, at det netop er en meget midlertidig foranstaltning. Anbefaler, at I straks grundigt sikrer, at indplastningen ikke har forværret skaderne.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.