2,520 læst ·
2 svar
3k læst
2 svar
Hvad ville I have gjort med denne rådne gavl? nyt træ, eller metalplade? *billede*
Mine stakkels sydgavle har det ikke godt, mest bekymret er jeg for denne.
Tænkte at give bygningen nyt pladetag til sommer og burde også fikse gavlen hvis det er
På indersiden er der regler og bærende strukturer ligesom stokke. Nogle dele af stokkene er lidt bløde.
1. Jeg gætter på, at uanset om man vælger plade eller træ, bør den gamle panel fjernes?
2. At arbejde med træ burde vel være lettere nu, når det drejer sig om vinduer og døre?
3. Ville en pladevæg mod syd blive et mareridt med hensyn til knagelyde?
4. Hvordan bygger man med plade? Mange nye regler? Skal jeg isolere indersiden?
- Anden etage blev brugt til korn. Hvis det bruges til det igen, så gætter jeg på, at det ikke er godt med glohed plade?
View attachment 75607
(klik for større)
Tænkte at give bygningen nyt pladetag til sommer og burde også fikse gavlen hvis det er
På indersiden er der regler og bærende strukturer ligesom stokke. Nogle dele af stokkene er lidt bløde.
1. Jeg gætter på, at uanset om man vælger plade eller træ, bør den gamle panel fjernes?
2. At arbejde med træ burde vel være lettere nu, når det drejer sig om vinduer og døre?
3. Ville en pladevæg mod syd blive et mareridt med hensyn til knagelyde?
4. Hvordan bygger man med plade? Mange nye regler? Skal jeg isolere indersiden?
- Anden etage blev brugt til korn. Hvis det bruges til det igen, så gætter jeg på, at det ikke er godt med glohed plade?
View attachment 75607
(klik for større)
Senest redigeret:
først skal du tjekke hvordan bundreglen ser ud og også stående. ser det ud sådan kan der være mere råd.
billigst plade og dyrest træ efter min mening. så synes jeg træ er pænest. så jeg ville vælge træ.
1 gammelpanel væk
2 nja du skal gøre samme proces.
3 gør du vægkonstruktionen godt, får du ingen (ikke som du tænker i hvert fald) knæk.
4 hvordan du bygger med plade afhænger af, hvilken plade. men sandsynligvis kommer du til at bygge som med træ. eventuelt forskel i sømregeltykkelse.
billigst plade og dyrest træ efter min mening. så synes jeg træ er pænest. så jeg ville vælge træ.
1 gammelpanel væk
2 nja du skal gøre samme proces.
3 gør du vægkonstruktionen godt, får du ingen (ikke som du tænker i hvert fald) knæk.
4 hvordan du bygger med plade afhænger af, hvilken plade. men sandsynligvis kommer du til at bygge som med træ. eventuelt forskel i sømregeltykkelse.
Synes absolut træ. Det er et fint udhus og synd at sætte plade på det. Som det ser ud på billedet, er der en del af panelet, der ikke behøver at blive skiftet, og så bliver det betydeligt billigere at reparere der, hvor det er dårligt, og sætte ny lægte på og så på med slamfarve. Sydsiden er udsat, men ved at male om lidt oftere, så solen ikke kan påvirke panelet i samme grad, holder væggen i princippet så længe som helst. Sørg for, at der ikke suges fugt op fra jorden ved også at holde vegetation væk. Nederst kunne man save brædderne af et stykke op og lægge dem liggende i stedet, hvilket også sparer en masse tid og penge. Synes man ikke, det er pænt, kan man kombinere med stående brædder nederst.
Klik her for at svare