T TheGame sagde:
Havde lignende bænke i huset.
Da vi skulle udskifte vinduesbænkene i forbindelse med vinduesudskiftning, så jeg en klistermærke på undersiden, hvor producenten stod.
Svenska eternit i lomma.
Så jeg antog, at der var asbest i bænkene.
De var desuden meget tungere, end man forestillede sig ud fra størrelsen.
Interessant! Der er desværre ingen sådanne tegn på mine vinduesbænke, så vidt jeg kan se, og jeg har ikke til hensigt at udskifte dem.

Det ser ud til, at den hvide boblede underside på mine vindueskarme er en form for tapet. Det ser ikke ud til, at mine vindueskarme har den boblede struktur på undersiden, men at de har præcis den samme glatte struktur på undersiden som de har på oversiden. På en af karmene mangler der nemlig lidt af undersidens tapet, og der kan man se en glat karmoverflade. Er det her noget, der taler for, at det ikke er eternitkarme?

Så vidt jeg forstår, støbte man nemlig eternitkarme, og når de var støbt, fik de en anderledes struktur på undersiden end på oversiden. Så hvis vindueskarmene har samme glatte struktur på undersiden som på oversiden, betyder det så, at vindueskarmene ikke er støbt og derfor ikke lavet af eternit (asbestcement)?

Staffans2000
E Ellington sagde:
betyder det da at vinduespladerne ikke er støbt, og altså ikke lavet af eternit (asbestcement)?
Nej. Snarere tværtimod, eftersom de stenplader jeg har set aldrig har været slebet på undersiden. Men Eternit eller ikke, spiller ingen rolle hvis du bare lader dem være i fred.

Staffan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.