Jeg bor i en lejlighedsbygning, der er bygget i år 1942. Hvad tror I, at disse vindueskarme er lavet af for materiale?
Kan det være en form for sten? Eller kunne det være eternit (asbestcement)? Jeg ved, at man kun kan finde ud af, om et materiale indeholder asbest ved at sende en del af det til analyse, men hvad tror I? Er der for eksempel nogle ligheder mellem mine vindueskarme og eternitkarme i følgende tråd?: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-detta-foer-material-hjaelp-mig-faststaella.233725/
Det afhænger jo af, hvordan man definerer sten. Asbest og beton kan man nok definere som sten. Men det er ikke utroligt, at de tror, at det er natursten.
Det ser jo ud som om den er støbt. I hvert fald hvis man kigger på undersiden. Spørgsmålet er, hvorfor du undrer?
Staffan
Årsagen til, at jeg undrer, er primært fordi de er lidt slidte hist og her, og det ville føles roligere at have lidt slidte stenbænke end lidt slidte eternitbænke (ikke fordi jeg tror, jeg dør af at have lidt slidte eternitbænke, men bare fordi det ville føles roligere, hvis de var lavet af sten, helt enkelt).
Mit boligselskab hævder, at det er stenbænke, men jeg mener selv, at det mere ligner eternitbænke, ikke mindst på grund af strukturen på deres undersider. Har et boligselskab grund til at lyve om en sådan ting? Eller ved de måske ikke det og gætter selvsikkert?
Det afhænger jo af, hvordan man definerer sten. Asbest og beton kan man nok definere som sten. Men det er ikke usandsynligt, at de tror, det er natursten.
Sandt! Men de var tydelige med, at bænkene ikke indeholdt asbest.
Jeg heller ikke! Jeg har i hvert fald ikke til hensigt at skære dem på nogen måde, selvom det havde været lidt sjovt at skære en lille bit af og sende til analyse.
Jeg ved, at vores vindueskarme er af eternit, men jeg er ikke spor bekymret over det. Har ikke tænkt mig at save i dem. Ud fra billederne at dømme kunne dine måske også være eternit.
Jeg ved at vores vindueskarme er af eternit, men jeg er slet ikke bekymret over det. Har ikke tænkt mig at save i dem. Ud fra billederne at dømme, kunne dine måske også være eternit.
Sådan ser vores vindueskarme ud:
[billede]
[billede]
Spændende! Tak for billederne. Ja, lighederne findes absolut.
Jeg ved, at vores vindueskarme er af eternit, men jeg er slet ikke bekymret over det. Tænker ikke at save i dem. Ud fra billederne at dømme, så kunne dine måske også være eternit.
Sådan her ser vores vindueskarme ud:
[billede]
[billede]
Bor du i lejebolig forresten? Jeg ville gerne male mine bænke, men boligforeningen siger, at jeg i så fald skal stå for fjernelse af malingen, når jeg vælger at flytte fra denne lejlighed.
Havde lignende bænke i huset.
Da vi skulle skifte vindueskarmene i forbindelse med vinduesudskiftning, så jeg en klistermærke på undersiden, hvor der stod producent.
Svenska eternit i Lomma.
Så jeg antog, at der var asbest i bænkene.
De var desuden meget tungere, end man forestillede sig i forhold til størrelsen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.