Hej!

Jeg er i gang med at bygge en garage.

Så langt er rammen klar, se billede:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...k7SMcGCA73DsqW7SQ6mrzIjTehjYXJzY/overview.jpg

Min far og jeg hjælper hinanden med byggeriet, men ingen af os er snedkere.
Næste skridt er at beklæde væggene i ventetiden på spær.

Jeg synes, man burde beklæde indersiden først med OSB-plader, så man indefra nemt kan fræse huller til el-dåser. Derefter fastgør man rør og dåser der, hvor hullerne allerede er, for at få perfekt pasform. Til sidst lægger man isolering og sætter panel på udefra.

Min far mener, at det er klogere først at beklæde ydersiden med panelet, så man derefter kan stå inde og arbejde.
Men jeg mener, at det må blive tricky først at montere el og derefter montere OSB-plader for til sidst at fræse dåsehullerne, hvor el-dåserne "cirka" burde være.

Jeg er taknemmelig for kommentarer om, hvad I anser som det smarteste.

Noget, der får min idé til ikke at holde, er, at jeg til sidst skal have gips udenpå OSB-pladerne, hvilket igen kan give problemer med hulplaceringen. Jeg havde nemlig tænkt mig at vente med gipsen til sidst.

Venlig hilsen
Fredrik

Hvis I kan dække over byggeriet ved evt. regn, så må det vel være lige meget? Men normalt forsøger man at bygge tæt, og derefter sætte de fugtfølsomme plader på. Ikke sjovt med regn plus OSB.

Tak for svaret!

Lyder som om du anbefaler at sætte panel først, præcis som min far.

Men bliver det ikke besværligt med huludtagning til el-dåser da?

Mvh
Fredrik

Hmm!!

Ikke dårligt!! Smart ting!

Tror i så fald, at vi begynder udefra og slutter med osb.

Hullerne burde da ikke være nogle prpblem, synes jeg!

Takker for al hjælp!!

Mvh
Fredrik

Bob_the_builder
Nej, det er "så man gør" - bruger hole in one, altså. Helt rigtigt at vente med OSB indtil taget er på. Den tåler ikke meget fugt, før den begynder at svulme op og blive meget kedelig at have som underlag for gipsen.
Glem ikke at du skal have en vindtæt membran i en eller anden form plus lægter til ventilation bag yderpanelet.

Hvad jeg kan se på billedet, så har du ingen skotræ på højkant.. dermed er det vigtigt, at du stiller spær over stolperne. Jeg byggede også garagen med liggende skotræ og sørgede for at sætte stolperne præcis der, hvor spærene skulle ramme.

Tænk grundigt over, når du sætter sømbrættet over/under vinduet. Så du har noget at fastgøre plader og lågene i. Kedeligt at opdage, efter du allerede har sømmet panelet op.

Bob_the_builder
bergstrollet sagde:
Hvad jeg kan se på billedet, så har du ingen rem på højkant.. derfor er det vigtigt, at du placerer spærret over stolperne. Jeg byggede også garagen med liggende rem og sørgede for at placere stolperne præcist, hvor spærene skulle være.
Dog har de lagt dobbel rem, hvilket (mellem tommelfingeren og albuen) føles som om det er tilstrækkeligt med de forholdsvis små laster, som et garagetag af den størrelse fører ned til stolperne.

Hej!

Tak for svarene!!

Jeg kørte efter princippet "mellem tommelfinger og albue", da jeg lagde dobbelt rem.
I "Garagebogen" står der, at ved enkelt rem må de stående stolper ikke være længere end cc 100 fra spær. Så jeg troede, mit dobbelt rem ville løse dette, da jeg har ca. 100 mm diff nogle steder.
Men min spærleverandør anbefaler mig at flytte de stående stolper, så de er lige under spærene.

Så anbefalet er nok at fra begyndelsen have en rem på højkant.

Bergtrolden - tak for bemærkningen om vinduer. Jeg tænkte egentlig at sømme panel over hele væggen og derefter save ud til vinduer. (Der vil være 2 stk 60 cm-vinduer, så arealet er jo ikke så stort, jeg spilder panel på) Men det du siger, får mig til at tænke ekstra. Tak!

Mvh
Fredrik

Mvh
Fredrik

Milkshaken
Tja, som vi bygger.... Vi sætter jo stommen først, enkelt hammarband, og stående bærende bjælke.....
Så kommer Utegipsen på,,, efter det så går man ind, isolerer, plastar, (Om 45x45 skal sættes så det sen) derefter så sættes doser, for elen ligeså rørene for disse, + evt, vandledningsrør.... så bruger vi Hole in one ja.... men netop osb, kan være svær med hole in one, derfor måler vi...
Efter det at os pladerne sidder på plads så bruges HiO for indengipsen... Så er det bare at begynde at glese loftet og sætte gipsen der, ja efter at tak-el er sat selvfølgelig....
Indervægge, plus evt, panel indvendigt....
Tingen er den at har man bare tæt fra loftet og ydervægge så begynder man indvendigt... Meget netop for at indgående el, (elskab) plejer at sættes blandt det sidste.....

Jeg er enig med din far, sæt indvendigt efter I har fået på utegipsen eller asfaboarden altså...

Bob_the_builder
Jeg synes ikke, at det er noget større problem med hole-in-one gennem OSB. Selvfølgelig, det bliver ikke lige så præcist som gennem gips, men hvis det differerer nogle millimeter, så er det jo bare at fræse lidt mere i kanten. Hullet skjules jo alligevel af gipset.

Et dyrere, men elinstallationsmæssigt smidigt alternativ, er ellers at udskifte OSB med endespont.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.