Sommeren 2024 skruede jeg et bræt op på væggen inde i mit snedkeri/lager i den tidligere lade. Den har båret nogle mindre kroge til småting og var fastgjort med tre skruer, sandsynligvis fra byggmax.
I gĂĄr lĂĄ den pĂĄ gulvet.
Tør pudset væg af letbeton fra tidligt 1900-tal, tørt rum, intet andet har rustet derinde i 20 år.
Bræt med en enkelt metalskrue og et skruehul, op mod en grå betonvæg i en snedkeriindstilling. En rusten skrue i en træplanke, delvist inde i plankens overflade, med baggrund af et værksted. Rusten skrue i en træplanke, skruet op på en væg. Rusten skruehoved i en træplanke fra et gammelt snedkeri, hvor skruen er brudt af på grund af ældet letbetonvæg fra 1900-tallet. Tre metalkroge med rustne hoveder placeret på en træoverflade foran en betonvæg.

Hej

Meget let at mistænke, at skruerne er fremstillet af en meget dårlig metal, eftersom alle ser ud til at være korroderet. Eller at overfladebelægningen ikke har været udført ordentligt.

Er du virkelig sikker på, at betonen er så tør, som du tror? Eller har nogen brugt brættet til at lave armbøjninger, og skruerne til sidst blevet udmattede og brækket af?

Har brugt tusindvis af træskruer til udendørs brug fra Biltema i haven, hvor et antal er brækket af, på grund af ujævne kræfter. Men ingen af dem har rustet, så vidt jeg husker, de er simpelthen brækket af.

Ja jeg har som sagt andre ting i væggene og i rummet som ikke er rustet overhovedet på 20 år.
Ingen har voldet sig på brættet heller, de ser jo næsten ud til at være blevet angrebet af syre, har aldrig set noget lignende.

Jeg har desuden demonteret andre skruer (fransk) og søm ud af væggen som sidder med træplugge, siden mindst 70 år tilbage, og de er intakte.

Så burde det være en meget dårligt overfladebehandlet skrue du har brugt. Overfladebehandlingen ser jo ud til at være faldet af i flager fra den midterste skrue på billedet med de 3 der er knækket.
Hvordan det så kan være at metallet er korroderet i den tørre væg må nogen anden spekulere over. Bare at håbe at de samme skruer ikke er blevet brugt til at fastgøre noget vigtigt.

TorpAnders TorpAnders sagde:
Jo jeg har som sagt andre ting i væggene og i rummet, der ikke har rustet overhovedet i 20 år.
Ingen har voldet sig på brættet heller, de ser jo næsten ud til at være blevet angrebet af syre, har aldrig set noget lignende.

Jeg har desuden demonteret andre skruer (fransk) og søm fra væggen, som sidder med træpløkker i mindst 70 år og de er intakte..
Det er metallblandingen i dine skruer som ikke "tålt" den luftfugtighedsændringen som bliver i en lade over året, eftersom dine letbeton/Siporex/blåbeton blokke frigiver kalk, kisel mm som reagerer med "dårlige" metallblandinger.

Tidligere når man brugte Klippspik i letbeton-blokke, så var sømmet altid af en høj kvalitet.
Da dyppede man sømmet i en stærk saltopløsning før man slog det i, for den kemiske reaktion der skete gjorde, at sømmet allerede timer efter sad betydeligt bedre. (ved montering af køkkenskabe & lignende)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.