Jeg har set disse små "bylder" på hjørnerne af reglerne og har spekuleret længe nok på, hvordan de "kommer der", så nu spørger jeg forummet:
Vedhæfter 2 billeder fra den høvlede/fræsede kant på en 120x45-regel. Det er altså ikke særlig let at få det på foto, men på netop denne regel ser man endda ekstra årringe på "bylden".
Hvad jeg ikke forstår er, hvordan kan fræseren springe over et lille område et lille stykke, uden at det kan ses på hele planken.
Vedhæfter 2 billeder fra den høvlede/fræsede kant på en 120x45-regel. Det er altså ikke særlig let at få det på foto, men på netop denne regel ser man endda ekstra årringe på "bylden".
Hvad jeg ikke forstår er, hvordan kan fræseren springe over et lille område et lille stykke, uden at det kan ses på hele planken.
Et spontant gæt: Virket er blevet klemt/fået et slag inden høvlingen, var plant lige efter høvlingen men sidenhen har fibrene rejst sig til startpositionen med tiden. At kutteren har misset lige der uden spor på resten af overfladerne virker usandsynligt.
Ja det er et godt gæt, kan jeg forestille mig.
Disse udposninger på hjørnet af reglen har jeg lagt mærke til ret mange af, men i går så jeg to på flatsiden af reglen, ret tæt på hinanden, men mindre og i princippet helt umulige at fotografere, så det ses, hvad jeg mener.
Men da begyndte jeg at fundere endnu mere og besluttede mig for at "nogen må jo vide" ...
Disse udposninger på hjørnet af reglen har jeg lagt mærke til ret mange af, men i går så jeg to på flatsiden af reglen, ret tæt på hinanden, men mindre og i princippet helt umulige at fotografere, så det ses, hvad jeg mener.
Men da begyndte jeg at fundere endnu mere og besluttede mig for at "nogen må jo vide" ...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 indlæg
Det er vel sikkert sådan, at bunken med råsavet har været stålbåndsbundet ved tørring, og båndet har presset træet sammen på yderplanken.
Klik her for at svare