Jeg skal fjerne trappen på billedet og vil benytte lejligheden til at rive yderpanelet ned og erstatte det med noget nyt på grund af råd. Når jeg måler brædderne, er de ca. 95 mm brede.

Jeg har kigget på forskellige hjemmesider, og jeg bliver ikke klog på, hvad disse brædder kaldes? Og finder kun 120 mm-brædder. Hvad kaldes sådan nogle brædder på billedet?

Så spørgsmål nr. 2: Er det nemt at udskifte, eller er det svære ting at udføre?

• Hvid træbeklædning på mur, brædder ca. 95 mm brede, ved siden af mursten, foran betontrappe trin. Solbelyst facade, enkel konstruktion.
Tror det er dobbeltfals-spro s, 120 er mere almindelig, men findes absolut i 95mm.
Burde være et ret enkelt job. Benyt muligheden for at forbedre konstruktionen også med plade og/eller offerbræt nederst.

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
Brædderne kaldes falset yderpanel, basepanel eller z-panel og findes hos velassorterede trælastpladser. Den præcise betegnelse afhænger af tværsnittet, bedst er det, hvis du kan tage et stykke med til forhandleren og vise det. Almindelige mål er 22x95 eller 22x120. Husk på, at de går lidt ind i hinanden, så brættet er lidt bredere, end hvad du ser. Hvis du ved, hvad der er for og bag på en hammer, bør du kunne skifte panelet; at fjerne en støbt trappe er betydeligt tungere.

Beijer skriver om, hvordan man bør gøre: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/spika-ytterpanel

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.