@C.Lundin Jeg har ikke tænkt mig at ordne det selv. Jeg har en tømrer, der forhåbentlig skal gøre det (dem der monterede huset), enten hyret af mig eller grundentreprenøren.

Men da min tillid til bygherrer lige nu er lidt under nul på grund af den førnævnte grundentreprenør, vil jeg vide præcis, hvordan det skal gøres, inden nogen sætter en donkraft under huset.

Dog skal det siges, at tømrerne virker omhyggelige og grundige, men de har heller ikke gjort præcis dette før, deraf mit spørgsmål på dette eminente forum.

Hvad kan jeg forvente mig af problemer udover revnede overflader?

Tak for engagementet indtil nu.

Alvorligt talt ser jeg fejlen som tømrerne har lavet som mere alvorlig. At en bundplade slår 16 mm som mest er ikke godt, men ikke helt usædvanligt og intet bemærkelsesværdigt.

At tømrerne derimod har placeret hele huset uden at kontrollere fundamentet og understøtte det samt tjekke at etagedæk og vægge er i vater hhv. lodrette er betydeligt værre.

Så hælder væggene næppe mere end den tilladte grænseværdi på grund af en 16 mm højdeforskel på en hel huslængde. Vinkelfejlen på grund af den højdeforskel bliver ikke mange mm på en 2,5 meters væg.

@falkn Jeg er ikke helt enig.

Snedkerne arbejder i en fabrik i Hjältevad og forudsætter, at fundamentet har en tolerance på +- 3mm, hvilket tydeligt står på grundtegningen. Stueetagen kommer i to store volumener (13.5x4.2 meter) og sættes med kran på fundamentet. Volumenerne har bundbjælkelag, mellembjælkelag, ydervægge, indervægge, el og vand, når de kommer.

Det differerer 16mm (eller om det var 17) mellem hjørnerne på den ene gavl (7.6 meter). Dog hælder det 11mm på 2.5m på det værste sted (så der triller øllen væk, hvis den vælter).

Angående hældningen på ydervæggen er min opfattelse, at den forklares af hældningen på fundamentet/gulvet. Fra cirka midt på huset til den ene langside (3.6 meter) differerer det 10mm. På væggens højde (2.5 meter) giver det 7mm (10/3.6*2.5), hvilket er noget mindre end den hældning, jeg har målt (10mm), men mere end AMA tillader (5mm).

frma71 frma71 sagde:
@falkn Jeg er ikke helt enig.

Snedkerne arbejder i en fabrik i Hjältevad og forudsætter, at fundamentet har en tolerance på +- 3mm, hvilket tydeligt fremgår af grundtegningen. Stueetagen kommer i to store moduler (13,5x4,2 meter) og placeres med kran på fundamentet. Modulerne har bundbjælkelag, mellembjælkelag, ydervægge, indervægge, el og vand, når de ankommer.

Der er en forskel på 16mm (eller om det var 17) mellem hjørnerne på den ene gavl (7,6 meter). Dog hælder det 11mm på 2,5m på det værste sted (så der ruller øllen væk, hvis den vælter).

Angående hældningen på ydervæggen er det min opfattelse, at den forklares af hældningen på fundamentet/gulvet. Fra omtrent midt på huset til den ene langside (3,6 meter) er forskellen 10mm. På væggens højde (2,5 meter) giver det 7mm (10/3,6*2,5), hvilket er en smule mindre end den hældning, jeg har målt (10mm), men mere end AMA tillader (5mm).
En seriøs snedker kontrollerer naturligvis dette, inden de monterer. Det samme gælder, når vi monterer skeletter (beton) på arbejdet. Man afretter og understøtter. At de monterer hele huset uden at kontrollere vater og lod en eneste gang er bemærkelsesværdigt mangelfuldt. Ting kan være sket i fabrikken eller under transporten, som gør, at en justering er nødvendig.

Gør som du vil, men jeg ville have sluppet dette, hvis jeg var dig. Jeg tror, du vil have svært ved at hænge grundentreprenøren på dette stadium.

• Synes
C.Lundin
  • Laddar…
Nej, selvom grunden er som den er, så ligger ansvaret helt på dem, der har stillet huset på grunden og ikke målt op og understøttet inden. 16mm er som sagt ikke meget, så hvis man ser til støbningen i sig selv.

Er ikke enig.

Grundplanen, der ligger til grund for vores aftale, angiver +- 3mm som tolerance. Det er ikke, hvad de har leveret. Hvad jeg forstår, så gælder KTjL også for grundentreprenører :)

Udover det har han afleveret en målerapport til husleverandøren, som åbenbart ikke stemmer overens med virkeligheden, hvilket er meget tæt på falsk erklæring.

På hvilket grundlag kan jeg holde husleverandøren ansvarlig for dette, da den grund jeg leverer (gennem min grundentreprenør) åbenbart ikke opfylder de krav, de stiller?

Selvfølgelig kan du hævde, at de har støbt forkert i henhold til aftalen, men de, der satte huskroppen på plads, burde i så fald aldrig være gået videre med byggeriet. Ellers bliver det jo som at en bil-lakerer maler en bil med store rusthuller, fordi han har fået besked om, at al rust er repareret.

@Stefan1972 Vist kan man synes det er uprofessionelt, og jeg ville gerne stille husleverandøren til væggen også, men jeg ved ikke helt på hvilke grunde.

De vil jo nok påstå, at de fik et signeret måleprotokol, som bekræftede, at grunden var korrekt udført.

påstå? Har de fået sådan én da eller hvad? Selv har jeg ingen anelse om, hvordan rutinerne er i sådanne byggerier. Stoler alle på alle og gør det, de skal, eller hvad er sædvanligt? Hvis jeg skulle bygge et hus på en grund, føles det næsten som om selvopretholdelsesdriften ville være så stærk, at jeg ville kontrollere alt, selvom jeg havde en andens bekræftelse, men det er bare mig...........

Du skriver grunden og væggene. 16 mm bliver det snart, selvom alt er inden for tolerance. Man har mere end 3 mm på en plade, hvis du mener det. Så er der tolerance på væggen, uanset om den nu er muret eller støbt. Derefter er der yderligere montage- og fremstillingstolerancer fra husleverandøren.

@Stefan1972 Ja, huslevereantören har fått et sådant protokoll af grundentreprenøren. Protokollet var et krav fra husleverantören hvilket jeg i min tur stillede på grundentreprenøren. Jeg havde ingen erfaring med branchen før det her, så jeg stolede på egenkontrollerne hvilket jeg nu har indset er fuldstændig idiotisk.

@C.Lundin Det er en kældergrund. Oversiden af de støbte kældervægge skal være +. 3mm ifølge spec, men der er en forskel på 16mm mellem højeste og laveste punkt samt 11mm på 2.5m hvor det hælder mest.
Gulvet på stueetagen (oversiden af bjælkelaget som ligger på kældervæggene) har nøjagtig de samme afvigelser.
Gulvet på overetagen følger det samme mønster, men i lidt mindre omfang.
Jeg forstår, at træhuse bevæger sig, men igen, HUSAMA specificerer maksimalt tilladte afvigelser på et nybygget hus.

/Fredrik

@Snappahaneklanen Ved du om kallflytninig et problem for hærdeplast såsom epoxy og polyester også?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.