Hej,

På grund af at firmaet, der har støbt min kælder, har sjusket, er jeg nu i en situation, hvor jeg skal shimse mit hus op, så gulvets hældning opfylder kravene i HUSAMA.

Syllen er 95mm bred og af træ. Vi har beregnet, at der er brug for cirka 30cm shims per meter for at håndtere langtidslasterne (foreslået en pallebrik 10x10cm hver 30. cm).

Mit spørgsmål er: Findes der nogle pallebrikker i plastik, der er aldersbestandige og kan tåle 1.15MPa langtidlast? Eller skal man begynde at høvle træ?

• Synes
jalmars
  • Laddar…
Kan man ikke lave en ekstra påstøbning da?

S Stefan1972 sagde:
Går det inte att göra en extra pågjutning då?
Præcis. Der findes jo beton til maskinundergjutning alt. reparationsbeton Som burde løse problemet. Har det med tidsbrist at gøre?

At støbe/spartle ville jo have været den bedste mulighed. Men hvis vi skal komme til at støbe/spartle, skal vi nok løfte huset meget mere end dets endelige position for at kunne komme til. Og så øges risikoen for, at vores splinternye badeværelse (klinker/fliser) skal laves om :(

Eller er der en smart måde?

Problemet med fundamentet er, at det har to høje strækninger/punkter, så hele huset undtagen de to sektioner skal løftes for at få det lige. Det drejer sig om ~16mm.

Ingen direkte tidsnød, jeg kan bare ikke se, hvordan man i praksis udfører en påstøbning, men jeg modtager gerne forslag.

nå, det fremgik ikke, at huset allerede er bygget............Det er altså ikke blevet bemærket en eneste gang under byggeprocessen, at hele huset står på ujævnt grund?

At understøbe med ekspanderbeton burde vel gå godt. Løft til den rigtige position, understøb, færdigt. Er ikke ekspert på området, men sådan gør man med søjler i industrien.

@Stefan1972 Huset er et volumhus og kommer færdigt fra fabrikken (Hjältevadshus), så det tog kun en dag at løfte på plads. Jeg opdagede problemet, da jeg begyndte at måle gulvene på stueetagen.

Jeg burde selvfølgelig have kontrolmålt fundamentet inden husmontage, men eftersom grundentreprenøren afleverede en målerapport som del af egenkontrollerne, hvor alt så ok ud, gjorde jeg ikke det.

@DTanner ok, men så må man vel bygge en slags form, så betonen bliver liggende ovenpå væggen. Og så skal man jo have syllisolationen på plads på en eller anden måde.

Slynger bare, men syllisoleringen måske kan sættes mod syllen inden påstøbning? Formarbejde kan jo ikke undgås nej. Svært at gætte hvordan det skal gøres uden at vide hvilke rum der er tilgængelige.

Jeg synes selv, at det stadig er lidt uklart. Er altså bundpladen samt kældervægge støbt, og huset på træstomme monteret på dette?
Du siger, at det differerer 16 mm. Hvor? Det er jo relativt lidt i sammenhængen - hvad er egentlig problemet? Er niveauforskellen 16 mm på det færdige gulv?

@C.Lundin Status nu er, at kælderen er støbt, både vægge (Thermomur 350) og plade. Og huset i to planer står på muren. Det, der mangler at gøre på huset inden indflytning, er lidt spartle/male, gulv og køkken. (som jeg er i gang med).

Højdeforskellene på det færdige gulv er 16mm (mellem højeste og laveste punkt, som er 7 meter fra hinanden). Det værste sted er 11mm på 2,5 meter, hvilket er langt over tolerancerne i HUSAMA (L/600, min 8, max 20).

Understøbning er absolut interessant, hvis det har fordele mod at bruge pallebeslag mellem muren (ovenpå fugtspærren) og grundbjælken. (og er nogenlunde rimelig prismæssigt)

Som jeg har resoneret indtil videre, er: Langtidslinjelasten ifølge hustilvirkeren max 33 kN/m og grundbjælken tåler et stempeltryk på 1,15 MPa under disse forudsætninger. Det betyder, at jeg skal have et anlægsareal på 33/1,15 = 287 cm2 pr. meter, for at grundbjælken kan tåle lasten. Grundbjælken er 95mm bred, så det burde være nok med 3 stk. 10x10cm pallebeslag pr. meter. Eftersom det er grundbjælken, der er dimensionerende, så er der jo ingen pointe i, at pallebeslagene tåler betydeligt mere tryk.

Så det oprindelige spørgsmål er, findes der nogle pallebeslag, der er egnede til dette formål?

Bedste svar

Plast er jo generelt ikke så godt når det kommer til langtidsbelastning pga. koldflydning, så afhænger det selvfølgelig af hvilken plast, nogle typer er bedre end andre, men risikoen er der jo, når man skal stille et helt hus på den.

@Snappahaneklanen Ok, tak. Nu føles jo ikke 1.15MPa som noget kæmpe tryk, men koldflydning må jeg læse om. Så stål eller træ er de sikre alternativer da?

Senest redigeret:
Er det her virkelig et problem? Indser du hvilke problemer dette vil føre med sig med revner i overfladen og andet. Det nemmeste er vel at løfte gulvet og flydespartle i stedet.

• Synes
C.Lundin
  • Laddar…
@falkn Det er et spritnyt hus, som jeg har brugt mine livsopsparinger på. Havde jeg ønsket noget skævt og skævt, havde jeg købt et ældre hus. Som jeg ser det, findes husama's tolerance der af en grund. Så er det ikke bare gulvene; også væggene hælder mere, end HUSAMA tillader på grund af dette. Jeg kan leve med at ændre på overfladerne; det, jeg er bekymret for, er klinker/fliser og tætning på toilettet.

Han har ikke rettet nogen af de 20 punkter, der gjorde, at hans entreprise blev underkendt, og der er mindre end to uger til gensynsinspektionen. Jeg håber, at pengene, jeg har tilbageholdt, vil være nok til at betale for dette.

Hvis det kun er gulvet du er "bekymret" for, ville jeg absolut have ladet det være. 16 mm er ingenting over en hel etage. At begynde at løfte i huset nu vil garanteret forårsage flere problemer.
Selvfølgelig findes AMA- men hvis du har tænkt dig at ordne det selv, er der vel ingen grund til at være så nidkær med at følge det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.