Hej!

Jeg brød i dag op parketgulvet i stuen og fandt en form for afretningsmasse i stedet for trinlydsdæmpende papir eller hvad jeg nu havde forventet.

Laget er 3-5 mm tykt og er med tiden begyndt at smuldre til et pulver, der opleves som meget fint sand.
Ved nogen, hvad det er, de har brugt? og i så fald om det er farligt. Det ser ud som om massen er fiberforstærket Gulvet i stuen med delvist fjernet parket afslører et sort lag af muligvis fiberforstærket afretningsmasse nær væggen. Pulveriseret, sort udjævningsmasse under parket i stue, muligvis fiberforstærket, delvist nedbrudt til fint sand, skaber bekymring for asbestindhold. En krone ligger på et fint sort pulveragtigt materiale, der ser fiberforstærket ud og er gået i opløsning. Mønt ligger på et sort pulveragtigt lag af afretningsmasse, der minder om fin sand, synligt efter at have fjernet parketgulv i stuen. og jeg er naturligvis bange for, at det kan være asbest.
 
Kan det ikke være rester fra et gammelt væg-til-væg-tæppe?
Minder om, hvordan det så ud, da jeg rev gulv ud sidst.
 
Gulvet er lagt i 1973.
 
L Lehtin sagde:
Kan det ikke være rester fra en gammel væg-til-væg-tæppe?
Minder om, hvordan det så ud, da jeg rev gulv op sidst.
Nej, det er tydeligt, at det er en afjämningsmassa.
 
Synes også det ser ud og opfører sig præcis som rester fra et gammelt væg-til-væg tæppe.
Havde noget lignende, da jeg rev et gammelt parketgulv op i vinters, det var gult i stedet. Plastmatteresterne i mit tilfælde var fra -71.
 
  • Synes
Lehtin
  • Laddar…
L
Er det løst eller fast
Havde ligende under limet tæppe, måtte skrabe med kniv hele gulvet, gik ikke maskinelt,
der fandtes i ældre dage limede tæpper med et asbestlag under i vævform men farven var grålig, ikke sort
 
Tak for interessen I viser.
Det er fast men porøst, og man kan let mose det til et fint pulver.

Jeg er tvivlende over, at det er rester af et gammelt tæppe, netop fordi man kan se, at det engang har flydt eller spartlet ud. Jeg er også overbevist om, at denne parket har ligget her siden 73.

Jeg indser, at jeg må sende en prøve til analyse.
 
Man limede plastikmåtten fra starten, striberne er fra limet. Da man trak plastikmåtten af, delte den sig i stedet for at løsne helt fra underlaget.

Jeg har brug for at få alt væk for at kunne spartle hele gulvet lige, jeg endte med at skulle leje en vægsliber og gå over det i hånden, ABS-sliberen jeg lejede først kunne ikke klare det.
 

Bedste svar

L
Kan være en form for spartelmasse for ikke at se samlinger mellem brædder eller plader, jeg har ikke set noget af den slags, som du viser, et tip, tag det med og gå ind til en stor tæppeforretning, de ved sikkert, hvad det er, og det koster ikke noget.
 
Tak for tipset om at rådføre sig med en tæppefirma!
 
Gætter på dæmpningsmateriale som er limet fast, inden man lagde gulvet.
 
Så der så det ud, da jeg fjernede et væg-til-væg tæppe fra 70'erne, men det var gråt og ikke sort. Og som bemærket kan man se sporene efter limspartel.
 
Jeg har nu fået prøvesvar, og heldigvis indeholdt det ingen asbest. Jeg vil takke for jeres engagement, og jeg vender tilbage, hvis jeg finder ud af, hvad det var for noget.
 
Har samme pulver, hvad det ser ud på billederne under et trægulv på førstesalen i et hus fra 72. Afretningsmasse virker til at være det hotteste forslag ikke?
Sort pulver på lys overflade, sandsynligvis under et trægulv fra 1972, muligvis et materiale til udjævning af overfladen. Trægulv med knust hvidt pulver mellem brædderne.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.