Ville gætte på gammelt drivtømmer af gran.. Ellers kan du vel råsave en gran og tørre den i solen i 40 år, så tror jeg du får det du søger 
Spøg til side, så det ud som om det havde stået der i 100 år, rigtig flot!
At "fremstille" sådanne brædder tror jeg ikke går.
Spøg til side, så det ud som om det havde stået der i 100 år, rigtig flot!
At "fremstille" sådanne brædder tror jeg ikke går.
Alle spidere save på denne måde, før det kantox!ichgary sagde:
Ring til den første og bedste bonde i nærheden af hvor du bor, spørg om han har en solosåg, eller kender nogen som har det.
Ellers må du komme til Dalarna, her saves der stadig på visse savværker med ramme, går lige så godt med hvilken som helst klingsav for den sags skyld.
Ellers må du komme til Dalarna, her saves der stadig på visse savværker med ramme, går lige så godt med hvilken som helst klingsav for den sags skyld.
Okay perfekt!bor tæt på Österbybruk så skal tage kontakt med begge 2. Tak for hjælpen!Pagno sagde:
Jernvitriol hvis du vil have det "gråplettet"
Neutral olie hvis du vil have det til at ældes og ændre farve.
Brudt olie hvis du vil have kulør eller nuancerforskelle.
Grundolie og lasur hvis du vil have det "malet", da ses åretegningen afhængigt af, hvor mange lag du påfører lasuren.
Dækmaling bliver ikke altid så pænt på uhøvlet! Med dækmaling mener jeg en acrylat eller alkyd.
Der er mange varianter, selv ville jeg nok have valgt at grundolie neutralt og en let brudt lasur i mørkebrun eller sort! Byggmax har en prisvenlig, Midun sortlasur, omkring 800:- for 10 liter.
Beckers, Alcro, Cuprinol.... der findes mange gode producenter!
Midun på byggmax fremstilles af en af disse mere kendte mærker, så det er oftest ikke skrammel, det holder en mere end okay kvalitet på de produkter jeg har testet!
Bare for sjov plejer jeg at købe forskellige typer maling hos forskellige byggemarkeder, de fleste malerforhandlere holder sig oftest med gode varer!
Neutral olie hvis du vil have det til at ældes og ændre farve.
Brudt olie hvis du vil have kulør eller nuancerforskelle.
Grundolie og lasur hvis du vil have det "malet", da ses åretegningen afhængigt af, hvor mange lag du påfører lasuren.
Dækmaling bliver ikke altid så pænt på uhøvlet! Med dækmaling mener jeg en acrylat eller alkyd.
Der er mange varianter, selv ville jeg nok have valgt at grundolie neutralt og en let brudt lasur i mørkebrun eller sort! Byggmax har en prisvenlig, Midun sortlasur, omkring 800:- for 10 liter.
Beckers, Alcro, Cuprinol.... der findes mange gode producenter!
Midun på byggmax fremstilles af en af disse mere kendte mærker, så det er oftest ikke skrammel, det holder en mere end okay kvalitet på de produkter jeg har testet!
Bare for sjov plejer jeg at købe forskellige typer maling hos forskellige byggemarkeder, de fleste malerforhandlere holder sig oftest med gode varer!
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 indlæg
Eller ingenting hvis du vil have det ligesom det gamle.
Står det luftigt med mulighed for at tørre op som på dit billede, så fungerer det, bare hold øje med vegetationen, så den ikke dækker og danner et konstant fugtigt miljø.
Roslagsmahogny er en meget behagelig behandling også...
Står det luftigt med mulighed for at tørre op som på dit billede, så fungerer det, bare hold øje med vegetationen, så den ikke dækker og danner et konstant fugtigt miljø.
Roslagsmahogny er en meget behagelig behandling også...
Jeg skulle ikke have haft på nogen lasur.
/ATW
Ps jeg kan lide roslagsmahogny men hvis du vil holde det lidt lysere, kunne linolie måske fungere godt. Ds
Pps ingenting bliver pænest i længden, så længe det står frit og luftigt dds
/ATW
Ps jeg kan lide roslagsmahogny men hvis du vil holde det lidt lysere, kunne linolie måske fungere godt. Ds
Pps ingenting bliver pænest i længden, så længe det står frit og luftigt dds
Senest redigeret:
Desværre mugner linolien, det kommer til at blive fyldt med sortskimmel, som skal holdes væk, jeg foretrækker normalt linolie, men i dette tilfælde kan det være godt med en mindre sund, dybdevirkende olie!ArneTW sagde:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Skal du have det til at se ud som billedet, så skal du ikke påføre noget, men måske bruge højtryksrenseren for at fjerne de bløde dele.xelirator sagde:
Olierer du det, kommer det til at se ud som nysavet okantet fyr.
Protte
Klik her for at svare
