Hvad kaldes dette tømmer. .antager at det ej findes at købe i almindelige byggemarkeder! Kom gerne med forslag til hvor disse kan købes i Uppsala /Stoholm området. . Ældre, ubehandlet træplanker i brug som hegn langs græsplæne, foran gul bygning med gulvstruktur. Træet ser naturligt og vejrslidt ud.
 
Ville gætte på gammelt drivtømmer af gran.. Ellers kan du vel råsave en gran og tørre den i solen i 40 år, så tror jeg du får det du søger :)

Spøg til side, så det ud som om det havde stået der i 100 år, rigtig flot!

At "fremstille" sådanne brædder tror jeg ikke går.
 
ichgary sagde:
Skulle gætte på gammel drivtømmer af gran.. Ellers kan du vel rough-save en gran og tørre den i solen i 40 år, så tror jeg, du får det, du leder efter :)

Spøg til side, så så det ud, som om det havde stået der i 100 år, rigtig fint!

At "fremstille" sådanne brædder tror jeg ikke er muligt.
Alle spidere save på denne måde, før det kantox!
 
Ukantet fyr er hvad du søger
 
Ring til den første og bedste bonde i nærheden af hvor du bor, spørg om han har en solosåg, eller kender nogen som har det.
Ellers må du komme til Dalarna, her saves der stadig på visse savværker med ramme, går lige så godt med hvilken som helst klingsav for den sags skyld.
 
Österbybrugssav måske eller Søderby sav... prøv med dem
Søderby Sav Olle Wiklund
018 - 36 30 23
Funbo-søderby 5, 755 97 UPPSALA

Ellers så kan han måske give dig et tip om, hvor du skal henvende dig.
Held og lykke
 
Pagno sagde:
Österbybrukssåg måske eller Söderby såg... prøv med dem
Söderby Såg Olle Wiklund
018 - 36 30 23
Funbo-söderby 5, 755 97 UPPSALA

Ellers så kan han måske give dig et tip om, hvor du skal vende dig.
Held og lykke
Okay perfekt!bor tæt på Österbybruk så skal tage kontakt med begge 2. Tak for hjælpen!
 
Nu har jeg fået hjem 70 meter okantet fyrretræ..skal man oliere det ind, eller bruge en god lasur for at beskytte træet måske? Tips modtages gerne
 
Jernvitriol hvis du vil have det "gråplettet"
Neutral olie hvis du vil have det til at ældes og ændre farve.
Brudt olie hvis du vil have kulør eller nuancerforskelle.
Grundolie og lasur hvis du vil have det "malet", da ses åretegningen afhængigt af, hvor mange lag du påfører lasuren.
Dækmaling bliver ikke altid så pænt på uhøvlet! Med dækmaling mener jeg en acrylat eller alkyd.
Der er mange varianter, selv ville jeg nok have valgt at grundolie neutralt og en let brudt lasur i mørkebrun eller sort! Byggmax har en prisvenlig, Midun sortlasur, omkring 800:- for 10 liter.
Beckers, Alcro, Cuprinol.... der findes mange gode producenter!
Midun på byggmax fremstilles af en af disse mere kendte mærker, så det er oftest ikke skrammel, det holder en mere end okay kvalitet på de produkter jeg har testet!
Bare for sjov plejer jeg at købe forskellige typer maling hos forskellige byggemarkeder, de fleste malerforhandlere holder sig oftest med gode varer!
 
Eller ingenting hvis du vil have det ligesom det gamle.
Står det luftigt med mulighed for at tørre op som på dit billede, så fungerer det, bare hold øje med vegetationen, så den ikke dækker og danner et konstant fugtigt miljø.
Roslagsmahogny er en meget behagelig behandling også...
 
  • Synes
Pagno
  • Laddar…
Klokkeklart svar! Jeg vil have det så man kan se årringen og gerne have det i den lysere ende. Så grundolie og nogen lasur må vel blive det bedste så :)
 
Jeg skulle ikke have haft på nogen lasur.

/ATW

Ps jeg kan lide roslagsmahogny men hvis du vil holde det lidt lysere, kunne linolie måske fungere godt. Ds
Pps ingenting bliver pænest i længden, så længe det står frit og luftigt dds
 
Senest redigeret:
ArneTW sagde:
Jeg ville ikke have haft på noget lasur.

/ATW

Ps jeg kan godt lide roslagsmahogny, men hvis man vil holde det lidt lysere, virker linolie måske godt. Ds
Pps ingenting bliver pænest i længden, så længe det står frit og luftigt dds
Desværre mugner linolien, det kommer til at blive fyldt med sortskimmel, som skal holdes væk, jeg foretrækker normalt linolie, men i dette tilfælde kan det være godt med en mindre sund, dybdevirkende olie!
 
xelirator sagde:
Nu har jag fået hjem 70meter okantad fura..skal man olie ind det eller bruge en god lasur for at beskytte træet måske? Tips modtages gerne
Skal du have det til at se ud som billedet, så skal du ikke påføre noget, men måske bruge højtryksrenseren for at fjerne de bløde dele.

Olierer du det, kommer det til at se ud som nysavet okantet fyr.

Protte
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.