Hej.
Jeg har skåret et hul i væggen og fundet et isoleringsmateriale(?) som jeg ikke ved, hvad er. Er der nogen, der genkender det på billederne og kan oplyse mig? Det er en let og porøs plade, nogle cm tyk af en slags træfiber.
Indefra set er det ifølge følgende:
- Strukturtapet
- En slags træfiberplade, nogle mm tyk
- Flamingoplade
- Den for mig ukendte isolering
- Vindpapt
- Yderpanel
Huset er bygget i 1956.
Jeg har tænkt mig at skifte panel og samtidig efterisolere udefra. Er denne "isolering" noget at have, eller er det mere værd at rive den ud og erstatte med moderne isolering?
Tak på forhånd for svar.
/Marcello
Senest redigeret:
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 059 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,059 indlæg
Hvornår er huset bygget?
Mit hus fra 65 blev bygget med "fiberplank", hvilket typisk er treetex i 3 hhv. 4" tykkelse med not- og ferbrædde limet på siderne. 300mm brede. Så i mine bærende ydervægge er der ingen reglar, kun disse lameller med svagt træ på cc 300.
Kan det være noget sådant? Det vil bemærkes, hvis du har grund til at forstørre hullet.
Jeg har ladet mine være og suppleret med stenuld.
Mit hus fra 65 blev bygget med "fiberplank", hvilket typisk er treetex i 3 hhv. 4" tykkelse med not- og ferbrædde limet på siderne. 300mm brede. Så i mine bærende ydervægge er der ingen reglar, kun disse lameller med svagt træ på cc 300.
Kan det være noget sådant? Det vil bemærkes, hvis du har grund til at forstørre hullet.
Der ser ud til at være regler i væggene, fandt i hvert fald en, da jeg lavede hullet på billedet, som ses på højre side i hullet. Men det er måske sådan en lille brædde, som du mener? Huset er bygget i 1956. Jeg vil nok opdage det, når jeg skal renovere et rum og fjerner indvendige træfiberskiven og flamingoen.Karrock sagde:
Hvornår er huset bygget?
Mit hus fra 65 blev bygget med "fiberplank," hvilket typ er treetex i 3 henholdsvis 4" tykkelse med fer og not lille brædde limet på siderne. 300mm brede. Så i mine bærende ydervægge er der ingen regler, kun disse lameller med lille træ på cc 300.
Kan det være sådan noget? Det vil nok blive bemærket, hvis du har grund til at forstørre hullet.
Tak for svar.
Materialet ser jo ret ens ud, ved ikke om det er et Hultsfredshus, men skal tjekke den lille dokumentation, jeg har om huset, om der måske står noget om det der.R Rubb sagde:
Er disse fiberplader bærende, hvis det nu skulle være sådanne? For i så fald skal man erstatte dem med reglar, hvis man ønsker at erstatte dem med stenuldsisolering?
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 059 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,059 indlæg
I den tekniske specifikation på mit hus står der 3" fiberplank i ikke-bærende vægge og 4" i bærende. Det stemmer med hvad jeg har revet mig til. De skal erstattes med lægter hvis man fjerner dem.M Marcello sagde:Materialet ser jo ret lig ud, ved ikke om det er et Hultsfredshus men skal kigge på den lille dokumentation jeg har om huset om det måske står noget om det dér.
Er disse fiberplanker bærende, hvis de nu skulle være sådan nogle? For hvis ja, så skal man erstatte dem med lægter hvis man ønsker at erstatte dem med stenuldisolering?
Det er et helt ok materiale, en udskiftning er et ret stort apparat. Tænk over om det er, hvad du vil bruge tid og penge på.
Overvejer mere at skrue OSB op på indersiden, så man kan hænge ting, der vejer mere end 100 gram, på væggene og så efterisolere på ydersiden i forbindelse med facadeudskiftning, som du siger så er der en del tid, man kan bruge på noget mere givende.Karrock sagde:
I den tekniske specifikation på mit hus står 3" fiberplank i ikke-bærende vægge og 4" i bærende. Det stemmer med, hvad jeg har revet mig til. De skal erstattes med regelstolper, hvis man fjerner dem.
Det er et helt ok materiale, en udskiftning er en ret stor affære. Tænk efter, om det er, hvad du vil bruge tid og penge på.
Ved du noget om, hvordan disse fiberplank påvirkes af efterisolering på ydersiden? Noget særligt at tænke på med hensyn til fugt? Eller er det bare at isolere som normalt på ydersiden og dampspærre på indersiden?
En anden ting som slog mig nu, hvad er spirelægt/facaden spigret i, hvis der ikke findes nogen bærende regler? De der fiberplanke kan man jo ikke skrue noget i, jeg kunne knap få gardinstangen til at sidde fast.
Tak for svarene!
Vi har en fra '47, alle vægge og lofter på førstesalen er af treetex. På sigt skal alt dette ned og ud, erstattes med OSB og så gips (OSB bagved for enkel opsætning af diverse ting). Et kæmpe arbejde sikkert, men efter at have set, hvordan treetex brænder (og ikke vil slukke igen) tog jeg og min kæreste den beslutning.D Denan353 sagde:
Nu er det vel lidt sent, men det er sandsynligvis fiberplank en form for præfabrikerede byggeelementer. Det giver rimelig isolering.M Marcello sagde:[billede] [billede] [billede]
Hallå.
Jeg har skåret et hul i væggen og fundet et isoleringsmateriale(?) som jeg ikke ved hvad er, nogen der genkender det på billederne og kan oplyse mig? Det er en let og porøs plade, nogle cm tyk af en slags træfiber.
Indefra set så er det ifølge følgende:
- Struktur tapet
- En slags træfiberplade, nogle mm tyk
- Frigolitplade
- Den for mig ukendte isolering
- Vindpap
- Yderpanel
Huset er bygget 1956.
Jeg har tænkt at skifte panel og samtidig efterisolere fra ydersiden. Er denne "isolering" noget at have, eller er det mere værd at rive den ud og erstatte med moderne isolering?
Tak på forhånd for svar.
/Marcello
Ja det ser ud til at være præcis det du siger. Rimelig isolering ja, men helt værdiløst at forsøge at skrue noget op i. Det er heller ikke muligt at finde plankerne med regeldetektoren, da den ikke kan skelne mellem plank og fiberpladerne. Når det er tid til at renovere, må jeg beklæde indersiden med OSB/Plyfa.L LargoGabriel sagde:
Tak for svaret 🙂
Klik her for at svare