Hvad er dette for en byggeskive? Er det masonit? Svært at se måske er den ca. 1 cm tyk.

Jeg vil gerne spartle og male på dem, men først skal de nedtages. Er det dømt til at mislykkes, og skal jeg bare smide skidtet ud og erstatte det med gips eller noget andet i stedet?
 
  • Væg med lysebrune byggeplader, muligvis masonit, med skruer og ujævnheder. Overlap mellem pladerne ses tydeligt, væggen ser umalet og rå ud.
Kan være Tretex, er det lidt blødt?
Tag skidtet ned og sæt OSB+gips, så har du en god start.
 
Ja blødt er det vel, der sidder plader under disse, som jeg troede var tretex, de er grå ser ud som ler blandet med træ typ.
 
Nogen form for Træullit?
 
Sådan ser den ud
 
  • Væg med afskalede lag af tapet og udsat ledning samt træpanel.
Den der beige ting i strimler til venstre i billedet lader til at være treetex/tretex, men den grå til højre ser ud til at være cementbundne fibre, så det er nok en slags træuldit.
 
Okay, så er spørgsmålet, hvad jeg skal gøre. Væggen ser ud sådan i dag, tretex, træullit, tømret væg, eternitplader. Hvis jeg river alt væk, bliver der vel ikke så meget isolering tilbage bortset fra tømmeret.
 
Uttis sagde:
Ok, så er spørgsmålet, hvad jeg skal gøre. Væggen ser sådan ud i dag, tretex, træullit, tømret væg, eternitplader. Hvis jeg river det hele ned, bliver der vel ikke meget isolering tilbage udover tømmeret.
En idé kan være at rive alt materiale ned til tømmeret, sætte reglar op med 45x45 inklusiv isolering og sætte OSB+gips udenpå dette.

Du får med denne løsning:
Glidende installationsrum til el/VVS
Lettere komfortisolering
Mulighed for at rette op på eventuelle skæve vægge
Godt underlag til kommende overfladelag
 
Ja den tanke har været der, men det bliver lidt mærkeligt ved vinduer og døre, men det handler nok egentlig kun om 25 mm ekstra.
Jeg har nok mere eller mindre besluttet at kaste tretexen ud og sætte gips op, hvorfor vil man have osb bagved for at have noget at skrue i eller?
 
Vinduer og døre saler du nemt ud med længdeskåret råplan eller MDF. Ser sjældent mærkeligt ud, når det er færdigt.

Generelt plejer man at anbefale dobbeltskiver nu om dage, og da omkostningen for OSB er tilsvarende gips, samt at man desuden får fordelen af at kunne skrue i noget, føles valget givet efter min mening at sætte OSB bag ved gipsen. I den bedste af verdener ville man vel sætte rigtig krydsfiner overalt, men der kommer en mærkbart øget omkostning ind. Lader krydsfiner+gips være til vådrum og køkken, og sætter OSB+gips i resten, funktionel kompromis.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.