Borede lige et hul i en indervæg for at hænge et billede op. Troede, det var en gipsvæg, men borestøvet var helt sort (se billede). Stak en bøjet ståltråd ind for at kunne mærke, om det alligevel var enkelt/dobbelt gips eller en anden plade, men den gik ind over 4 cm uden at kunne hænge fast i den anden side. Materialet var meget let at bore i.
Satte til sidst billedet op med en nylonpløk og skrue, det vejer ca. 4 kg, så forhåbentlig holder det, men det ville være interessant, hvis nogen ved, hvad det kan være?
Huset er en flerboligbygning i Stockholm, bygget sent 60'erne.
Satte til sidst billedet op med en nylonpløk og skrue, det vejer ca. 4 kg, så forhåbentlig holder det, men det ville være interessant, hvis nogen ved, hvad det kan være?
Huset er en flerboligbygning i Stockholm, bygget sent 60'erne.
Slaggsten ja, havde det i vores gamle lejlighed bygget -59. Først et tykt lag puds, så slaggstenen. Meget irriterende materiale at fastgøre i.
Skal man bare hænge noget op, syntes jeg, det var nemmest bare at slå en, rimeligt kraftig, søm i (al originalindretning, køkken, lister, skabe mm var sømmet). Til hylder mm brugte jeg mest letbetonskruer og forborede uden hammerfunktion. Plug undgik jeg, da de greb dårligt i det smuldrende materiale og nemt kunne trækkes ud, men til et billede duer det sikkert fint.
Skal man bare hænge noget op, syntes jeg, det var nemmest bare at slå en, rimeligt kraftig, søm i (al originalindretning, køkken, lister, skabe mm var sømmet). Til hylder mm brugte jeg mest letbetonskruer og forborede uden hammerfunktion. Plug undgik jeg, da de greb dårligt i det smuldrende materiale og nemt kunne trækkes ud, men til et billede duer det sikkert fint.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 805 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,805 indlæg
det lyder ikke på din beskrivelse som om du havde slaggsten, det er hårdt og kompakt. absolut ikke smuldrende.H hapazard sagde:Slaggsten ja, havde det i vores gamle lejlighed bygget i -59. Først et tykt lag puds, så slaggstenen. Meget irriterende materiale at fastgøre i.
Skal man bare hænge noget op, syntes jeg det var nemmest bare at slå en, rimelig kraftig, søm i (al den oprindelige indretning, køkken, lister, garderobeskabe mm var sømmet). Til hylder mm brugte jeg mest letbetonskruer og forborede uden hammerfunktion. Plug undgik jeg, da de greb dårligt i det smuldrende materiale og let kunne trækkes ud, men til et billede duer det sikkert fint.
Enig, slaggsten er hårdt som bare pokker. Mere som god beton. Støver noget kolossalt også. Jeg hang alt muligt op med almindelig rawlplug og skrue, sad som bjerget.U Utsliten och utdömd sagde:
Den slaggsten, der fandtes i mit barndomshjem, bygget i 30'erne, var hovedsageligt grå. Min far brød sig meget lidt om den, fordi den var meget ujævn, normalt ganske blød men skør ofte, så den ikke gav noget fæste eller kollapsede, så hullet blev betydeligt større end han havde tænkt sig, men her og der virkelig hårde glasagtige partier, som var meget besværlige at bore i. Vekslingen mellem de forskellige partier i det samme blok gjorde det selvfølgelig endnu sværere at få lige huller af korrekt dimension.Viktor.J sagde:
Er det slagge fra forbrænding (kul) eller fra metalfremstilling? Den første er pakket aske med lidt mere tjære, mens den anden kan være hård og kommer i forskellige farver. Den sidstnævnte er blevet brugt som ballast i beton så sent som i halvtredserne (borekernerne fra det hus var virkelig sjove).
Klik her for at svare