I feb i år flyttede jeg ind i et hus bygget i 1974. Nu skal vi ordne det i et soveværelse, og jeg undrer mig over, hvad pladerne på væggen er lavet af for materiale. Det er sikkert indlysende, men jeg er lidt grøn på området... Det er i hvert fald ikke gips, osb eller spånplade.
Nogle spørgsmål:
* Hvad er det for materiale? En slags brun kompakt plade på 11-13 mm. Minder lidt om en masonitplade, men det er tykkere. Kan det være en slags MDF-plade?
* Er det OK at beholde disse plader, eller er det noget, man bør udskifte, når man alligevel er i gang, set fra et sundheds- eller brandperspektiv?
* Nogen der har en opfattelse af bæreevnen (hylder / TV)?
Billedet viser lidt revet tapet ovenpå selve "den brune plade".
Treetex er relativt lys, og fremfor alt blødere end andre boardskiver.
Der findes masonite i forskellige tykkelser.
Der findes også spånplader i forskellige kvaliteter, (grovere hhv finere/glattere struktur).
Det ser ud som tretex (har det overalt i mit hus). Det egner sig ikke til at hænge ting op som er tungere end mindre malerier, medmindre du fastgør i regler bagved. Generelt udskifter jeg al tretex derhjemme for at få glatte vægge, men de absorberer lyd utroligt meget bedre end gips f.eks. så det er ikke kun dårligt
Tretex er usædvanligt i et hus fra -74, da TS skriver, at det er et kompakt materiale, så er mit tip spånplade. Hvis TS kan fortælle, om det er hårdt eller blødt og evt. tage et billede af kanten på en plade, bliver det lettere at sige med sikkerhed.
Tretex plejer ikke at blive brugt som det eneste vægmateriale, men har et lag bagved af hårdere slags, fx råspont eller planker, nogle gange eventuelt spredt panel.
Stefan N: Hvad er det, der får dig til at afvise Tretex?
Micro: Ikke umuligt, at det er masonit board. Er det noget, du har skiftet ud til gips, når du har arbejdet på dit hus, eller lader du det være?
Da der er så mange materialer: hvad er det for materialer, man "skal" bruge til vægge og skrålofter? Er det ikke gips (enkel/dobbelt) og evt. konstruktionskrydsfiner bagved, hvis man skal hænge ting?
Jeg har ladet det meste board være tilbage i mit hus. I mit ene gamle børneværelse (nu mere biograf rum) satte jeg renoveringsgips udenpå boarden på en beskadiget væg. Originalbadeværelset er det eneste, jeg har revet al board ud i. Dette fordi jeg rettede alle vægge op og gjorde klar til fliser i hele badeværelset, og der blev det gips.
Boarden holder lige så godt til at hænge ting på som gips synes jeg nok ellers. Stuen, der skal renoveres i fremtiden efter hundens bortgang... kommer til at få et lag renoveringsgips udenpå. Ulempen med boarden er, at det ikke er et dødt materiale og derfor er det kedeligt at spartle i samlinger og tapetsere på.
Hvad mener du med dødt materiale? Mener du, at det ikke er lige så ufølsomt som gips fx med hensyn til at ikke bevæge sig/følsomt for fugt og at der dermed opstår revner osv. på tapetet?