Hej
Vi har købt et etplanshus fra -64 med torpargrund, siporexblokke. Huset viste sig ved besigtigelsen at have "mug" i træregler osv., og vi lykkedes med at få fradrag på prisen for at udbedre dette. Nu er håndværkerne lige begyndt at rive gulv, regler og isolation osv. op. I dag ringede de og sagde, at den svaj i gulvet, de troede skyldtes, at træreglerne ikke lå tæt an mod betonbjælkelaget, ikke skyldtes dette, men snarere, at der er sprækker (ca. 20 mm) mellem betonpladerne i betonbjælkelaget. Min første tanke var PANIK. Hvad betyder dette - jeg så for mig, hvordan vi ville blive tvunget til at rive hele huset ned.

Nu har jeg beroliget mig en smule og vil bede om råd - hvem kender til dette problem? Hvordan har I løst dette? Ved besigtigelsen blev der ikke sagt noget om betonbjælkelaget - kun at det var i god stand nedenunder, ingen korrosion osv. Jeg antager, at jeg undrer mig over, om dette er et bæreproblem eller et skønhedsproblem - kan huset falde sammen, eller handler det om, hvorvidt gulvet vil fortsætte med at svaje.

Så vidt jeg forstår, kan man f.eks. regle lange "pæle" langs med huset nedenunder og understøtte blokkene - eller lægge flydespartel med et net, der binder klumpen sammen.

Jeres erfaringer?!

Tak!! En let panikslagen ny husejer.
 
Forstår ikke helt problembeskrivelsen.

Består grunden af flere betonplader på jord?
 
Torpargrund med lättbetongelement tolker jeg det som.
Dvs ca 45 cm brede spontede siporexplank i fuld længde som bjælkelag.
 
Havde håndværkerne ingen forslag til, hvordan det skulle udbedres?

/N
 
Hej
Så der, nu har vi haft vores bygningssagkyndig der. Det drejer sig om, at væggene "hænger" i luften, så at sige. Der er en sprække mellem gulvbetonen og væggene. Betonblokkene bevæger sig og giver efter.

De foreslår, at vi understøtter fundamentet nedefra med en 14 meter lang bjælke, som så støttes op. Dernæst lægges et lag flydende spartelmasse ud... I princippet er vi selvfølgelig glade for, at dette blev opdaget nu - men det kræver jo en udgift. Hvis vi ikke gør noget, vil gulvet give efter, når vi går på det, og på sigt vil dele af gulvet "dykke" ned og efterlade en sprække ved soklerne osv.

Et spørgsmål er jo, om dette skal ses som en skjult mangel. Vi fik som sagt et fradrag for fugtproblemet med en ansvarsfraskrivelsesklausul omkring dette. Men, det her er jo noget helt andet.. Spørgsmålet er - hvordan gør man? Kan vi fortsætte med at løse problemet og derefter tage erstatningsspørgsmålet op, eller skal vi få fastlagt ansvaret inden der gøres noget? I det senere tilfælde vil hele renoveringen sandsynligvis gå i stå...

Råd, tips, meninger om ovenstående?
Tak!
 
Hvor meget adskiller udgifterne for det, I fik fradrag for, sig fra det, I nu skal gøre? Hvis det er marginalt, så er det måske bare at "køre på".

/N
 
Eftersom ikke engang håndværkerne, der skulle udbedre svajet, forstod årsagen til det uden troede, det skyldtes, at reglerne lå forkert, burde det være på grænsen til en skjult fejl, synes jeg. Hvordan skulle man som køber kunne foretage den vurdering, hvis ikke fagfolkene kan?
 
Spørgsmålet er ikke om at forstå fejlen, når det gælder skjult fejl. Men om du kan opdage det, mistænke at der ikke er noget i orden og lave en udvidet kontrol eller at det pga husets alder, er normalt "slitage".

Eftersom der var mistænkt fugt, så bør du have lavet en udvidet undersøgelse og verificeret præcis hvad der skal udskiftes osv. Hvis denne undersøgelse ville have opdaget denne fejlen, så kan dette desværre ikke tælles som en skjult fejl. Da du ikke har udført din undersøgelsespligt.

/N
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.