Hej!

Jeg er i gang med at åbne op til kip i en tredjedel af huset. Så nu er det blevet tid til at gøre noget ved det svingende gulv. Huset er bygget ca. 1860, så man havde vel ikke de samme svajkrav dengang... :)

Rummet er ca. 5200x5800mm og bjælkerne ligger i 5800mm retningen. Bjælkerne er ca. 140x140mm. De ligger ca. med cc 900mm.
I dag ligger der 45mm tykke fer og not-brædder over disse, tungt som bare pokker!

Loftshøjden nede er kun 210cm, så man kan ikke få plads til en bærende bjælke.

Jeg har ca. 260mm at arbejde med opad, før man når dørs åbning. Derefter har jeg fritlagte bjælker med 192cm til underkant i dag på overetagen. Så hvis jeg udnytter 260mm fuldt ud, bør jeg kunne få plads til 220x45mm ovenpå med 22mm skruesamlet gulvspån og så 15mm parketgulv.

Mit spørgsmål er, om man vil kunne mærke nogen forskel med dette indgreb?

Jeg vedhæfter nogle billeder fra undersiden, billeder taget i 1968, da man lavede en totalrenovering af huset.

Flere billeder findes her for den interesserede http://carlotta.malmo.se/carlotta-mmus/web/object/1140791
Klik på Alsjökulla længere nede på siden for at nå alle billeder.

• Sort-hvidt billede fra 1968 viser en renovering af et gammelt hus med synlige bjælker, trægulv og to døre.
  • Sort-hvidt billede af et rum med frilagte bjælker, byggematerialer stablet på gulvet og vinduer, der slipper lys ind. Taget under renovering i 1968.
Det er ikke muligt at løse svigtproblemet uden at anvende limtræ. Spændvidden er alt for stor. Hvis du kan få plads med limtræ 140x260 mm på c/c 600 mm (kræver kløvning eller specialbestilling) så fungerer det. Ligeledes, hvis du placerer limtræ 215x225 mm i midten mellem de eksisterende bjælker (dvs. c/c 900 mm). I det sidstnævnte tilfælde vil gulvspånplade plus tynd parket være for fjederende. Det bedste er enten tykke (ca. 30 mm) fer og not gulvbrædder eller K-plywood plus gulvbrædder.

Det er jo et gammelt hus, så at forsøge at opnå nutidens krav på svaj for enhver pris har jeg svært ved at forstå. I gamle huse bliver der jo ofte kompromis. Men hvis du gør som du har tænkt, bliver det sikkert bedre. Måske kan man krydsafstive mellem bjælkerne, hvilket forbedrer, skulle jeg tro. Læste om nogen der "hang" gulvbjælkelaget op i spær som et alternativ.

Man bør begrænse svigten af komfortårsager, ikke på grund af myndighedskrav. Hvis gulvbjælkerne skal være synlige nedefra, er krydsafstivning ikke en god mulighed. Det er desuden ikke muligt at opnå acceptable resultater med kombinationen almindeligt konstruktionsvirke og krydsafstivning, når spændvidden er så lang som 5,8 meter.

Det er sådanne spændvidder, at en løsning med stål også kan overvejes, hvis det ikke må bygges i højden.

Tak for alle svar!

Min undren var mere om det ville blive bedre end i dag med dette indgreb? At det ikke vil være i nærheden af dagens krav er jeg indforstået med.

Tager du til nogen af de løsninger, som jeg foreslår i indlæg #2 eller som @witten skriver om i indlæg #5 bliver situationen væsentligt bedre. Forsøg med almindeligt konstruktionsvirke i kombination med kortlingar eller krydskolvning er meningsløse, desværre.

Det lyder helt vanvittigt at rive den slags gulve ud for at skrue gulvspån og middelmådigt parketgulv fast? Hvorfor ikke bare leve med eftergivenheden og hældningen? Det hører til så gamle huse.

S Stefan1972 sagde:
Det lyder helt vanvittigt at rive sådanne gulve ud for at skrue spånplade og middelmådigt parketgulv på? Hvorfor ikke bare leve med svajet og skråningerne? Det hører til i så gamle huse.
Hej Stefan,

Jeg er enig med dig, men man har ødelagt gulvet ved renovering i 70'erne. Man har fjernet halvdelen af rummets gulv og erstattet det med moderne fer-not brædder. Sandsynligvis var dette gulv i dårlig stand.

Hvorfor ikke tjekke, hvad en komplettering af det gamle gulv koster? Har selv bestilt fra https://www.lgbtimmerhus.se Meget tilfreds!

Er det en mulig vej at lime og skrue 15 mm plywood på over- og undersiden af åsene for at lave en sandwich-konstruktion?

Det normale er vel at veksle af med en stålbjælke.

Hvorfor skal man leve med skæve og svigtende gulve, når man ved og kan bygge bedre?
Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.