Vil have en rigtig god og solid ydervæg i et hus, jeg skal bo i og opvarme resten af livet.
Vinduer og døre er af god kvalitet og har gode isoleringsværdier.

Behøver denne ydervæg forbedres, eller er det meget godt allerede?

Lock/lægte 22x170 + 16x45 på sømregel 28.
Udvendig gipsplade 9 mm som udvendig vindtætning og regelafstivning.
Massiv regelskelet 45x170, stående 45x45, 45x45
krydset (for at undgå kuldebroer).
Mineraluldsisolering 170+45+45 mm tredobbelt isolering.
Aldersbestandig 0,12 diffusionsspærre samt fugetape.
Færdigskåret stående el/sømlægte 28 mm på indersiden af ydervæggen
(lettelser el- og rørføring samt for at undgå unødvendige
huller i diffusionsspærren).
OSB/Gips

Har bare et forslag. Skib spikerlægerne på indersiden og have plasten mellem 45 reglarne.

huggan sagde:
Har bara ett förslag. Skippa spikläkten på insidan och ha plasten mellem 45 reglarne.
Klokt. Hvad findes der for grunde til, man ikke gør som du siger, tror du?
Fyller dette tomme rum nogen mere funktion, mon?
Er lidt bekymret for, at der skal blive resonans og føles lidt burkigt, når der er et tomt rum.

Stillede spørgsmålet omkring rummet her tidligere
http://www.byggahus.se/forum/byggma...ningsutrymme-pa-ca-2tum-bakom-vaggskivor.html

Du skal stadig have isolering der også.

- Læg en masonitstrimmel mellem ude-gips og sømlægte, så kan fugt, der kondenserer, løbe forbi sømlægten. Påvirker ikke holdbarheden.
- bestil kortere søm til panelet, så de akkurat går igennem sømlægten og undgår at lave huller i ude-gipsen.

Senest redigeret:
huggan sagde:
Du skal stadig have isolering der også.
Stod og kiggede på et nybygget hus af samme leverandør, og der var ingen isolering i dette rum. De kalder det Eldragningsutrymme.

Johan Gunverth sagde:
- Læg en masonitstrimmel mellem ydergips og sømmelægt, så kan fugt, der kondenserer, løbe forbi sømmelægten. Påvirker ikke bæreevnen.
- bestil kortere søm til panelet, så det lige præcis går igennem sømmelægten og undgår at lave hul i ydergipsen.
Godt tip!

Hvad spiller det for rolle? Man må gøre, som man vil, og det er godkendt ifølge dagens regler. Vil du ikke spare på strøerne, så gør det ikke.

For at få en rigtig god væg ville jeg tilføje råspont indenfor gipsen på indersiden, alternativt en OSB-plade. Det gør det lettere at skrue ting op på væggene, uden at rode med plugs og finde reglar.

For min egen del overvejer jeg letbjælker i væggene, en enkel måde at minimere kuldebroerne og bruge ecoisolering, hvis man ønsker. Systemet sælges f.eks. af Sjömarkens isolering ab.

Denar sagde:
För at få en rigtig god væg ville jeg tilføje råspont indenfor gipsen på indersiden, alternativt en OSB-plade. Det gør det lettere at skrue ting op på væggene, uden at skulle bruge rawlplugs og finde reglar.

For mit vedkommende overvejer jeg letbjælker i væggene, en enkel måde at minimere kuldebroerne og bruge ecoisolering, hvis man ønsker. Systemet sælges f.eks. af Sjömarkens isolering ab.
Det bliver OSB og gips.

Spring en af 45 reglarne på indersiden over og skift den ud med en 45 mm vestkystplade på ydersiden. Et fuldt dækkende isoleringslag uden kuldebroer.

Mikael_L
Den bedste og mest prisvenlige væg får du, hvis du kopierer mig. :D

panel
25x50 sømmelægte (men 28x70 er bedre, især hvis du maler med udeakrylat)
vinddug (valgfrit at have udegips, asfaboard i stedet)
liggende 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggende 45 + 45 MU + elrør og evt vandrør.
OSB
gips.

Bedre, men dyrere, bliver det med vestkystplader på ydersiden og/eller lette reglar.

Mikael_L
Mikael_L sagde:

panel
25x50 sømlægte (men 28x70 er bedre, især hvis du maler med udendørs akrylat)
vindvæv (valgfrit at have udgips, asfaboard i stedet)
liggende 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggende 45 + 45 MU + elrør og evt. vandrør.
OSB
gips.
Og vindueshullerne afstiver du 90mm større, mindst i bredden.
Så sætter du fx en 45x120 (evt. 45x145) i niveau med den udvendige liggende 45x45, så slipper du for at få karmeskrue/karmskufferne præcis i samlingen mellem det stående regelværk og de liggende 45x45.

Jeg vil bygge 70+170+70mm krydslagte i mine ydervægge.
Jeg havde brugt fulddækkende isolering udvendigt (ikke vestkystplader men dog celleplast) hvis det ikke var fordi, jeg har brug for de liggende reglar udvendigt for at kunne rejse væggene på en enkel måde.

Mikael_L sagde:

panel
25x50 spiklitter (men 28x70 er bedre, især hvis du maler med udendørsakrylat)
vindtæt (valgfrit at have udendørs gips, asfaboard i stedet)
liggende 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggende 45 + 45 MM + elrør og evt. vandrør.
OSB
gips.

Bedre men dyrere bliver det med vestkystskiver på ydersiden og/eller let regelskelet.
Er fordelen ved at have 45'eren yderst, at der er mindre risiko for at trække kulde ind via skelettet?
Jeg forestiller mig, uden nogen fakta, at hvis man har en 170 yderst, så trækker kulden længere ind via skelettet.
Risikoen for at få fugt længere ind i konstruktionen må også være en risiko.

Når du trækker vand og el i det sidste 45 rum, isolerer du sidst da?
Mener at du trækker alt, og det sidste du gør er at isolere og derefter osb/gipse.

Gabbe1 sagde:
Jeg vil bygge 70+170+70mm krydslagt i mine ydervægge.
Jeg ville have brugt gennemgående isolering udvendigt (ikke vestkystskiver, men dog skumplast), hvis det ikke var fordi jeg har brug for de liggende regler udvendigt for at kunne rejse væggene på en let måde.
Vælger du bort vindtæt eller udendørs gips og har skumplast i dette ydre lag, mener du?
Søgte lidt, men fandt ingen gode eksempler på denne konstruktion.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.