Jeg har et fritidshus fra slutningen af 70'erne med muret krybekælder. Jeg har brug for at gøre noget ved fugten, men for at komme til at isolere hele kælderen (størstedelen kan jeg nå gennem den eksisterende åbning) skal jeg lave et større hul, hvor der i dag kun er en sprække. Hvilket slags materiale er kælderen muret af? Stenene er ca. 17x20x40 cm og ser ud som på billedet. Tips til metode/værktøj til at lave hullet?

• Grundvæg i fritidshus krybekælder med rektangulære sten, eksisterende åbning, behov for større hul til markisolering.
B beerfueled sagde:
Jeg har et fritidshus fra slutningen af 70'erne med muret krybekælder. Jeg har brug for at gøre noget ved fugten, men for at få adgang til at isolere hele kælderen (størstedelen kan jeg nå gennem den nuværende åbning) skal jeg lave et større hul, hvor der i dag kun er en glug. Hvilket materiale er kælderen muret af? Stenene er ca. 17x20x40 cm og ser ud som på billedet. Tips til metode/værktøj til at lave hullet?
Tigersav plejer at virke, afhænger af hvilken type sten det er, fx byggmax kan saves med en fukssvans.

Jeg gætter på betonhulsten. Det nemmeste er nok at banke nogle sten ud, indtil du får en tilstrækkelig åbning.

• Synes
kest
  • Laddar…
useless useless sagde:
Jeg gætter på betonhulsten. Det nemmeste er nok at banke nogle sten ud, indtil du får tilstrækkelig åbning.
Kan man bore/knakke mørtelen mellem stenene med noget for at få dem nemmere fra hinanden?

Prøv at banke et par gange på en sten og se, om fugen revner. Ellers er det nok nemmest at banke stenene i stykker.

useless useless sagde:
Prøv at banke nogle gange på en sten og se om fugen sprækker op. Ellers er det nok nemmest at banke stenene i stykker.
Med typ huggmejsel?

Med slegge.

• Synes
blackarrow
  • Laddar…
useless useless sagde:
Med slegge.
Ok, tak!

Hej.
Et tip er at køre med en rondell og markere, hvor åbningen skal være.
Det bliver lettere at ordne pænt bagefter.
Hvis du bare får lavet et hul, kan du markere på samme måde der.
Men det støver, så du skal have mundbind på og måske også beskytte facaden mod støvet.
Jeg lover, at det er værd at lave det ekstra arbejde.

• Synes
beerfueled
  • Laddar…
Det var meget rigtigt betonhulsten. Slegge havde begrænset succes, stenen gik i stykker i stedet for at revne løs i fugerne. I stedet begyndte jeg med at lave et prøvehul, 15x15 til en ventil, med tilgængelige værktøjer. Borrede en søm af huller og bankede ud med mejsel. Det fungerede OK, vil nok gøre et forsøg med samme metode for det større krybehul for at undgå at skaffe andre værktøjer.

Vil faktisk tipse om at tage ind en hulltagningsfirma. De gange jeg har brugt sådanne har de været uforskammet billige kontra hvor meget slid det ville have været at gøre det selv. De har ligesom ordentlige værktøjer, så det går ret hurtigt. Du kan i hvert fald bede om tilbud...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.