J justusandersson sagde:
Hvis man reducerer trappebredden til 600 mm, bliver det endnu bedre. En enpersonstrappe behøver alligevel ikke at være bredere. Ellers som tidligere: trinhøjde 18,8 cm, trin dybde 20,4 cm. Vangerne skal sidde under stødtrin og trin, ikke ved siden af.
[billede]
Jeg forstår stadig ikke helt, hvordan du får det til at passe... Jeg tegner på en trappe i StairDesigner, og har på billedet en trappe med en klods på 200mm, trappens bredde 690mm, og længden 1951mm. Med 13 trin får jeg selvfølgelig også 18,8 cm trinhøjde, men trin dybden bliver 16,6 cm.
Det er omtrent 6-7cm mindre, end hvad jeg er ude efter...

• Trappedesign i StairDesigner med 13 trin, en klack på 200mm, bredde på 690mm og længde på 1951mm. Steghøjde 18,8 cm og stegdjup 16,6 cm.
Det er svært at tegne trapper. Ud over alt andet kræver det en god spatial evne. Selv ville jeg aldrig bruge et computerprogram til det. Hvis du får en trindybde på 16,6, er det forkert programmeret. Det kan også variere mellem svenske og udenlandske traditioner. Forveksl ikke den teoretiske trindybde med det, du kan få i praksis gennem en udtrukket trappetuds.

J justusandersson sagde:
Det er svært at tegne trapper. Ud over alt andet kræver det en god spatial evne. Selv ville jeg aldrig bruge et computerprogram til det. Hvis du får en trin-dybde på 16,6 er det forkert programmeret. Det kan også variere mellem svenske og udenlandske traditioner. Forveksl ikke den teoretiske trin-dybde med det, du kan få i praksis gennem en udstrakt trappenæse.
Alright, jeg tror dog, at dette program bruges af flere svenske leverandører, men jeg skal ikke lade som om, at jeg kan programmet mere end meget grundlæggende.

En anden ting jeg undrer mig over på din skitse, er hvor du mener, at man åbner bjælkelaget - til højre eller venstre på skitsen? Til venstre er der jo flere trin, der går vinkelret mod resten af trappen?

M mefi sagde:
En anden ting jeg undrer mig over i din skitse, er hvor du mener, man åbner bjælkelaget - til højre eller venstre på skitsen? Til venstre er der jo flere trin, der går vinkelret mod resten af trappen?
Vi taler nok forbi hinanden. Du har en åbning, 1856x690 mm, som kan forlænges noget. Denne åbning går jeg ud fra uden nogen ekstra hulboring. Derefter tegner jeg en L-trappe, hvilket er et kneb for både at få plads til det længere trapperløb, der er nødvendigt for en lavere hældning og at undgå en kant, som man slår hovedet i.

J justusandersson sagde:
Vi snakker nok forbi hinanden. Du har en åbning, 1856x690 mm, som kan forlænges lidt. Denne åbning går jeg ud fra uden nogen ekstra huludtagning. Derefter tegner jeg en L-trappe, hvilket er et kneb til både at få plads til det længere trappeløb, der er nødvendigt for en lavere hældning og for at undgå en kant, man slår hovedet imod.
Jeg tror det også :)

Det stemmer, 1856x690 mm er der i dag, i underetagen kan trappen være 1950 lang (på grund af en lille kant i bjælkelaget på ca. 100 mm, som ikke vil være et problem for frihøjden). Dog er der en væg langs den ene kortside i underetagen, på samme side af åbningen, hvor vi ønsker, at trappen skal starte. Dette, samtidig med at loftshøjden er så begrænset, som den er, betyder, at vi ikke kan have mere end maksimalt 1 trin under bjælkelaget.

Det, vi tænker på, er at have en U-trappe, hvis første trin er under bjælkelaget, og de sidste (1 eller 2) trin placeres, hvor bjælkelaget er i dag.

Nu har jeg endelig fået hulningen udført. Gjorde det selv og startede med at prøve at save med vinkelsliber, men indså efter ca. 30 sekunder og ikke særlig mange centimeter, at det ville tage lang tid og blive et ordentligt støvlag, selv uden for min indpakning. Det støvede en del, trods støvsuger!

Det blev til at trække frem borehammeren og lavede omkring 15 huller igennem bjælkelaget. Derefter blev der mejslet. Det gik ret hurtigt! Nu er jeg i gang med at spartle til en pæn kant igen med cementspartel. Rigtig tilfreds indtil videre og har heller ikke set nogen revnedannelse.

I alt blev der kappet 7 armeringsjern på overfladen, som blev 25x70cm.

• Synes
johel572 og 1 anden
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar sagde:
15cm beton er ikke noget job for vinkelsliberen..
Så kan du lige så godt bryde det hele op.
:D(y)

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
7 jern på den lille overflade i en bjælkelag lavet i 40'erne synes jeg alligevel lyder som rigtig meget armering. Tog du et billede af, hvordan det så ud, hvor man kan se jernene, del gerne med dig hvis muligt.

• Synes
mefi
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
7 jern på den lille flade i et bjælkelag lavet i 40'erne synes jeg stadig lyder som rigtig meget armering. Tog du nogen billeder af, hvordan det så ud, hvor man kan se jernene, del gerne med dig hvis muligt.
Mja, jeg tog nogle billeder, men ikke så tæt på. Man kan ane nogle af (de afsavede) jern på et par billeder.
Jarlingar Jarlingar sagde:
:D(y)
Haha, ja flot! Du havde helt 100% korrekt! :rofl::sweat:

Det mest svedende øjeblik var nok egentlig, da jeg skulle igennem trægulvet. Kørte med en multicutter, og det begyndte at lugte lidt brændt. Da vi kom ind og så, at der var spån op til gulvbrædderne, tog vi en spand vand og brandslukkeren frem :crysmile::ok:

Revnet loft med synlige træ- og betonstrukturer samt spånmateriale til en repos, viser et byggeprojekt i hjemmet. Brudt betonvæg og træstruktur i et hjem under renovering, med udsigt til spån og gulvbjælker ovenover. Et udsavet hul i et trægulv over et rum med værktøj og materialer. En støvsugerslange og en lampe ses også, der ligner et renoveringsprojekt.

• Synes
Jarlingar
  • Laddar…
Det ser ud som kun et jern er skåret parallelt med bef.hul, så det fungerer sikkert. Var det kamstænger, ser ud til at være glatte jern?

B bossespecial sagde:
Det ser ud som om kun en jern er skåret parallelt med eksisterende hul, så det fungerer sikkert. Var det kamstænger, ser ud til at være glatte jern?
Ja præcis, en jern lå parallelt med den, der ligger tilbage nederst, ret langt ude. Det var glatte jern. Nogle af dem, der kom ud vinkelret mod hullet, var bøjet til en løkke og havde lidt større diameter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.