Skal trække tilluftskanaler. Tænkte at trække kanalen gennem væggen, op mod loftet, mellem to af rummene. Når jeg fjerner gipsen, ser jeg dog, at der løber en regel, gætter på 220x45x3600 mm horisontalt i det ene rum. Rummet er bryggers og i den væg går både vand- og elledninger, da elcentralen sidder der. Regeln ser ud til kun at findes i dette rum og løber ikke videre gennem huset.

Tænkte at bore 130 mm lige gennem den, men blev usikker på, om den er bærende på en eller anden måde eller udelukkende udgør beskyttelse mod elkabler og vandledninger. Måske bedre at forsøge at gå over/under reglen?

Nogen der tør gætte?
Huset er en toplansvilla bygget i 2009. Der går to ståldragere horisontalt gennem huset i underetagen, som burde bære alt. Den pågældende væg er i underetagen.

Væg bag gips med træregel synlig, omkranset af rør for el og vand. Regel er markeret med rød linje. Hul i loft ses øverst.
Reglen går horisontalt bag el- og vandledningerne.

Luftkanal installation i væg med synlige ledninger og træregler, rød markering angiver rørforløb. Gipspanel fjernet for inspektion.
Fortsættelse i rummet.

Et hjørne af et rum med en rektangulær åbning i væggen nær loftet, hvor tapetet er fjernet, og træet er synligt.
Anden side af væggen.

Plantegning af husets stueetage med fokus på en væg markeret med rød linje mellem to rum ved siden af vaskerummet.
Plantegning, underetagen og aktuell væg.

Plantegning af overetagen i en to-etages villa fra 2009 med værelser, badeværelse, sauna, altan, og gangarealer tydeligt markeret.
Overetage

J
Ja det er en bærende væg i væggen for at støtte et bjælkelag/tag, tag en hul-sav og lav dit hul..
Du kan se hvor bjælkerne til overetagen går, så du ikke borer direkte under en..

J Jansson69 sagde:
Ja det er en bærende bjælke i væggen for at bære et etagedæk/tag, tag du en hulsav og lav dit hul..
Du kan jo se, hvor bjælkerne til overetagen går, så du ikke borer direkte under en..
Tak! Det lyder dog risikabelt at save i en bærende bjælke. Men jeg har tjekket lidt mere. Det ser sådan ud (med risiko for forkert nomenklatur, men se billede og numre):

1. Den regel/bjælke jeg tænkte lave hul igennem.
2. Stående vægregler, der ligger foran #1.
3. Tagregel/topregel. Denne hviler ovenpå #1. Den hviler også på de stående vægregler, #2.
4. Bærende bjælker til gulvet på overetagen? Disse hviler til gengæld på #3.

Så hvis jeg tænker korrekt, bør #2 og #3 især være bærende og skal undgås, mens #1 i sig selv ikke er bærende men måske aflastende/stabiliserende og okay at save igennem, selvom hullet bliver >50 % af dens bredde. Tænker jeg rigtigt?

Trækonstruktion med nummererede dele: 1. Regel/bærline, 2. Stående vægregler, 3. Topregel, 4. Bærline til gulv; med rør og isolering.

1 er bærende for gulvåsene mellem stolperne. Eftersom gulvåsene ikke ligger direkte over de stående regler i væggen, bliver denne afveksling bærende.

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
1 er bærende for gulvbjælkerne mellem stolperne. Eftersom gulvbjælkerne ikke ligger direkte oven over de stående regler i væggen, så bliver den afveksling bærende
Tak for svar!
Spiller det nogen rolle, hvor jeg laver selve hulningen? F.eks. om jeg laver hul mellem gulvbjælkerne, så hullet ikke er præcis under en gulvbjælke.

Det var så længe siden jeg læste fasthedslære men det går sikkert at løse med forstærkninger selvom det er et meget stort hul.
Kan være lettere at tage hullet længere ned under bjælken

J
Lav hullet så langt til venstre som muligt, dit hus vil ikke falde sammen..
3 er en hammarband, nu når du har lært så meget, ved du også navnet på den😉

Du kan jo også s:a dig over hammarbandet mellem gulvåsarna hvilket er det letteste

Matti_75 Matti_75 sagde:
Du kan jo også hoppe over hammarbandet mellem gulvbjælkerne, hvilket er det letteste.
Ja, jeg skal se, om jeg kan komme over med en fleksibel kanal. At gå nedefra betyder, at kanalen ender unødvendigt langt nede på væggen i det andet rum.
J Jansson69 sagde:
Lav hullet så langt til venstre som muligt, dit hus vil ikke kollapse..
3 er et hammarband, nu når du har lært så meget, så kender du også navnet på det😉
Fedt! Jeg skal se, om jeg kan komme over med en fleksibel kanal, ellers må det blive at forsøge at lave hullet præcis mellem gulvbjælkerne. Lige bag ved elkanalen og ved siden af vandrøret... Skønt at kunne imponere med "hammarband" på arbejdet, som er så langt fra dette som man kan beskæftige sig med, tak!

J
A Apoptos sagde:
Ja jeg skal se om jeg kan komme over med en fleksibel kanal. At gå nedenunder betyder, at kanalen kommer unødigt langt ned på væggen i det andet rum.

Fedt! Skal se om jeg kan komme over med en fleksibel kanal, ellers må det blive at forsøge at sætte hullet præcis mellem gulvåsene. Typ bag el-kanalen og ved siden af vandrøret... Fedt at kunne skinne med "hammarband" på arbejdet, som er så langt fra dette som man kan beskæftige sig med, tak!
Man anvender ikke fleksible slanger i vægge og bjælkelag, men du skal bruge bøjninger og rør..

J Jansson69 sagde:
Man bruger ikke fleksible slanger i vægge og bjælkelag, men du skal bruge bøjninger og rør..
Det kan blive nødvendigt at bore gennem hammerbåndet i stedet. Det er svært at se, hvordan jeg skal få selv 30 cm rør ind i det lille rum ovenfor uden at skære mere i strukturen.

Jeg har ellers trukket med kun rør og bøjninger i hele systemet. Hvad er hovedårsagen til at undgå fleksible kanaler i/over vægge? Typisk denne: https://www.lindab.se/produkter/ven...la-kanaler/flexibla-oisolerade-kanaler/dratmf

Meget støj? Risiko for at kanalen går i stykker?

J
Dels så bliver de en støvfælde indeni, derefter er de ikke lige så formstabile som faste dele, lyden vil nok blive forstærket med, men jeg er ingen lydexpert..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.