Hej, jeg bor i et etplanshus fra 50'erne med betondæk ned til kælderen, hvor jeg gerne vil lave et hul til ventilation til vaskerummet (det som kaldes fyrhus på tegningen). Jeg overvejer også et FTX-system og har i så fald brug for at lave et hul mere i det, som kaldes hobbyrum på tegningen, til tilluft, røret kan så gå gennem garderoben op til aggregatet på loftet.

Tanken er at trække et 100mm rør ned, skal jeg være bekymret for, at denne hultagning svækker konstruktionen, eller burde det være i orden? Der findes ingen konstruktionstegning eller lignende, men dæk skal være armeret og 12cm tykt ifølge de dokumenter, jeg har fundet. Og da der ikke er nogen konstruktionstegning eller lignende, tænkte jeg at spørge her først, inden jeg lader en konstruktør lave et kvalificeret gæt.
 
  • Konstruktionsdokument om kælderloft og gulv; betonstøbning og armering beskrevet, valvtykkelse angivet som 12 cm, kældergulv i stålglittet cement.
  • Bygningsplaner for et etplanshus fra 50'erne med markerede steder for ventilation i pannrum og hobbyrum.
J
Nej du behøver ikke bekymre dig, hvis du laver fx et 150mm hul i bjælkelaget, så længe det ikke gøres i en bjælke eller lignende. Har du tjekket, at der ikke er vand eller el, der hvor du overvejer at bore?
 
A adamja sagde:
Hej, jeg bor i et etplanshus fra 50'erne med betonbjælkelag ned til kælderen, hvor jeg gerne vil lave et hul til ventilation til vaskerummet (det som hedder fyrrum på tegningen). Overvejer også et FTX-system og skal i så fald lave endnu et hul i det der hedder hobbyrum på tegningen til tilluft, røret kan så gå gennem skabet op til aggregatet på loftet.

Tanken er at trække 100mm rør, skal jeg være bekymret for at denne hultagning svækker konstruktionen, eller burde det være roligt? Der er ingen konstruktionsplan eller lignende, men bjælkelaget skulle være armeret og 12 cm tykt ifølge de dokumenter, jeg har fundet. Og da der ikke findes nogen konstruktionsplan eller lignende, tænkte jeg at spørge her først, inden jeg lader en konstruktør gøre et kvalificeret gæt.
Usandsynligt at et armeret betonbjælkelag ville blive svækket af to huller
 
J Jansson69 sagde:
Nej du behøver ikke bekymre dig, hvis du laver f.eks. et 150mm hul i bjælkelaget, så længe det ikke laves i en bjælke eller lignende. Har du styr på, om der er vand eller el der, hvor du vil lave hullet?
Tak, det lyder jo godt. Ja vand- og varmerørene går synligt, så dem har jeg styr på, og elektriciteten skulle heller ikke være noget problem, men tak for påmindelsen.
 
  • Synes
Jansson69
  • Laddar…
H Håbbe01 sagde:
Usandsynligt at et armeret beton dæk ville svækkes af to huller
Det var det, jeg var inde på, men dejligt at høre fra andre også, tak!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.