Hej, jeg bor i et etplanshus fra 50'erne med betondæk ned til kælderen, hvor jeg gerne vil lave et hul til ventilation til vaskerummet (det som kaldes fyrhus på tegningen). Jeg overvejer også et FTX-system og har i så fald brug for at lave et hul mere i det, som kaldes hobbyrum på tegningen, til tilluft, røret kan så gå gennem garderoben op til aggregatet på loftet.
Tanken er at trække et 100mm rør ned, skal jeg være bekymret for, at denne hultagning svækker konstruktionen, eller burde det være i orden? Der findes ingen konstruktionstegning eller lignende, men dæk skal være armeret og 12cm tykt ifølge de dokumenter, jeg har fundet. Og da der ikke er nogen konstruktionstegning eller lignende, tænkte jeg at spørge her først, inden jeg lader en konstruktør lave et kvalificeret gæt.
Tanken er at trække et 100mm rør ned, skal jeg være bekymret for, at denne hultagning svækker konstruktionen, eller burde det være i orden? Der findes ingen konstruktionstegning eller lignende, men dæk skal være armeret og 12cm tykt ifølge de dokumenter, jeg har fundet. Og da der ikke er nogen konstruktionstegning eller lignende, tænkte jeg at spørge her først, inden jeg lader en konstruktør lave et kvalificeret gæt.
Usandsynligt at et armeret betonbjælkelag ville blive svækket af to hullerA adamja sagde:Hej, jeg bor i et etplanshus fra 50'erne med betonbjælkelag ned til kælderen, hvor jeg gerne vil lave et hul til ventilation til vaskerummet (det som hedder fyrrum på tegningen). Overvejer også et FTX-system og skal i så fald lave endnu et hul i det der hedder hobbyrum på tegningen til tilluft, røret kan så gå gennem skabet op til aggregatet på loftet.
Tanken er at trække 100mm rør, skal jeg være bekymret for at denne hultagning svækker konstruktionen, eller burde det være roligt? Der er ingen konstruktionsplan eller lignende, men bjælkelaget skulle være armeret og 12 cm tykt ifølge de dokumenter, jeg har fundet. Og da der ikke findes nogen konstruktionsplan eller lignende, tænkte jeg at spørge her først, inden jeg lader en konstruktør gøre et kvalificeret gæt.
Tak, det lyder jo godt. Ja vand- og varmerørene går synligt, så dem har jeg styr på, og elektriciteten skulle heller ikke være noget problem, men tak for påmindelsen.J Jansson69 sagde:
Klik her for at svare

