Jeg har fjernet nogle gamle gipsplugge og vil gerne spartle alle hullerne.

Kruxet er, at nogle af hullerne sidder i ydervægge, hvor der altså ligger en dampspærre (plastfolie) udenfor gipspladerne, som der også er hul igennem efter pluggene.

Skal jeg forsøge at presse silikone eller lignende ind først og derefter spartle, eller er det bare at spartle og være glad?

Spartlen, jeg normalt bruger, er almindelig sandspartel.

Fik tip om at trykke silikone i hullerne, så er spørgsmålet måske, hvilken type silikone, almindelig/vådrums- eller udendørssilikone...

Det blev skum af polyuretan i hullerne, håber det fungerer som dampspærre.

Jeg ville ikke lægge silikone med tanke på, at det er døden, hvis man vil male eller lignende. Jeg har valgt latexfuge rundt om vinduesrammerne og nok gjort det samme i væggen.

Tanken var at ikke fylde hullerne helt med silikone, men først trykke silikone i, så det tætnede mod den eksisterende dampspærre (altså så hullet i dampspærren dækkes) og derefter fylde resten af hullet med spartelmasse.

Nu blev det som sagt skum, så nu mangler der at skære overskydende væk osv., så jeg kan fylde det sidste stykke med spartelmasse.
Forhåbentlig er skummet tilstrækkeligt som dampspærre.

Alvorligt. Er en dampspærre virkelig så tæt, at nogle skruehuller ville gøre nogen forskel? Hvis man ikke har krydslagte inderreglar, vil dampspærren nok være fuld af huller alligevel p.g.a. alle el-dåser?

Er enig, hvornår har en dampspærre egentlig spillet sin rolle ud. Kig bare omkring el-/teleudtag, hvor mange bygninger er der ikke, hvor man ikke har fulgt producenternes anvisninger (tape m.m).

Dampspærret er der for at luft (damp) ikke skal bevæge sig til koldere dele og forhindre, at fugt udfældes inde i væggen, men det er ikke vilkårligt, hvor det sker; det sker der, hvor luften kan passere. Har du en god dampspærre, skal du vedligeholde den.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.