Violina Violina sagde:
Du skal jo altid have mindst fem gevind på skruen i møtrikken, for at garantere forbindelsens styrke... det der ser ud som om nogen har strammet "for fuld skrue" efter at have haft problemer med møtrikkerne, der løsner sig (fordi der er for få gevind til at opnå tilstrækkelig friktion ved korrekt tilspændingsmoment)
Lol hvor meget forudfattede meninger man kan have. Der er flere end 5 gevind. Det er hele keglen indeni, der sidder fastgevindet. Det er bare det, at den ikke kan ses, fordi den sidder trangt til.
Nej, jeg har ikke haft problemer med løse møtrikker. Det er derimod svært at få hylsteret langt nok ind, fordi det er så trangt.
Prøv at hjælpe i stedet for at dømme.

• Synes
Enki
  • Laddar…
P
Shibby Shibby sagde:
Lol hvor mange forudfattede meninger man kan have. Det er flere end 5 gevind. Det er jo hele konussen indvendigt, der sidder gevindet fast. Bare det, at den ikke er synlig, da den sidder trangt til.
Nej, jeg har ikke haft problemer med, at møtrikkerne løsner sig. Derimod er det svært at få fatningen langt nok ind, da det er så trangt.
Prøv hjælp i stedet for at dømme.
Der findes fatninger med tilspidset tykkelse.
kraftfatninger oftest, men klart værd at undgå besvær.
Jeg købte et sæt til værkstedet..
Disse er guld værd ved kunders hjulskift..
Tyndvægget kraftfatning 1/2" - Biltema.se
https://www.biltema.se/verktyg/hand...fthylsor/tunnvaggig-krafthylsaa-12-2000032275

størrelsen ved du bedst selv(y)

Violina Violina sagde:
Skal du køre med disse fælge på din bil, behøver du ALLIGEVEL at skifte ALLE skruer, da de er for korte..
Hvordan kan du afgøre det ud fra bare de billeder?

• Synes
  • Haha
CarlC89 og 1 anden
  • Laddar…
P
nino nino sagde:
Hvordan kan du afgøre det med bare de billeder?
Så ja nu skal vi tænke på at det er lørdag.. (party) ;)
så hjælper vi TS og glemmer resten(y)

Men det er ikke let at se antallet af gevindomgange på billedet..
Men vi kan vel få mutteren væk og tælle, eller hva' siger I? :crysmile:

• Synes
nino
  • Laddar…
Hvis det er så trangt, at du ikke kan få på en hylse, og der er spiralränder, der nipper fast, så er det nok det eneste at bore skruen itu fra midten.
Eller som maskintok skriver, bor i kanten og prøv at sprække midten.
Ellers må du løsne alle de andre og tage en tur :D nejdå så skal du ikke gøre.

• Synes
1
  • Laddar…
P
nino nino sagde:
Om det er så trangt at du ikke kan få på en muffe, findes med spiralriller som griber fast, så er nok det eneste at bore skruen i stykker fra midten.
Eller som maskintok skriver, bore i kanten og prøve at sprække midten.
Ellers må du løsne alle de andre og tage en køretur :D nejdå så skal du ikke gøre
bore nogle små huller rundt om og banke på en muffe burde gå(y)så sprækker muffen møtrikken som du skriver..
Fan du kan jo det her..
;):rofl:

• Synes
nino
  • Laddar…
En sølvfarvet hjulmøtrik med et rødt mærke, der indikerer hvor den er gået i stykker, ABS Luxury Wheels-logo i bunden.

Det er vel omtrent her den er gået af?

• Synes
Slarvpellen og 2 andre
  • Laddar…
Shibby Shibby sagde:
Ja du, det skulle jeg nok også ønske at påstå. Men det er jo dem som ABSwheels sender med som standard. Problemet er jo, at møtrikken er i rustfrit stål = blød!

Ved ikke præcis, hvad du mener med boremaskine? Så borer jeg jo også stiften? Kan vel ikke bare ramme møtrikken? Eller hvordan skal jeg bore?
Ja jeg mente, at du borer i stiften med logikken, at den alligevel er for kort til at blive brugt til disse fælge. HVIS jeg tager fejl i, at stiften er for kort til dine fælge, er en anden metode måske bedre, men jeg ved ærligt talt ikke, hvordan det ville gå uden at beskadige fælgen.

P
Shibby Shibby sagde:
Lol hvor mange fordomme man kan have. Der er mere end 5 gevind. Det er jo hele konussen indeni, der sidder gevindet fast. Bare det, at den ikke kan ses, da det er trangt til.
Nej, jeg har ikke haft problemer med, at møtrikkerne løsner sig. Derimod er det svært at få hylsen langt nok ind, da det er så trangt.
Prøv at hjælpe i stedet for at dømme.
Du har adgang til skydelære, går jeg ud fra?
tag en hjulmøtrik, mål længden fra hvor hjulmøtrikken er af og til anlægsfladen på møtrikken i fælgen er, mål på boret, marker med et stykke tape på et bor. Gem et par mm, så du er sikker på at undgå fælgen. mål på en hel møtrik, det er nemmest.

• Synes
Warleod
  • Laddar…
En afprøvet metode... lav en notch med en boremaskine el. lignende og bank løs med hjælp af et don eller mejsel, tilstrækkeligt til at få fat med en smal tang.

• Synes
vefyra og 1 anden
  • Laddar…
nino nino sagde:
[billede]

Det er vel cirka her den er gået af?
nino nino sagde:
[billede]

Det er vel cirka her den er gået af?
Jep, præcis! :)

Det ser ud til, at jeg vil prøve at bore notchhullet med metalboret, som mange af jer nu har foreslået! :)

• Synes
nino
  • Laddar…
Har du en ny huggmejsel af mindre variant kan det funke uden at bore... Jeg ville nok have startet der...

Men inden havde jeg ringet dækfirmaet og spurgt, hvorfor de har solgt mig sådan noget skidt, og hvordan de har tænkt sig at løse problemet...

• Synes
  • Haha
hydrolift og 4 andre
  • Laddar…
Maskintok sagde:
Undskyld ordvalget.
Men det er ingen hjulbolt, det er møtrikker med tapper, der sidder i navene.
hvorfor skal man bore den i stykker?

det er nok at skifte møtrik og rense gevindene på tappen.

Du tænker på værktøjet, og det er noget andet.
ting kaldes og hedder det samme på værksteder.

slå gevindstangen ud, hvis det ord passer bedre, selvom det hedder tap på reservedele-sprog.
Og skift til en længere slags.
med en gevindfil kan du nemt tolke, hvilken type gevind samt stigning du har brug for.
Jeg ville gætte på M14x1.25, den er meget almindelig for hjulbolte og møtrikker.
En bolt er per definition noget uden gevind, selvom man i daglig tale ofte bruger det for at tale om en grovere type skrue (dette delvis fordi det hedder "bolt" på engelsk)

En gevindtap er et værktøj, man bruger til at lave gevind med.

Og det hedder ikke "gevindtap" på reservedelssprog, det hedder "pindskrue", fejlagtigt benævnt "pindbolt" på mange bilreserve-delsider.

• Synes
Eld
  • Laddar…
P
Violina Violina sagde:
En bolt er per definition noget uden gevind, selvom man i daglig tale ofte bruger det til at tale om en grovere type skrue (dette delvis fordi det hedder "bolt" på engelsk)

En gängtapp er et værktøj, man bruger til at lave gevind med.

Og det hedder ikke "gängtapp" på reservedelssprog, det hedder "pinnskruv", fejlagtigt kaldet "pinnbult" på mange bilreservedelsider.
Det har så heddet gängtapp hver gang jeg har bestilt.
Men pinnbult er det korrekte navn inden for industri, hvilket jeg ikke arbejder i.
En pinnbult eller skrue som du kalder det har ikke noget hoved...de har gevind modsat hinanden for at kunne skrues på plads og spændes fast med moment uden at løsne, når man skrues møtrik løs.
Disse er ikke gevindskårne i navene men har splines ved livet på bolten, og disse skal passe i splines i navet.

Bore i et nav eller en hjulbolt skal man opleve i sit liv, før man udtaler sig i spørgsmålet, da disse er meget hårde.

Samme skete for mig i efteråret. ABS-wheels sendte med skrøbelige møtrikker. Har også en Model3. Jeg tog til et dækværksted, og de havde en tynd smal hylse med indvendige skær, som kunne bankes på med lidt vold, så den greb. En udskiftet møtrik på en bilfælg, der vises med en specialværktøjshylse til problematisk drevne møtrikker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.