kan du ikke prøve at slå en tungvæggig hylse med torx indeni, som kan gribe om den lille del af den sekskantede del, der er tilbage? plejer at fungere på andre møtrikker, det kommer jo an på, hvor meget der er tilbage af den 6 kantede del

Jeg tipser om det samme som jeg skrev før. Bor hul i hjulbolten. /tappen. Til sidst vil den ødelagte muffe løsne sig. Start med et lille bor, og øg derefter gradvist til en større model.

Lykkedes i vinters med at forlægge låsehylsteret til hjulboltene.
Maskerede rundt om hullet med en kraftigere tape
Byggede en lille høj med migsvejseren, så man kom ud et stykke fra hullet, derefter svejsede jeg et 12 mm armeringsjern på og afsluttede med en kraftig rørtang.

• Synes
Shibby
  • Laddar…
D dj_fluffy sagde:
Tips om det samme som jeg skrev før. Bor sønder hjulbolten/tappen. Til sidst vil den ødelagte hylse løsne sig. Begynd med en lille bor, øg derefter gradvist til en større model.
Hmm ja, men hvis man borer sønder pindbolten/tappen, så skal man jo have en ny. Ved ikke, om de kan købes løst, eller om de sidder fast sammen med selve hjulnavet, og så bliver det dyrt!

Shibby Shibby sagde:
Hmm ja men hvis man borer i stykker pinbolten/tappen så skal man jo sætte en ny i bagefter. Ved ikke om de kan købes løs eller om de sidder fast med selve hjulnavet, og så bliver det dyrt!
Splines'ad, stukket ind indefra og udad?

Shibby Shibby sagde:
Hmm ja, men hvis man borer gennem pinbolten/stiften, skal man jo have en ny bagefter. Ved ikke, om de kan købes løse eller om de er fastgjort med selve hjulnavet, og så bliver det dyrt!
Bare gå ind i nærmeste bildelsbutik og tjek det, inden du går i gang.
Mekonomen, carfix, speedy, vianor osv..
99 % sikkert at det bare er at banke en ny bolt på, når den gamle er væk. Ikke noget man skal gøre selv, hvis man ikke har styr på det. Du bør kunne få hjælp med dette på en hvilken som helst dækværksted.

Meget negativt om ABS wheels her, men man skal have en ting klart for sig. En forhandler, der sælger hjul og tilbehør, garanterer aldrig 100% funktion eller pasform på nogen bil. Ingen har nogensinde gjort fysiske prøvninger på alle køretøjer for at sikre noget. Den sidste del overlades til køberen eller den, der monterer, at alt fungerer og "passer". Deres anbefalinger bygger udelukkende på fysiske faktorer. Mål, boltmønster, offset, gevind, type af konus i fælg. Ikke flere faktorer end det strækker deres anbefalinger sig til. Så skal man ved montage også kontrollere, at det fungerer. I ts tilfælde ser det jo ud til, at gevindudstikket bliver alt for lille, og det i kombination med disse møtrikker forårsagede, at de bristede i midten. Selvfølgelig uheldigt, og det kunne måske have fungeret med bedre møtrikker, men det går nok ikke at laste leverandøren for dette.

S Stefan1972 sagde:
Meget negativt om ABS wheels her men man skal have en ting klart for sig. En forhandler der sælger hjul og dets tilbehør garanterer aldrig 100% funktion eller pasning på nogen bil. Ingen har nogensinde foretaget fysiske prøver på alle køretøjer for at sikre noget. Den sidste del overlades til køberen eller den der monterer at alting fungerer og "passer".
Deres anbefalinger bygger udelukkende på fysiske faktorer. Mål, boltmønster, offset, gevind, type af konus i fælg. Flere faktorer end det strækker anbefalingerne sig ikke.
Så skal man ved montering kontrollere at det fungerer også. I ts tilfælde så ser det jo ud som om gevindet stikker alt for lidt ud og det i kombination med disse møtrikker forårsagede at de bristede i midten. Såklart uheldigt og det havde måske fungeret med bedre møtrikker men det går nok ikke at laste leverandøren for dette.
Ikke?
Billede af Google-søgeresultater for fælge, inklusive links til Tyred.se, Bythjul.com og Gummihuset.se med fokus på passningsgaranti.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen sagde:
Ikke?
[billede]
Selv om firmaet påstår det, påligger det i hvert fald montøren at tjekke alt ved montering på bil. Det er en utopi, at det skulle være testet i mindste detalje. Har selv repareret biler i 35 år og arbejdet på dækværksted i nogle år. Eftermarkedsfælge og deres montering er altid "universal". Der dukker altid ulemper op i nogle kombinationer, det skal man være opmærksom på. I Sverige er det alligevel ret frit, men bilejeren har et stort ansvar. I Tyskland er det ti gange værre. Der skal alt være godkendt til bilmodellen, og ingen må engang sælge ting, der ikke er testet.

S Stefan1972 sagde:
Meget negativt om ABS wheels her, men man skal have en ting klart for sig. En forhandler, der sælger hjul og dens tilbehør, garanterer aldrig 100% funktion eller pasning på nogen bil. Ingen har nogensinde foretaget fysiske tests på alle køretøjer for at sikre noget. Den sidste del overlades til køberen eller den, der monterer, for at sikre, at alt fungerer og "passer".
Deres anbefalinger bygger udelukkende på fysiske faktorer. Mål, bolt mønster, offset, gevind, type af konus i fælge. Flere faktorer end det rækker deres anbefalinger ikke.
Så må man ved montering kontrollere, at det fungerer også. I ts tilfælde ser det jo ud til, at gevindudstikket bliver alt for lille, og det i kombination med disse møtrikker forårsagede, at de brast i midten. Selvfølgelig uheldigt, og det kunne måske have fungeret med bedre møtrikker, men det er nok ikke leverandørens ansvar.

Det dér er jeg absolut ikke enig i. På deres hjemmeside indtaster man sin Reg-nummer, og man får specialtilpassede fælge til netop din bil.

I deres købsbetingelser står der:

Vi lämnar en passningsgaranti på direktborrade fälgar där navet på fälgen är exakt samma som navet på bilen, ingen garanti på manuellt valda däck/fälgar.
Bra köpvillkor när du handlar däck online -ABS Wheels

Jeg kan jo nævne, at jeg har forsøgt at ringe til ABS wheels, men jeg har kun kunnet nå deres omstilling, derefter "skal de ringe op". Har også mailet dem, men de er stoppet med at svare på mine mails.

De nægter at tage noget ansvar overhovedet.
De nægter at fortælle, hvad det er for en stålkvalitet i møtrikken.
De nægter at forklare, hvordan det kan være, at møtrikken går i stykker før hjulbolten gør det. Har aldrig oplevet noget lignende.
De nægter at forklare, hvorfor de skriver, at M14-møtrikken skal have et spændingsmoment på 100-140Nm, men man skal kontrollere med spændingsmomentet for den pågældende bilmodel og nævner, at Tesla eksempelvis har 170Nm på originalmøtrikken, men spænder man til det, så går deres møtrik/gevind i stykker. Jeg spændte til 135Nm, og den gik i stykker. Egentlig skal jeg jo kunne spænde til det, fabrikanten anbefaler, det kan jo ikke være rigtigt, at de forsyner en med en møtrik, der ikke kan klare kravene til bilen??

De har ikke engang tilbudt mig nye møtrikker eller kan anbefale mig et værksted, der kan udføre arbejdet.

Instruktioner for tilspændingsmoment til hjulmøtrikker, inklusive specifikke momenttal for M12 og M14 møtrikker, med en kontaktmail til ABS Wheels.

Senest redigeret:
  • Synes
cpalm
  • Laddar…
Shibby Shibby sagde:
Det der er jeg absolut ikke enig i. På deres hjemmeside indtaster man sit Reg-nummer og får specialtilpassede fælge til netop din bil.

I deres købsvilkår står der:

[billede]
Bra købsbetingelser når du handler dæk online -ABS Wheels

Jeg kan jo nævne, at jeg har prøvet at ringe til ABSwheels, men jeg har kun lykkedes med at nå deres omstilling, så "skal de ringe op". Har også mailet dem, men de er holdt op med at svare på mine mails.

De nægter at tage noget ansvar overhovedet.
De nægter at fortælle, hvad det er for en stålkvalitet i møtrikken.
De nægter at forklare, hvordan det kan være, at møtrikken går i stykker før pinnbolten gør det. Har aldrig oplevet noget lignende.
De nægter at forklare, hvorfor de skriver, at M14-møtrikken skal have et tilspændingsmoment på 100-140Nm, men man skal kontrollere med tilspændingsmomentet for den respektive bilmodel og nævner at Tesla for eksempel har 170Nm på originalmøtrikken. Jeg spændte til 135Nm, og den gik i stykker, men i virkeligheden bør jeg kunne spænde til det, producenten anbefaler ifølge deres skrivelse.
De har ikke engang tilbudt mig nye møtrikker eller kan anbefale mig et værksted.

[billede]
men det du har gulmarkeret handler jo bare om, at fælge, de borer hos lev "passer" bolt-mønster og nav-dimension. Det handler ikke om evt. længde på skruer.
Derudover fungerer registernummersøgning ikke på den måde. Man skal alligevel kontrollere alt. Samme hvis man køber reservedele, et registernummer kan pege på flere forskellige bremseklodser og skiver, og man skal som køber vælge rigtigt eller kontrollere, at det, man monterer, stemmer overens.
Jeg forstår, at man som uvidende kunde stoler på sådan noget her, men det står sandsynligvis i noget småt skrevet, at alting alligevel skal kontrolleres nøje. Og det med rette, for der er ingen, der kan garantere noget til 100%, selvom de skriver det. Så må man i så fald kræve, at de fjerner den påstand.
Der er meget inden for biler, hvor det er sådan her. Et modeltilpasset udstødningssystem kan også indebære, at man skal rette og ændre en del ting. En årgang havde måske en anden ophængning i midten end de andre.

Men hvor meget gevindudstik har du da? Sæt en originalfælg på, og mål de udstik sammenlignet med de, du har købt. Møtrikkerne, du har fået med, kunne måske fungere udmærket på en originalfælg.

S Stefan1972 sagde:
men det du har markeret med gult handler jo kun om at fælgene de borer hos lev "passer" boltmønster og navdimension. Det handler ikke om evt længde på skruer.
Desuden fungerer regnummeropslag ikke på den måde. Man skal alligevel kontrollere alt. Det samme gælder, hvis man køber reservedele, et regnummer kan pege på flere forskellige bremseklodser og skiver, og man skal som køber vælge rigtigt eller kontrollere, at det man monterer svarer til.
Jeg forstår godt, at man som ukyndig kunde stoler på sådan noget her, men det står sandsynligvis i noget med småt, at alting alligevel skal kontrolleres nøje. Og med rette, for der er ingen, der kan garantere noget 100%, selvom de skriver det. Så må man i så fald kræve, at de fjerner den påstand.
Der er meget inden for biler, der er sådan her. Et modeltilpasset udstødningssystem kan også betyde, at man skal rette og ændre nogle ting. Et årgangsmodel måske havde en anden ophængning i midten end det andet.

Men hvor meget gevindudstik har du så? Sæt en originalfælg på og mål udstikket sammenlignet med dem, du har købt. Møtrikkerne du har fået med, kunne måske fungere udmærket på en originalfælg.
Lyder næsten som om du arbejder hos dem...?
Fælgene leveres komplet med møtrikker, ikke noget man køber løst. Det skal således tolkes som, at der er pasningsgaranti på det komplette sæt. Dertil er det den specialborede fælg, der afgør gevindudstikket, ikke de medfølgende møtrikker.

Min pointe er den, at uanset hvad firmaet påstår, så skulle du have testmonteret, og hvis fejlen nu skyldes korte skruer, så skulle du ikke have monteret uden at sende tingene tilbage og påtale, at deres anbefaling er fejlagtig og ikke stemmer. Nej, jeg arbejder ikke der, men jeg har 35 års erfaring med alsidig bilreparation bag mig og desuden nogle år på dækværksted.

Men det er vel ret svært som lægmand at vide, om det kræves 9 eller 7mm gevind for at møtrikken skal gribe fat i det?
Med 100% pasningsgaranti ifølge hjemmesiden og måske specielt til Tesla, så ville jeg nok stole på, at de ting jeg modtager er ok.

• Synes
cpalm og 3 andre
  • Laddar…
Det er selvfølgelig trist det hele, men du overfortolker "passninggarantierna", hvilket flere end dig sikkert gør. Det lyder jo smart og indgyder tillid, men det hviler stadig på køberen at dobbeltjekke og kontrollere alting. Der findes altid sådanne afarter.
Da jeg arbejdede på dækfirmaet, var det jo en klassiker med fælge solgt til Volvo, at de ikke skrue festsbolten for bremseskiven af. Den stikker ud på disse, og nogle fælge var ikke støbt så det passede rigtigt. Det var jo ikke kun én, der masede fælge kan jeg sige, men det er lidt det samme der. Man må dobbeltjekke alt, selvom de skal passe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.