Hej!

Behøver tips fra jer klurifaxar om værktøj eller metode til at få resterne af den ødelagte hjulmøtrik ud!
Resterne sidder jo stadig på gevindstangen, men det er ekstremt svært at komme til.
Hvad kan man gøre?
Det eneste, jeg kan komme på, er at finde et lille miniklinge til multiværktøjet og forsøge at save den løs.

abamvS3j4i6Uj_s8kMS78GUxs0uusMSgi9Dl2Pgu7rQh-MP59ZLzbPVWJf0MM7p847NXLlFujEaezIUIxEopC57imISRqFopSZ9eQjh3Hg=s256

Muttrar Navringar, Hjul bolte, møtrik og låsebolt - ABS Wheels
Nut.jpg

Det ser ud som om, at gevindet er alt for kort til de fælge, du bruger nu?

Jeg vil sige, at du må tage boremaskinen frem, begynde med noget småt, så det bliver centreret, og så tager du et stort bor, så du kan bore det, der sidder tilbage, væk.

Hjulbolten går jeg ud fra, at du alligevel må udskifte efter dette...

Findes der nogen del af sekskanten tilbage, eller gik den af lige over konen?

Er det foran eller bagpå, på hvilken bil?

Skete det, da du skulle løsne eller skrue hjulet fast?

MathiasS MathiasS sagde:
Det ser ud som om gevindet er alt for kort til de fælge du bruger nu?

Jeg ville sige, at du skal tage boremaskinen frem, begynde med noget lille, så det bliver centreret og derefter tage et stort bor, så du kan bore det tilbageværende væk.

Hjulbolten formoder jeg, at du alligevel skal udskifte efter dette...
Ja, det ville jeg nok også påstå. Men det er jo dem, som ABSwheels sender med som standard. Problemet er jo, at møtrikken er i rustfrit = blødt!

Jeg ved ikke rigtig, hvad du mener med boremaskine? Så borer jeg jo også pinbolten? Kan man ikke bare ramme møtrikken? Eller hvordan skal jeg bore?

Blodsoppen
Du kan skaffe en griseskrue. Ved ikke, hvad de hedder i virkeligheden. Men du borer et hul, så skruer du griseskruen ind mod uret, og så følger bolten med ud.

• Synes
Tjudö Boy
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Findes der nogen del af sexkanten tilbage, eller brækkede den af lige over konen?

Er det foran eller bagpå, på hvilken bil?

Skete det, da du skulle løsne eller skrue hjulet fast?
Der er en minimal del tilbage af sexkanten, men får ikke greb på den. Den er desuden beskadiget.

Det er forhjul på en Tesla model 3 med eftermarkedsfælge fra ABSWheels.

Blodsoppen
Blodsoppen Blodsoppen sagde:
Du får skaffa en grispitt. Vet inte vad dom heter på riktigt. Men du borer et hul, så skruer du grispitten ind modsat uret, og så følger bolten med ud.
Ok min fejl. Ser nu at det er møtrik og ikke bolt. Undskyld.

Du skal jo altid have mindst fem gevind på skruen i møtrikken, for at garantere forbindelsens styrke.. det der ser ud som om nogen har strammet til "af bare helvede" efter at have haft problemer med, at møtrikkerne løsner sig (fordi der er for få gevind til at opnå tilstrækkelig friktion ved korrekt tilspændingsmoment)

• Synes
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
Shibby Shibby sagde:
Hej!

Behöver tips från er klurifaxar på verktyg eller metod för at få ud resterne af den aflange hjulmøtrik!
Resterne sidder jo fast på gevindstangen men det er ekstremt svært at komme til.
Hvad kan man gøre?
Det eneste jeg kan komme på er at finde noget lille miniblade til multi-værktøjet og forsøge at save den fri.

[bild]

Muttrar Navringar, Hjul bultar, mutter och låsbult - ABS Wheels
[bild]
bor i kanten på møtrikken.
Tag en don og bank den fri.
Den er kun gevindet, så det tager lidt tid, men gevindtappen bør klare sig hel skindet af dette.

Eller så tager du en grovere hylster og banker på plads, som passer over midten af møtrikken og gevinder møtrikken fri.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Min første tanke var som du allerede har fået tip om, at tage boremaskinen frem. Begynd med mindre bor, for derefter successivt at øge størrelsen.
Derefter skifte hjulbolt, plejer ikke at koste mere end en hund.

Men efter at have læst, at det er en Tesla med finfælg, så ville jeg nok have afleveret den til et dækværksted.

• Synes
TRJBerg
  • Laddar…
Maskintok sagde:
bor i kanten på møtrikken.
Tag en don og bank den løs.
Den er bare gevindet, så det tager et lille stykke tid, men gevindtappen bør klare sig hel og uskadet af dette.

Eller så tager du en grovere hylse og banker på, som passer over taljen på møtrikken og gevinder løs møtrikken.
Tror desværre ikke det er så "enkelt"

(Så, hvad skal han med en gevindtapp til??)

Det bedste forslag hidtil er at bore ud og skifte hjulskruen!

Skal du køre med disse fælge på din bil, skal du ALLIGEVEL udskifte ALLE skruerne, da de er for korte.

• Synes
Anonymiserad 170696 og 3 andre
  • Laddar…
Svejs?

• Synes
1
  • Laddar…
P
Violina Violina sagde:
Tror desværre ikke det er så "enkelt"

(Sen, hvad skal han med en gjengtapp til??)

Bedste forslag hidtil er at bore ud og skifte hjulskruen!
Undskyld ordvalget.
Men det er ingen hjulbolt det er møtrikker med tapper som sidder i navene.
hvorfor skal man bore dem i stykker?

det er nok bare at skifte møtrik og rense gevindene på tappen.

Du tænker på værktøjet og det er noget andet.
ting kaldes og hedder det samme i værksteder.

banke ud gevindstangen hvis det ord passer bedre men det hedder tapp på reservedele sprog.
Og skifte til en længere slags.
med en gjengfil kan du nemt tolke hvilken type af gevind samt stigning du har brug for.
Skulle gætte på M14x1.25 den er meget almindelig for hjulbolte og møtrikker.

Senest redigeret af en moderator:
P
F Fluxor sagde:
Svejse?
lidt besværligt på den slags sted..
Men det er jo rustfrit af sin blødeste kvalitet ;) møtrikken smelter vel bort og tilbage bliver svejsesømmen på gevindet i stedet..

Derefter bliver fælgen nok ikke så smuk.. ;)

Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
dj_fluffy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.