30,196 læst ·
106 svar
30k læst
106 svar
Hjulmøtrikken gik af - hvad gøre? (hjælp!)
Hej!
Behøver tips fra jer klurifaxar om værktøj eller metode til at få resterne af den ødelagte hjulmøtrik ud!
Resterne sidder jo stadig på gevindstangen, men det er ekstremt svært at komme til.
Hvad kan man gøre?
Det eneste, jeg kan komme på, er at finde et lille miniklinge til multiværktøjet og forsøge at save den løs.

Muttrar Navringar, Hjul bolte, møtrik og låsebolt - ABS Wheels

Behøver tips fra jer klurifaxar om værktøj eller metode til at få resterne af den ødelagte hjulmøtrik ud!
Resterne sidder jo stadig på gevindstangen, men det er ekstremt svært at komme til.
Hvad kan man gøre?
Det eneste, jeg kan komme på, er at finde et lille miniklinge til multiværktøjet og forsøge at save den løs.
Muttrar Navringar, Hjul bolte, møtrik og låsebolt - ABS Wheels

Det ser ud som om, at gevindet er alt for kort til de fælge, du bruger nu?
Jeg vil sige, at du må tage boremaskinen frem, begynde med noget småt, så det bliver centreret, og så tager du et stort bor, så du kan bore det, der sidder tilbage, væk.
Hjulbolten går jeg ud fra, at du alligevel må udskifte efter dette...
Jeg vil sige, at du må tage boremaskinen frem, begynde med noget småt, så det bliver centreret, og så tager du et stort bor, så du kan bore det, der sidder tilbage, væk.
Hjulbolten går jeg ud fra, at du alligevel må udskifte efter dette...
Altvidende
· Västra götaland
· 10 934 indlæg
Findes der nogen del af sekskanten tilbage, eller gik den af lige over konen?
Er det foran eller bagpå, på hvilken bil?
Skete det, da du skulle løsne eller skrue hjulet fast?
Er det foran eller bagpå, på hvilken bil?
Skete det, da du skulle løsne eller skrue hjulet fast?
Ja, det ville jeg nok også påstå. Men det er jo dem, som ABSwheels sender med som standard. Problemet er jo, at møtrikken er i rustfrit = blødt!MathiasS sagde:
Det ser ud som om gevindet er alt for kort til de fælge du bruger nu?
Jeg ville sige, at du skal tage boremaskinen frem, begynde med noget lille, så det bliver centreret og derefter tage et stort bor, så du kan bore det tilbageværende væk.
Hjulbolten formoder jeg, at du alligevel skal udskifte efter dette...
Jeg ved ikke rigtig, hvad du mener med boremaskine? Så borer jeg jo også pinbolten? Kan man ikke bare ramme møtrikken? Eller hvordan skal jeg bore?
Der er en minimal del tilbage af sexkanten, men får ikke greb på den. Den er desuden beskadiget.Dan_Johansson sagde:
Det er forhjul på en Tesla model 3 med eftermarkedsfælge fra ABSWheels.
Du skal jo altid have mindst fem gevind på skruen i møtrikken, for at garantere forbindelsens styrke.. det der ser ud som om nogen har strammet til "af bare helvede" efter at have haft problemer med, at møtrikkerne løsner sig (fordi der er for få gevind til at opnå tilstrækkelig friktion ved korrekt tilspændingsmoment)
bor i kanten på møtrikken.Shibby sagde:
Hej!
Behöver tips från er klurifaxar på verktyg eller metod för at få ud resterne af den aflange hjulmøtrik!
Resterne sidder jo fast på gevindstangen men det er ekstremt svært at komme til.
Hvad kan man gøre?
Det eneste jeg kan komme på er at finde noget lille miniblade til multi-værktøjet og forsøge at save den fri.
[bild]
Muttrar Navringar, Hjul bultar, mutter och låsbult - ABS Wheels
[bild]
Tag en don og bank den fri.
Den er kun gevindet, så det tager lidt tid, men gevindtappen bør klare sig hel skindet af dette.
Eller så tager du en grovere hylster og banker på plads, som passer over midten af møtrikken og gevinder møtrikken fri.
Min første tanke var som du allerede har fået tip om, at tage boremaskinen frem. Begynd med mindre bor, for derefter successivt at øge størrelsen.
Derefter skifte hjulbolt, plejer ikke at koste mere end en hund.
Men efter at have læst, at det er en Tesla med finfælg, så ville jeg nok have afleveret den til et dækværksted.
Derefter skifte hjulbolt, plejer ikke at koste mere end en hund.
Men efter at have læst, at det er en Tesla med finfælg, så ville jeg nok have afleveret den til et dækværksted.
Tror desværre ikke det er så "enkelt"Maskintok sagde:
(Så, hvad skal han med en gevindtapp til??)
Det bedste forslag hidtil er at bore ud og skifte hjulskruen!
Undskyld ordvalget.Violina sagde:
Men det er ingen hjulbolt det er møtrikker med tapper som sidder i navene.
hvorfor skal man bore dem i stykker?
det er nok bare at skifte møtrik og rense gevindene på tappen.
Du tænker på værktøjet og det er noget andet.
ting kaldes og hedder det samme i værksteder.
banke ud gevindstangen hvis det ord passer bedre men det hedder tapp på reservedele sprog.
Og skifte til en længere slags.
med en gjengfil kan du nemt tolke hvilken type af gevind samt stigning du har brug for.
Skulle gætte på M14x1.25 den er meget almindelig for hjulbolte og møtrikker.
Senest redigeret af en moderator: