Hej!

Dette bliver mit første indlæg på dette eminente forum!

Jeg har søgt rundt i trådene, men kunne ikke finde en, der passede til mit spørgsmål, så jeg tog mig friheden at starte et nyt emne.

Jo, jeg har undret mig over, hvordan man skal gøre med disse stålprofiler, der skal spartles ind for at give en beskyttelse mod slag og stød, når man har udvendige hjørner af gips.

  • Skal man skære ud den tilsvarende tykkelse (0.5mm) på profilen i gipsen, så profilen forsænkes?
  • Eller skal man sætte den direkte på og derefter bredspartle højdeforskellen med en så bred spartel som muligt?
  • Eller er det meningen, at man skal bruge den på de affasede ender, der findes på gipspladerne, altså to faser, der danner et hjørne, derefter hjørnebeskyttelse og til sidst spartel?

Mvh

Alimaj
 
Alternativ 2. Direkte på og bredspartling.
Det er derfor, der er en lille "kant"/forhøjning i selve hjørnet, den danner støtte for spartelmassen og er passende høj for, at der skal være spartelmasse, der dækker skruen.
 
Stålprofilerne er ikke gode, hvis man har spån eller OSB bag gipsen. Der bliver for store bevægelser og revner, så de slipper inden for to år. Der findes meget gode papkanter i stedet.
 
Jeg har kørt med gyprocs stålprofiler, som man slår på med værktøjet (gyprocs eget), de synes jeg var super gode, hvis man fastgjorde dem tæt.

Byggmax stålprofiler syntes jeg var mindre gode, med tanke på hvordan man fastgør dem. Jeg selv fastgjorde dem med sættelim og lange papspigge, ganske vist på ikke nedsænkede kanter, så det blev en del at spartle.

Sidst nu brugte jeg gyprocs aquabed, som man bare sprøjter vand på med en sprayflaske og trykker på supernemt.

Angående nedsænkede hjørner så vil jeg anbefale, hvis man får det til at sætte profilerne i nedsænkningen, bliver betydeligt mindre at spartle.
 
RoBo sagde:
Stålprofilerna er ikke gode, hvis man har spån eller OSB bagved gipsen. Der bliver for store bevægelser, så de sprækker og slipper inden for to år. Der findes meget gode papkanter i stedet.
Det dér lød lidt bekymrende.
Jeg er lige ved at renovere to værelser, hvor jeg skal spartle ind hjørnebeskyttere over OSB+Gips. Er der nogen flere, som har oplevet det samme som RoBo, at stålprofiler sprækker efter et par år under de omstændigheder? Jeg vil jo helst, at værelset ser pænt ud også om nogle år.
 
  • Synes
Hanker73
  • Laddar…
Jeg er præcis i samme situation. En ven som er tømrer advarede også mig om, at de almindelige hjørnebeskyttere, som man skruer fast, let fører til revner efter et par år. Han anbefalede i stedet en hjørneprofil, som man trykker fast i spartelmassen. Den ser ikke ud til at være lige så almindelig, men jeg har lige fundet ud af, at Colorama her i Göteborg sælger dem. Sandsynligvis har andre store farvebutikker dem også i deres sortiment. Jeg vil bruge den i stedet.
 
Jeg kørte som sagt gyprocs på underetagen, bygget for 6 år siden, med spånplader og gips, ikke et eneste sted har revnet eller vist sig, ganske vist stod rammen et par år før, så alt havde nok sat sig, samt at jeg trak microlite over det hele.
 
Great sagde:
Jeg kørte som sagt gipsplader på underetagen, bygget for 6 år siden, med spånplade og gips, ikke et eneste sted har sprækket eller bemærket, ganske vist stod stommen et par år inden, så alt havde vel sat sig, samt at ja trak over microlite overalt.
2,5 år og ikke en sprække... både nye vægge med gips på OSB og gamle vægge med gips på plankevæg. Vi har desuden efterfølgende gravet ud i kælderen med medfølgende vibrationer og rystelser i huset
 
Tak for alle svar!
Nu har man lidt mere kød på benene.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.