Hej!
Behøver hurtig hjælp vedr. VKR bjælke, dimension.
Længden er 2 meter.
Jeg skal støtte op 3 gulvbjælker og ovenpå skal jeg have toilet.
Gulvet på toilettet vejer ca. 800 Kg. + væg og indretning.
Gulvareal Ca: 6 Kvm.
Hvilke oplysninger mangler for at hjælpe mig med dette?
Spørg, og jeg skal svare hurtigt.
Tusind tak.
Behøver hurtig hjælp vedr. VKR bjælke, dimension.
Længden er 2 meter.
Jeg skal støtte op 3 gulvbjælker og ovenpå skal jeg have toilet.
Gulvet på toilettet vejer ca. 800 Kg. + væg og indretning.
Gulvareal Ca: 6 Kvm.
Hvilke oplysninger mangler for at hjælpe mig med dette?
Spørg, og jeg skal svare hurtigt.
Tusind tak.
Jeg forstår ikke helt belastningsfaldet.
Bjælken skal være 2m lang, vil den have en støtte i hver ende da?
Skal bjælken støtte op 3 stk. gulvreglar, som bliver jævnt fordelt på bjælken de 2m?
Findes der nogen krav til maksimal højde, bredde eller vægt hos bjælken?
Det nemmeste er jo, hvis du kan lave en skitse af konstruktionen og der vise, hvordan du tænker have bjælken.
Bjælken skal være 2m lang, vil den have en støtte i hver ende da?
Skal bjælken støtte op 3 stk. gulvreglar, som bliver jævnt fordelt på bjælken de 2m?
Findes der nogen krav til maksimal højde, bredde eller vægt hos bjælken?
Det nemmeste er jo, hvis du kan lave en skitse af konstruktionen og der vise, hvordan du tænker have bjælken.
Eftersom du har flydespartel og armeringsnet, vil du fordele lasten ret godt.
En bjælke, der bølger ned 1 mm ved en udbredt last på 1 ton, vil give en kraftigt forstærkende effekt på gulvbjælkelaget.
En bjælke, der bølger ned 1 mm ved en udbredt last på 1 ton, vil give en kraftigt forstærkende effekt på gulvbjælkelaget.
Det er svært at lave denne type beregning, da man ikke ved, hvordan det kommer til at se ud i virkeligheden. Men regn mindst med en VKR 100*50*6,3. Ønsker du større sikkerhed, må du tage en højere bjælke, f.eks. en 120 eller en 140, men lad godstykkelsen være mindst 6,3 mm. Jeg har regnet med, at du har 100 mm på hver side, hvor bjælken ligger på et støtte. Altså er bjælken totalt 2200 mm, hvoraf 2000 er fri længde. Derefter må du også tage hensyn til de eksisterende bjælkelag, som også bærer lidt last. Regnede på en VKR 120*60*6,3 med en nedbøjning på 0,441 mm.
Klik her for at svare