Hej!

Behøver hurtig hjælp vedr. VKR bjælke, dimension.

Længden er 2 meter.

Jeg skal støtte op 3 gulvbjælker og ovenpå skal jeg have toilet.

Gulvet på toilettet vejer ca. 800 Kg. + væg og indretning.

Gulvareal Ca: 6 Kvm.

Hvilke oplysninger mangler for at hjælpe mig med dette?
Spørg, og jeg skal svare hurtigt.

Tusind tak.

Jeg forstår ikke helt belastningsfaldet.
Bjælken skal være 2m lang, vil den have en støtte i hver ende da?
Skal bjælken støtte op 3 stk. gulvreglar, som bliver jævnt fordelt på bjælken de 2m?
Findes der nogen krav til maksimal højde, bredde eller vægt hos bjælken?

Det nemmeste er jo, hvis du kan lave en skitse af konstruktionen og der vise, hvordan du tænker have bjælken.

Håber den kom med :)

• 3D tegning af bygningskonstruktion med VRK-balk og mål påsat i blå baggrund.
Senest redigeret:
Sådärja...

Jeg vil have, at bjælken skal være så lav som muligt, da jeg har lav lofthøjde i kælderen.

Behøves yderligere oplysninger?

Tak på forhånd.

Senest redigeret:
Tidligere har der ikke været nogen bæring overhovedet under disse 3 gulvbjælker.

H
Hvor stor nedbøjning kan du acceptere. En VKR 100*50*6,3 får ca. 0,7mm i nedbøjning med en fordelt last på 10000N = 1000kg. En VKR 80*40*5mm får ca. 1,6 mm.

Ja, hvordan ved man det?
Jeg skal have 3 cm beton + armeringsnet + gulvvarmeslange + klinker ovenpå.
Jeg vil jo gerne have, at det skal fungere :)

Eftersom du har flydespartel og armeringsnet, vil du fordele lasten ret godt.
En bjælke, der bølger ned 1 mm ved en udbredt last på 1 ton, vil give en kraftigt forstærkende effekt på gulvbjælkelaget.

H
Det er svært at lave denne type beregning, da man ikke ved, hvordan det kommer til at se ud i virkeligheden. Men regn mindst med en VKR 100*50*6,3. Ønsker du større sikkerhed, må du tage en højere bjælke, f.eks. en 120 eller en 140, men lad godstykkelsen være mindst 6,3 mm. Jeg har regnet med, at du har 100 mm på hver side, hvor bjælken ligger på et støtte. Altså er bjælken totalt 2200 mm, hvoraf 2000 er fri længde. Derefter må du også tage hensyn til de eksisterende bjælkelag, som også bærer lidt last. Regnede på en VKR 120*60*6,3 med en nedbøjning på 0,441 mm.

hokanp sagde:
Regnede på en VKR 120*60*6,3 men en nedbøjning på 0,441 mm
Eller så vælger du en HE100A bjælke som har næst intet samme præstation som ovenstående men kun er 96mm høj.

H
Så er det bedre med en VKR 100*50*6,3, hvilken er lettere at bygge ind samt at den ligger på 0,7 mm i sengbøjning men vejer kun 27 kg mod HEA bjælken som har en nedbøjning på 0,6 mm men vejer 35 kg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.