og for at tilføre tråden noget, der står sca på pakkerne hos byggmax, det gør der nok også på beijer.

byggmax kan man dog ikke prutte eller få tilbud, heller ikke returnere dårligt træ.

hos beijer kan du nok få tilbud, med bedre priser end byggmax, og så returnere evt. dårligt træ...

Skal bare tjekke om det ekkoer herinde:
*Hoho.... Hoho...Hoho...Hoho...*

Ja, det gør det minsandten :D ;)

camaro1969 sagde:
haha skal du også bygge terrasse holmberg87 ? :)

det bliver det for mig også denne sommer, har en ny tråd her et sted

(ps, jeg fik en hydroforpumpe af dig, leveret til statoil Gnarp for typ 2 år siden :) )

edit:
äääh holmberg var jo ikke trådopretteren... =(
Haha var det dig det! Nej, jeg byggede min sidste sommer, burde måske have en projekttråd på huset snart:)

• Synes
camaro1969
  • Laddar…
Tænk ikke så meget på hvor du køber træet, køb der hvor du får en god pris samt en god kontakt at handle med

Der er ulemper ved træ, der har ligget et stykke tid:
- Kan være helt indtørret i endetræ, hvilket gør, at enden er 2-4 mm smallere end midten på plankerne, gør det svært at lægge og skaber en utrolig irritation.
- Indtørret endetræ kan også få det til at revne allerede ved montering.
- Har det ligget pakket på palle, kan det stadig være sådan, at midten af pallen stadig er fugtig, hvilket gør det hele til lidt af en cirkus med bredder ved samlinger.
- Indtørret træ kan desuden være misfarvet i enderne og have en mørkere tone, er da pindene jævnt delbare med CC som det normalt er, så er der knappe marginaler til at kappe stykker væk, hvilket resulterer i spild.
- Revner kan være opstået i materialet.

Jeg købte materiale til sensommeren til terrassen ved hytten og må sige, at jeg var meget skuffet over kvaliteten, når det kom til samlingerne. Indtørrede, revnede og misfarvede.
At tilføje er, at dette var fra en "proffsleverandør" og i helpalle.
Klage viste sig, at jeg ikke var alene, og at deres leverandør ikke havde levet op til forventningerne.
Forsinkelser, ferie og skovtransport gjorde, at jeg lagde brædderne alligevel - Men havde det været en andens terrasse og ikke min egen, så havde jeg reklameret hele skidtet.... Meget irritation for at udtrykke det mildt.

Begge leverandører angiver den samme NTR standard, hvilket ville betyde, at imprægneringen er ens.

Beijer angiver trævarekvalitet G4-2, dvs. det som også kaldes kvinta og er en normal byggekvalitet. Byggmax har ingen steder angivet kvaliteten, hvilket derfor kan være en risiko, at man får lidt blandet.

Hvis Byggmax kan garantere, at det er samme dvs. G4-2, så er det det samme som Beijer, men hvis der er risiko for, at det er G4-3, så betyder det, at det er udsortering og en klart dårligere kvalitet.

Så bed om at få svar på, hvilken trævarekvalitet de leverer, og hvis svaret er type G4-3, VI, C eller "udsotering", så vælg Beijer.

Edit: Det underlige er, at for 28x120 angiver Byggmax, at det er "G4-2 med indslag af G4-3", men intet for den søgte dimension. Det er lidt det, jeg eventuelt mistænkte, da jeg skrev tidligere, og så risikerer man at få en hel bunke med udsoteringstræ (G4-3), dvs. en væsentligt dårligere trævare end det, Beijer oplyser, at de sælger.

Senest redigeret:
Hvis jeg har forstået det ret, er træ i høj grad en lokal handelsvare, dvs. at træets kvalitet på trælastene uanset varehus afspejler skovkvaliteten i regionen. Det bliver derfor lidt skævt at sætte Byggmax op mod Beijer mod XL osv. uden at tage hensyn til, hvor i landet man handler. Så kan det være, at trælastene arbejder forskelligt med kvalitetssikring, men de fleste på samme sted burde jo rimeligvis få træet fra det samme savværk.

Tjek også op, hvad bejer og byggmax tager for transporten. Der var en forskel på 2000:- mellem forskellige leverandører, da jeg bestilte sidste sommer. Det blev så til sidst AB Karl Hedin, der fik lov til at levere træværk, da de var billigst på fragt og matchede byggmax' træpriser.

Som en anekdote undskyldte de sig for, at de ikke kunne sige, hvilken time træet ville komme, men nærmere sen eftermiddag. Bauhaus kunne sige uge som nærmest....

• Synes
camaro1969
  • Laddar…
De regionale forskelle, Sydsverige, Mellansverige, Norrland osv., har større betydning for træets kvalitet end valget af leverandør. Fordelen med Beijers er, at de nogle gange kan skaffe bedre varer. I Skåne ligesom i Blekinge holder det trykimprægnerede træ generelt en elendig kvalitet sammenlignet med længere oppe i landet. Den vigtigste kvalitetsaspekt er, hvor tætgroet træet er. Jo mere tætgroet, desto mindre bliver træets bevægelser i bræddernes bredderetning. Dette er vigtigt både med hensyn til udseende og holdbarhed. Næste gang jeg skal bygge noget i trykimprægneret til eget brug, tænker jeg på at leje en lastbil og køre til Norrland for at købe træ.

• Synes
GoForIt og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.