Hej!

Jeg skal bestille materialer til en større (100kvm) terrassebyggeri, som en tømrer hjælper mig med. Er der nogen der kan give mig lidt kort og uafhængig feedback på, om I tror der er nogen større forskel mellem nedenstående to alternativer? (der er jo en hel del forskel i pris nemlig)

Beijer: https://www.beijerbygg.se/store/pri...erad-klass-ab-1384241719709-46?artikel=416061

Byggmax: https://www.byggmax.se/virke/trall/34x145-trall-impregnerad-grön-p08734145

Tak på forhånd!

/Fredrik

Normalt leverer Beijer Bygg et produkt af højere kvalitet end Byggmax.

Findes der nogen grund til, at du vælger at gå med så tyk terrassebrædder?

Synes det ser bedre ud og føles mere stabilt, men jeg spekulerede mest over lige de to alternativer. Jeg ser jo ingen direkte forskel på de to, men man kan altså gå på en generel følelse af, at Beijer "bør" være bedre end Byggmax?

Jeg synes ikke, man generelt kan sige, at Beijer bør være bedre end Byggmax. Har nogle gange tænkt sådan, men hold op, hvor mange gange har jeg taget fejl. Mange gange har Byggmax desuden haft bedre træ end Beijer set i forhold til revner, bøjede stykker osv. Jeg byggede min terrasse med Byggmax-træ og dengang havde de træ fra langt oppe i Norrland, hvilket var overraskende tætgroet og flot.

Det afhænger nok lidt af butikken og materialet selvfølgelig, men man skal ikke tage for givet, at Byggmax er dårligere.

Senest redigeret:
Det kan selvfølgelig variere fra tilfælde til tilfælde, men generelt har Beijer Bygg vel et noget større krav til trækvaliteten end ByggMax.

Vil du satse højere når det gælder kvaliteten, skal du lede efter terrassebrædder, der er fra norrländsk råvare.
Men den finder du normalt hverken hos Beijer eller Byggmax i den sydlige del af landet.

Ok, tak for input, men kan du hjælpe mig med at afgøre det? Hvis det ikke er muligt at læse sig til det på de respektive sider, hvad der adskiller produkterne, så er der altså kun tilbage at tage ud til fabrikken og se/føle på plankerne??

GoForIt sagde:
Det kan selvfølgelig variere fra tilfælde til tilfælde, men generelt har vel Beijer Bygg et noget større krav på træets kvalitet end ByggMax.

Hvis du vil sigte højere hvad angår kvalitet, skal du lede efter terrassebrædder der er fra norrländskt råvara.
Men det finder du normalt hverken hos Beijer eller Byggmax i den sydlige del af landet.
Sandt men Byggmax havde heldigvis det i sommer på den lokale butik

Hvad siger snedkeren?

Hvis du bestiller nu, så tidligt på sæsonen, risikerer du at få træ fra sidste år, som har stået over vinteren.

holmberg87 sagde:
Sant men Byggmax havde heldigvis det sidste sommer i den lokale butik
Ja, Gävleborg ligger jo en anelse mere nordpå end Skåne/Jönköping..

Måske dette påvirker prisen?
"Alt vores trykimprægnerede terrassebrædder er NTR-klassificeret og omfattes af 20 års forbrugergaranti"

Hos Byggmax er det listeprisen der gælder, hos Beijer er der mulighed for at forhandle for privatperson baseret på hvor meget du bestiller. Og levering af træ kan komme fra samme savværk, ikke usædvanligt.
Her i den sydøstlige del af landet er det ikke usædvanligt at der står Södra på træet og for trykket Bergs Timber (Bitus).

HasseTeknik sagde:
Måske dette påvirker prisen?
"Alt vores trykimprægnerede terrassebrædder er NTR-klassificeret og dækket af 20 års forbrugergaranti"
Gælder alt trykimprægneret træ du køber som privatperson.
Der er også forskellige klasser. Terrasse er normalt klassificeret som NTR-AB.

Forumgud: hvad betyder det egentlig at lægge terrassebrædder som er fra sidste år/træ som har ligget et stykke tid på lageret? Så er brædderne vel mere udtørret (end hvis de var helt nye) og så tager man bare det i betragtning når man lægger brædderne? Har jo også fået lidt rabat på brædderne for at kompensere for at de er "gamle". Tænker jeg forkert?

Sidst jeg tjekkede, var det samme kvalitetsklasse på Byggmax trall og den billige, som Beijer lagerfører. Det betyder, at du kan få dårlig træ fra både Beijer og Byggmax. Forskellen er, at du kan returnere træ til Beijer, det kan du ikke til Byggmax. Jeg plejer derfor at tage hjem med god margin og returnere det, der bliver til overs.

Priswise plejer det heller ikke at være noget problem for Beijer at matche Byggmax priser.

Der er ingen egentlig ulempe med træ, der har ligget over vinteren. Det handler bare som sagt om at tage hensyn til træets fugtighed ved lægning. Den eneste ulempe er rent æstetisk, og det er, hvis du har brug for at supplere med frisk træ, så tager det en sæson, før farveforskellene udjævner sig mellem nyt og gammelt træ.

haha skal du med bygge altan holmberg87 ? :)

det bliver det for mig med i vores sommer, har en ny tråd her et sted

(ps, jeg fik en hydroforpump af dig, leveret til statoil Gnarp for typ 2 år siden :) )

edit:
äääh holmberg var jo ikke trådskaberen... =(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.