442 læst ·
14 svar
442 læst
14 svar
Kan man anvende panel som balkonbrædder? Hjælp!
Jeg er på udkig efter nogle tips til, hvordan jeg bedst løser en altangulvsbygning.
Vi har en altan i Malmö på 1800 x 7200mm
Højden til døren er meget lav - ca. 48mm
Vi vil nu lægge en flot vedligeholdelsesfri terrassebrædder på altanen, men højden gør, at vi bliver meget begrænsede.
Vi kan ikke bruge almindelige terrassebrædder, som ofte er 26mm høje, da de sammen med strøer bliver for høje til døren.
Vi har overvejet thermo-ask, som er 20mm høj sammen med en strø på max 28mm, men det er ret dyrt.
Vi har også overvejet thermo-furupanel, som også er 20mm, men er så bekymrede for, at det ikke vil holde godt, da panelet ikke er lavet til gulv. Og vi er også bekymrede for, at paneler har fer og not, og vi selv skal fjerne det.
Er der nogen, der har erfaring med paneler som altangulv? Andre mulige løsninger?
Vi har en altan i Malmö på 1800 x 7200mm
Højden til døren er meget lav - ca. 48mm
Vi vil nu lægge en flot vedligeholdelsesfri terrassebrædder på altanen, men højden gør, at vi bliver meget begrænsede.
Vi kan ikke bruge almindelige terrassebrædder, som ofte er 26mm høje, da de sammen med strøer bliver for høje til døren.
Vi har overvejet thermo-ask, som er 20mm høj sammen med en strø på max 28mm, men det er ret dyrt.
Vi har også overvejet thermo-furupanel, som også er 20mm, men er så bekymrede for, at det ikke vil holde godt, da panelet ikke er lavet til gulv. Og vi er også bekymrede for, at paneler har fer og not, og vi selv skal fjerne det.
Er der nogen, der har erfaring med paneler som altangulv? Andre mulige løsninger?
Senest redigeret:
Vi har et trallgulv i dag på betongulvet, men det er skævt og underligt, så vi vil gerne udskifte det med rigtige planker.Pjosk75 sagde:
Vores nabo gjorde det for nogle år siden med 20mm hårdt træ og tyndere regler nedenunder, så vi ved, at det kan lade sig gøre.
For længe siden byggede jeg en egen variant af terrassebrædder med 10 mm tykke brædder, netop på en lille indre byaltan med maks. 21 mm til døren. Jeg skruede simpelthen to lag brædder på tværs af hinanden. Det blev helt stabilt.D davidd sagde:Jeg er ude efter lidt tips til, hvordan jeg bedst skal løse en altangulvsbygning.
Vi har en altan i Malmö på 1800 x 7200mm
Højde til døren er meget lav - ca. 48mm
Vi vil nu lægge en flot vedligeholdelsesfri terrassebrædde på altanen, men netop højden gør, at vi bliver meget begrænsede.
Vi kan ikke bruge almindelig terrassebrædde, som ofte er 26mm høj, fordi den sammen med regler bliver for høj til døren.
Vi har overvejet thermo-ask, som er 20mm høj sammen med regel, der er maks. 28mm, men det er særdeles dyrt.
Vi har også overvejet thermo-fyrepanel, som også er 20mm, men er så bekymrede for, at det ikke skal holde godt, da panelet ikke er lavet til gulv. Og vi er også bekymrede for, at panelet skal have not og fer, og vi selv skal fjerne det.
Er der nogen, der har erfaring med panel som altangulv? Andre mulige løsninger?
Kan I ikke bare gøre det på samme måde som naboen?D davidd sagde:
Jeg kan jo foreslå 20mm svensk kernek som overfladebelægning, hvis I vil have hårdt løvtræ, selv ville jeg vælge almindelig svensk kernfyr.
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 064 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,064 indlæg
Tak for alle svar!
Jeg har fået nogle gode tips her om reglerne! Og ved nu, hvordan jeg skal håndtere højdeproblemet.
Vi leder efter noget, der ser premium ud og kræver minimalt vedligeholdelse over tid. Derfor vil vi undgå trykimprægneret som gulv.
Jeg har to alternativer:
Trall alt 1: Thermo-ask (20mm) Premium, men dyrere
https://grundspecialisten.se/products/termo-ask-trall
Trall alt 2: Thermo-furupanel billigere, men mere følsom, da det er vægpanel og ikke gulv
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rnsund-wood-link-20x140x3000-4500-mm/p-968992
- Reglar: trykimprægneret 22x95 (ram + tværgående 30cm cc) https://www.bygghemma.se/hus-och-by...impregnerad-22x95-mm-ntr-ab/p-1893707-1893708
- Gummipads: tilskåret af gummimåtte 3.5mm https://www.hornbach.se/p/gummimatta-noppen-1m-3-5mm-metervara/7696231
Membran mellem regel og top for at øge levetiden: https://grundspecialisten.se/products/underlagsmembran-for-tralldack
Trallskruer A2 4.2x45mm
Mit spørgsmål er, om panel som trall overhovedet er en mulighed? Hvor følsom er det over for mærker?
Jeg har fået nogle gode tips her om reglerne! Og ved nu, hvordan jeg skal håndtere højdeproblemet.
Vi leder efter noget, der ser premium ud og kræver minimalt vedligeholdelse over tid. Derfor vil vi undgå trykimprægneret som gulv.
Jeg har to alternativer:
Trall alt 1: Thermo-ask (20mm) Premium, men dyrere
https://grundspecialisten.se/products/termo-ask-trall
Trall alt 2: Thermo-furupanel billigere, men mere følsom, da det er vægpanel og ikke gulv
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rnsund-wood-link-20x140x3000-4500-mm/p-968992
- Reglar: trykimprægneret 22x95 (ram + tværgående 30cm cc) https://www.bygghemma.se/hus-och-by...impregnerad-22x95-mm-ntr-ab/p-1893707-1893708
- Gummipads: tilskåret af gummimåtte 3.5mm https://www.hornbach.se/p/gummimatta-noppen-1m-3-5mm-metervara/7696231
Membran mellem regel og top for at øge levetiden: https://grundspecialisten.se/products/underlagsmembran-for-tralldack
Trallskruer A2 4.2x45mm
Mit spørgsmål er, om panel som trall overhovedet er en mulighed? Hvor følsom er det over for mærker?
Spring terrassen og vælg disse i stedet: https://www.ikea.com/se/sv/p/runnen-trall-utomhus-moerkgra-90238111/
Helt vedligeholdelsesfrit og holder farve og alt uden problemer, mine har ligget i over 9 år. Terrasse til en lejlighed føles forkert, det hører til villaer.
Helt vedligeholdelsesfrit og holder farve og alt uden problemer, mine har ligget i over 9 år. Terrasse til en lejlighed føles forkert, det hører til villaer.
Der er andre alternativer også... Jeg bor ret højt oppe og ser ned på ret manges altaner, synes alle ser ud som skidt bortset fra min. Du vil heller aldrig få terrassebrædder lige så rene som plast. Jeg, som går ind og ud ofte barfodet, vil ikke have en masse støv og pollen under fødderne. Meget let at skrubbe altanen, det tager kun et par minutter.D davidd sagde:
Tak for din mening. Vi vil have rigtig træ og ikke ruder (vi har det i dag, og det ser ikke godt ud). Naboen har hardwood, og det ser fantastisk ud selv efter 5 år.RoTe sagde:
Der findes andre muligheder også... Jeg bor ret højt oppe og ser ned på mange balkoner, synes alle ser ud som lort undtagen min. Du vil heller aldrig få en terrasse lige så ren som plastik. Jeg som går ind og ud ofte med bare fødder, vil ikke have en masse støv og pollen under fødderne. Meget nemt at skrubbe balkonen af, det tager kun et par minutter.
Mit spørgsmål er, om 20mm panel i thermo-furu som terrasse er et alternativ overhovedet? Hvor følsomt er det over for mærker?
Klik her for at svare
