Jeg er på udkig efter nogle tips til, hvordan jeg bedst løser en altangulvsbygning.

Vi har en altan i Malmö på 1800 x 7200mm
Højden til døren er meget lav - ca. 48mm

Vi vil nu lægge en flot vedligeholdelsesfri terrassebrædder på altanen, men højden gør, at vi bliver meget begrænsede.

Vi kan ikke bruge almindelige terrassebrædder, som ofte er 26mm høje, da de sammen med strøer bliver for høje til døren.

Vi har overvejet thermo-ask, som er 20mm høj sammen med en strø på max 28mm, men det er ret dyrt.

Vi har også overvejet thermo-furupanel, som også er 20mm, men er så bekymrede for, at det ikke vil holde godt, da panelet ikke er lavet til gulv. Og vi er også bekymrede for, at paneler har fer og not, og vi selv skal fjerne det.

Er der nogen, der har erfaring med paneler som altangulv? Andre mulige løsninger?
 
Senest redigeret:
Hej

Er der ingen gulv på altanen allerede, så det er helt åbent nedad?

Ellers er der jo færdige traller at købe, de er 20-25 mm høje.
 
Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Hej

Findes der ikke et gulv på altanen allerede, så det er helt åbent nedad?

Ellers findes der jo færdige traller at købe, de er 20-25 mm høje.
Vi har et trallgulv i dag på betongulvet, men det er skævt og underligt, så vi vil gerne udskifte det med rigtige planker.

Vores nabo gjorde det for nogle år siden med 20mm hårdt træ og tyndere regler nedenunder, så vi ved, at det kan lade sig gøre.
 
D
D davidd sagde:
Jeg er ude efter lidt tips til, hvordan jeg bedst skal løse en altangulvsbygning.

Vi har en altan i Malmö på 1800 x 7200mm
Højde til døren er meget lav - ca. 48mm

Vi vil nu lægge en flot vedligeholdelsesfri terrassebrædde på altanen, men netop højden gør, at vi bliver meget begrænsede.

Vi kan ikke bruge almindelig terrassebrædde, som ofte er 26mm høj, fordi den sammen med regler bliver for høj til døren.

Vi har overvejet thermo-ask, som er 20mm høj sammen med regel, der er maks. 28mm, men det er særdeles dyrt.

Vi har også overvejet thermo-fyrepanel, som også er 20mm, men er så bekymrede for, at det ikke skal holde godt, da panelet ikke er lavet til gulv. Og vi er også bekymrede for, at panelet skal have not og fer, og vi selv skal fjerne det.

Er der nogen, der har erfaring med panel som altangulv? Andre mulige løsninger?
For længe siden byggede jeg en egen variant af terrassebrædder med 10 mm tykke brædder, netop på en lille indre byaltan med maks. 21 mm til døren. Jeg skruede simpelthen to lag brædder på tværs af hinanden. Det blev helt stabilt.
 
  • Synes
davidd
  • Laddar…
Læg almindelig trykt 22 mm til både overfladen og som bærende. Den nederste bærende plant med cc 30 cm så svajer det ikke, del op i sektioner hvis du vil tage op til rengøring, brug korte skruer.
 
  • Synes
MasMats
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold sagde:
Læg almindelig trykket 22 mm til både overfladen og som bærende. Den nedre bærende plant med cc 30 cm så svajer det ikke del op i sektioner hvis du vil tage op til rengøring brug korte skruer.
Tak Bo Arnold, hvad mener du med "almindelig trykket 22mm" ?
 
D
Han mener trykimprægnerede brædder, der er 22 mm tykke.
 
  • Synes
davidd
  • Laddar…
Trallbrædder 22 mm trykimpr.
 
  • Synes
MasMats og 1 anden
  • Laddar…
D davidd sagde:
Vores nabo gjorde det for nogle år siden med 20mm hardwood og tyndere regel nedenunder, så vi ved, at det kan lade sig gøre.
Kan I ikke bare gøre det på samme måde som naboen?

Jeg kan jo foreslå 20mm svensk kernek som overfladebelægning, hvis I vil have hårdt løvtræ, selv ville jeg vælge almindelig svensk kernfyr.
 
Karrock
Jeg havde godt og vel 55mm højde. Malede betonen og lagde 28mm trall som "regler" og som overflade. Slæbelisten på døren kommer lidt tæt på, så med facit i hånd havde jeg reduceret højden lidt. Du kan slippe afsted med noget lignende, hvis begge lag laves med 22mm trall.
 
  • Trægulv med smalle paneler og en metal dørkarm. Panelerne lagt på beton som både "reglar" og overflade. Slæbelisten tæt ved gulvet.
Tak for alle svar!
Jeg har fået nogle gode tips her om reglerne! Og ved nu, hvordan jeg skal håndtere højdeproblemet.

Vi leder efter noget, der ser premium ud og kræver minimalt vedligeholdelse over tid. Derfor vil vi undgå trykimprægneret som gulv.

Jeg har to alternativer:

Trall alt 1: Thermo-ask (20mm) Premium, men dyrere
https://grundspecialisten.se/products/termo-ask-trall

Trall alt 2: Thermo-furupanel billigere, men mere følsom, da det er vægpanel og ikke gulv
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rnsund-wood-link-20x140x3000-4500-mm/p-968992

- Reglar: trykimprægneret 22x95 (ram + tværgående 30cm cc) https://www.bygghemma.se/hus-och-by...impregnerad-22x95-mm-ntr-ab/p-1893707-1893708

- Gummipads: tilskåret af gummimåtte 3.5mm https://www.hornbach.se/p/gummimatta-noppen-1m-3-5mm-metervara/7696231

Membran mellem regel og top for at øge levetiden: https://grundspecialisten.se/products/underlagsmembran-for-tralldack

Trallskruer A2 4.2x45mm

Mit spørgsmål er, om panel som trall overhovedet er en mulighed? Hvor følsom er det over for mærker?
 
RoTe
RoTe RoTe sagde:
Spring trall over og brug disse i stedet: [link]

Helt vedligeholdelsesfrit og holder farve og alt uden problemer, mine har ligget i over 9 år. Trall til en lejlighed føles forkert, det hører villaer til.
Tak men nej tak. 😊
 
RoTe
D davidd sagde:
Tak, men nej tak. 😊
Der er andre alternativer også... Jeg bor ret højt oppe og ser ned på ret manges altaner, synes alle ser ud som skidt bortset fra min. Du vil heller aldrig få terrassebrædder lige så rene som plast. Jeg, som går ind og ud ofte barfodet, vil ikke have en masse støv og pollen under fødderne. Meget let at skrubbe altanen, det tager kun et par minutter.
 
RoTe RoTe sagde:
Der findes andre muligheder også... Jeg bor ret højt oppe og ser ned på mange balkoner, synes alle ser ud som lort undtagen min. Du vil heller aldrig få en terrasse lige så ren som plastik. Jeg som går ind og ud ofte med bare fødder, vil ikke have en masse støv og pollen under fødderne. Meget nemt at skrubbe balkonen af, det tager kun et par minutter.
Tak for din mening. Vi vil have rigtig træ og ikke ruder (vi har det i dag, og det ser ikke godt ud). Naboen har hardwood, og det ser fantastisk ud selv efter 5 år.

Mit spørgsmål er, om 20mm panel i thermo-furu som terrasse er et alternativ overhovedet? Hvor følsomt er det over for mærker?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.