Hej alle.

Jeg har sat en brændeovn ind i en gammel skorsten med tilhørende "skorsten". Det er muret op gennem taget, hvor en flad plade med metalrør tager over (Se billede). Ingen tætning var lavet mellem muren og pladen, hvilket gjorde, at trykprøven ikke gik godt.

Jeg har nu fjernet pladen, så murstenen er synlig (Se billede i næste indlæg). Det skal siges, at skorstenen ikke starter fra stueetagen, men begynder på anden etage. Jeg kan ikke afgøre, om den er muret i væggen (muret stamme på huset) eller står på etageadskillelsen. På grund af dette ved jeg ikke, om jeg tør mure de 1,5 meter, der er nødvendige.

Findes der tilsvarende "lette sten", som ikke vejer så meget, der kan bruges til skorsten? Kan man på en billig måde løse problemet med metalplade og metalrør?

Er der nogen, der kan kaste lidt lys over dette?!

• Pladeskorsten på tag med nederste del fjernet, viser sammensætningen af murværk og metal. Hånden til venstre justerer eller inspicerer.
Billede 2

• Mursten med firkantet hul, omgivet af blyinddækning, del af skorsten eller ventilationsarbejde på tag.
Kan du ikke rive skorstenen og indsætte en stålskorsten?

Selvom den skulle være bærende, burde det være muligt at veksle af, så du kan rive den.

Det virker jo mærkeligt med en bærende skorsten, som ikke går hele vejen nedefra.

/Jonas

Kan man ikke bare tætne med noget puds mellem røret og teglstenen?

Hej.

Du mener at bruge det gamle rør, der sad der fra starten?!

Jeg har tænkt på at genbruge det og tætne, men ved ikke, hvad man kan bruge til tætning. Kan man få det tæt med puds mellem plade og mursten??

// Emil

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.