Hej skal sætte et ventilationssystem i huset, og de vil trække rørene ned til kælderen i skorstenen. Men som I kan se på billederne, skal røret, der har siddet på oliefyret, fjernes. Hvordan går man lettest til værks?

Gammelt rør fra oliefyr under loftet, understøttet af træblokke, med ventil og kabler synlige. Skal fjernes for ventilationsinstallation.

Rør og isolering ved en skorsten i en kælder, set op mod loftet med forskellige rørtyper og samlinger synlige.

Jeg trak mit lige op af skorstenen og kappede det på midten, så jeg slap for at få det i hovedet på vej ned fra taget...

PICT0117.JPG

Ja, men nu er mit rør ikke direkte underdimensioneret, så det vejer meget. Jeg tror, jeg må tage det ned og skære det i 1.5m længder. Jeg kan ikke få en kran her, der løfter røret ud af skorstenen.

Det kan du gøre!

Hvad kan jeg gøre?

Skær i stykker. Hvor langt er røret?

Du kan tage røret i hvilken som helst retning, du vil. Røret på billedet har 4mm gods, tror jeg. Jeg kan ikke huske, at der var nogle større problemer med at få det opad med to personer. Men det afhænger jo af, hvor svag man er, selvfølgelig.....

Mit rør er 6-7 meter, og det kunne jeg håndtere selv. Jeg behøvede at skære en meter af, da jeg skiftede kedel. Så hvis man er 2, fungerer det.

Kanon tak for hurtige og gode svar.
Det er over 6m, så jeg må tage det nedad og skære det.
Et andet spørgsmål til jer som har gjort det samme, der er ikke noget man skal tænke på efter man har fjernet røret, med hensyn til murstocken tænker jeg!

Hvis du med murstock mener Cortenröret, så bliver det jo plåthöljet og en masse isolering indeni tilbage. Skal det også fjernes?

Nej corentenrøret skal ned også dvs jeg skal have ned og skære rør og isolering og yderhylsteret alt i ét. Alt skal væk!

Okay. I mit tilfælde hvilede hele kortenrøret på loftet, så røret lå løst i isoleringen. Pladen derimod tror jeg var forankret oppe på loftet....

Nej i mit tilfælde er det enhel konstruktion dvs de er sammensvejset, derfor er det en smule tungere, end det blev, da I gjorde det! Men da du tog dit rør ned, lod du isolering og yderplade sidde tilbage i skorstenen?

Jeg har mit tilbage. Men det var da jeg skiftede panna, at jeg havde brug for at ordne det.

Kontrolpanel med grønne og røde knapper ved siden af ventilation. To WASCO-kasser på en hylde i rummet.

Kontrolpanel og rør i et teknisk rum med trykmålere og isoleret ventilationsrør.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.