Som en del af dræningen tænkte jeg at erstatte garageporten med en dør og bygge en kældertrappe. Jeg tænkte anlægge en makadambund, derefter støbe en plade på den, derpå murer op vægge til trappen og sandsynligvis bygge en kældertrappe i trykimprægneret, da det bliver lidt billigere, og det er jo altid muligt at erstatte den med en støbt trappe sidenhen. Placeringen er optimal, da man kan bruge en del af garageportens åbning, og det er på husets gavl, hvor der ikke bliver sneskred fra taget. Man kan også beholde kældervinduet og få lidt lysindfald.

Nu kommer kruxet. Da vi gravede ud til den planlagte trappe, fandt vi kloakrøret, som ligger i vejen for den tænkte betonplade. Man skal altså støbe ind betonrøret, og hvis man senere vil komme til røret, må man bryde pladen op. Gravemaskinisten og hans skovlmand troede, at vi snart vil skulle udbedre røret og erstatte betonrørene med almindelige grå kloakrør i plast.

Den næste løsning er så at placere trappen på gavlen for at undgå kloakrøret. Så behøver jeg mure hele garageporten til, åbne den gamle kælderdørsåbning og bygge et kraftigere kældertag, som kan klare sneskredet. Jeg bor i Hälsingland og der kommer meget sne.

Findes der en løsning, hvor jeg alligevel kan placere kældertrappen på den oprindelige placering? Er det helt umuligt, hvis jeg støber den ind, eller kan man håbe på, at det være muligt at føre de moderne plastrør ind i den senere? Vi har allerede gravet ud til denne placering, og den bliver nemmere for mig på mange måder. Billede findes nedenfor.

Gravning ved garageport til planlagt kældertrappe. Garageport, stige, muldjord og markeret placering for trappe og afløbsrør.

Fulkemisten
Hvis du alligevel har gravet - hvorfor ikke skifte den del af røret, der ligger under trappen, når du nu er i gang? Meget af det, man gør, giver ringe i vandet på denne måde. Det bedste plejer at være at tage fat i disse ringe med det samme.

Fulkemisten, hvilken brillant løsning! Selvfølgelig skal jeg gøre det!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.