Hej.

Bestille et orangeri fra Willab. Har fået byggetilladelse godkendt fra bygningsinspektoratet til at bygge et attefallsorangeri, som er 4130x3318 mm, og hvis jeg sætter en ekstra stolpe ca. 600 mm fra den ene kant, kan jeg ifølge Willabs beregninger bruge en 56x225 limtræsbjælke som bærende bjælke foran (snesone 1,5). Problemet er bare, at jeg kun kan bygge ca. 2410 mm i højde bagtil, da min andelsboligforening ikke vil have, at konstruktionen stikker op på træfacaden (har betonfacade nederst). Dumt nok overså jeg dette i foreningens regler, da jeg byggede min nye terrasse sidste sommer. For at få det til at passe, er jeg nødt til at gå ned til en 180 bjælke i forkant for stadig at have 4-graders taghældning på orangeriet. Jeg har brugt formelen (b/h^3)/12, som en venlig medlem har nævnt her før, for at finde en lavere bjælke, og en limtræsbjælke, som er 115x180, skulle fungere. Det bliver dog lidt mere arbejde, da stolperne er 115x115 og derfor skal udvides i forkant for at få anlægsflade til sidebjælkerne på stolperne. Som alternativ har jeg overvejet at bruge en b x 200 mm finerbjælke som bærende bjælke i forkant i stedet for at få bredden på bjælken ned. Jeg har dog ikke fundet noget omformningsprogram, og mine færdigheder fra styrkelæren er lidt rustne. Er der nogen her, der ved, hvilken bredde jeg har brug for?

Helt korrekt at du kan erstatte 56x225 med 115x180. 180 mm er normalt den laveste højde på limtræsbjælker. Du kan presse højden noget ved at kløve en 165x315 bjælke (skal have tillægsbetegnelsen "h" som fortæller, at den er homogen). Så kan du komme ned til 155 mm i højde. Højdegevinsten har dog en høj pris. Stolperne bør vælges, så de svarer til bjælkens bredde. Det er bedre at stille en mindre stolpe i vinkel for at få oplæg for sidebjælken. Finerbjælke tror jeg ikke er et alternativ i dette tilfælde (ellers et ypperligt materiale).

J justusandersson sagde:
Helt korrekt at du kan erstatte 56x225 med 115x180. 180 mm er normalt den laveste højde på limtræsbjælker. Du kan presse højden noget ved at kløve en 165x315 bjælke (skal have tillægsbetegnelsen "h" som fortæller at den er homogen). Da kan du komme ned på 155 mm i højde. Højdegevinsten har dog en høj pris. Stolperne bør vælges så de svarer til bjælkens bredde. Det er bedre at stille en mindre stolpe i vinkel for at få oplag for sidebjælken. Finerbjælke tror jeg ikke er et alternativ i dette tilfælde (ellers et fremragende materiale).

Hej,

Tak så meget for hjælpen :). Har også forsøgt at støve af kundskaberne i styrkelære fra skolen og brugt programmet Finnwood 2.3.1 fra Metsäwood og det foreslog også 115x180 bjælke. Havde også fungeret med 90x180 hvis jeg bare vidste hvordan jeg kunne få den stivere da netop bøjningsmomentet bliver for stort. En mulighed er at tilføje en fjerde pæl for at mindske spændvidden på bekostning af kortere udestueparti i forkant. At gå op yderligere i dimension i bredde til en kløvet 165 var en interessant tanke, men det må blive en sidste udvej da jeg tænker mig at bærelinjen kommer til at se meget overdimensioneret ud i forhold til resten af konstruktionen (begynder at smærte allerede ved 115)

Angående oplag for sidebjælkerne så overvejer jeg at skruelime en 36x115 mm regel i de forreste stolper alternativt fæste dem med bjælkesko eller vinkelbeslag i den forreste bærelinje. De spiller ikke en bærende funktion men mere æstetisk. Sammenlignede med Skånska byggvarors pulpetstomme "Fira" og den har ingen sidebjælker men kun en topregel for at fæste rammen til udestuepartiet

Senest redigeret:
  • Synes
justusandersson
  • Laddar…
Så nu er udestuen endelig bestilt, og det nærmer sig levering. Som jeg tidligere har nævnt, skal jeg udskifte den forreste bærende bjælke til enten 90x180 eller 115x180 for at få højde i bagkanten. Jeg tror, det burde være nok med 90x180 limtræ, men det hælder mod 115x180 (mest lig 56x225 i egenskaber), som jeg kan hakke ud i yderkanterne ca. 50 mm for at få plads til sidebjælkerne (56x180 limtræ). Dette burde fungere, da den største belastning bliver på de indre søjler (se vedhæftet billede). Hvad tror I?

Jeg skal også ændre på sidebjælkerne til 56x180 (leveret bliver 56x225) for at tilpasse højden til den nye bærende bjælke. Så mit spørgsmål er, om jeg skal bestille nye 56x180 bjælker (forekommer kun at findes hos Skånska byggvaror) til siderne, eller om jeg kan skære de leverede 56x225 bjælker på længden. Jeg ved, at disse ikke er af homogent limtræ, men på den anden side bærer sidebjælkerne ingen last, som jeg ser det, men er kun til fastgørelsespunkt for udestuepartiernes skinner.

Muligheden for at skære en bjælke ved stolpen begrænses blandt andet af behovet for at have tilstrækkeligt med materiale tilbage for at håndtere de tværkræfter, der opstår der. Med 115x180 burde det ikke være et problem i dette tilfælde. Hvis du kløver en ikke-homogen limtræsbjælke, skal du forvente en dårligere stivhed (elasticitetsmodul), men den er sikkert tilstrækkelig med hensyn til spændvidde og belastning.

• Synes
Ivan_GVSDK
  • Laddar…
Tak for feedbacken :-). Jeg tjekkede med dimensioneringsprogrammet på byggbeskrivningar.se, inden jeg stillede mit spørgsmål her på forummet, og ifølge de beregninger skulle det være nok med 10 mm støtte for den forreste bærelinje for de ydre stolper. Var dog lidt usikker, da det program begrænsede cc-målet mellem ydre og indre stolper til 600 mm, men min ramme har 445 mm. Når det gælder sidebjælkerne, er det måske nemmest at bestille 2 stk. 56x180 fra Skånska byggvaror eller bestille yderligere en 115x180 og få den kløvesavet i to dele.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.