Er der nogen der kan hjælpe mig med beregning af en passende stål bjælke konstruktion til mit garage.

Jeg havde tænkt mig at bygge en travers med en IPE eller HEA bjælke i taget.

Spændvidde, 7,5m
Maksimal belastning på centrum, 1 ton

Bjælken skal derefter ligge ovenpå 2 sidebjælker for også at få en længdegående bevægelse.

Spændvidde: 8m alternativt 4m, dvs med 3 søjler.
Maksimal belastning, den tværgående bjælkes vægt + 1 ton, + måske rundt 100 kg i blok, hjul m-m

Da lofthøjden er vigtig under den tværgående bjælke, kan jeg forestille mig at have dobbelte bjælker for at få højden ned.

Dette er ikke noget, man som lægmand skal forsøge at løse selv. Der er store kræfter, du bygger ind i bygningen!

Hvis du skal have så lav bygningshøjde som muligt, skal du vælge HEA-bomløsningen, men det bliver stort og tungt! Eks.: 1 ton ophængt i 2 punkter med 8 meters afstand = HEA200. Bommen vejer 42,3 kg/meter, så det bliver en ret stor egenvægt.

Der findes færdige skinnesystemer, der bruges inden for industrien; kig på de pendlede systemer (for at undgå "skuffeeffekter"). Så får du som regel også ned egenvægten + at det bliver lettere at håndtere lasterne.

Skal du lave noget skinneskydende oppe i taget, bør du have køre-motorer i X- og Y-retning på grund af egenvægten i den flytbare del.

Uanset løsning bør du få hjælp af en fagmand. Jeg ved ikke, hvor i landet du bor, men jeg anbefaler, at du kontakter for eksempel Dematek for at få hjælp med dette. www.dematek.se

MVH Stefan Ottosson

Traversbalk er normalt en svejset kassedrager med livafstivninger i drageren for at forhindre indbukling. En så lang drager som 7,5 m bliver ret tung, hvis det ikke er en kassedrager.

Det er ikke hensigtsmæssigt selv at eksperimentere med traversbjælker. Hvis du absolut vil gøre det, så tænk på at lejerne i siderne for drageren også skal dimensioneres med tanke på belastningen over hele traversbanens længde.

Brannmark sagde:
Er der nogen, der kan hjælpe mig med beregning af en passende stålbjælke til mit garage.

Jeg havde tænkt mig at bygge en travers med en IPE eller HEA bjælke i loftet.

Spændvidde, 7,5m
Maksimal belastning i centrum, 1 ton
IPE bjælke er bedst, når det kommer til egenvægt i forhold til bæreevne.

Det er lige på grænsen, at du klarer dig med en IPE-140 (Hållf 275 N/mm2).
Men du får så en nedbøjning på hele 77mm.

Jeg ville nok have valgt en IPE 160, som findes i Hållf 355 N/mm2, den klarer teoretisk 2.1 ton i dit tilfælde og bøjer "kun" 48mm ved en tons belastning.

Er enig med rtyui987 og dunde, det her er ikke noget man skal rode med selv. 1 tons last og en nedbøjning på 48 mm... vil bevæge sig meget, så hvad som helst kan ske. Mange ubehagelige effekter, som man skal tænke på. Selvom det findes i en styrkeklasse, der klarer 355 N/mm2, skal man tænke på spændingskoncentrationer, lavcykeludmattelse, egenfrekvenser, buckling. Virker bare generelt farligt.

Mvh
Per
tekn. dr i mekanik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.