Hej!

Jeg har læst en del indlæg her i forummet, men jeg har ikke helt forstået, hvordan jeg sikkert skal dimensionere en bjælke til en åbning i en bærende ydervæg. Jeg har forstået, at der er mange dygtige og kyndige folk her i forummet. Jeg håber inderligt, at nogen kan hjælpe mig. Jeg har forsøgt at regne det ud selv, men er meget usikker på, om mit resultat kan være korrekt. :S

Jeg har en skydedørsparti på 3,5m, der skal ind. Enplanshus med kælder. Bor i Göteborg. Ifølge beregningsprogram hos Moelven har jeg en belastning på 14,4kN. Limtræsbjælke med dimensionen 115x270 anbefales. Nedbøjningen bliver da 9mm.

På grund af pladsmangel vil jeg have en HE-bjælke. Jeg har regnet ifølge formel taget fra Karlebo håndbog for at få nedbøjning (f):

f=PxI3/48xExJ
regner på en HE100B:
1400x350opløftet til 3/48x2100000x5000=0,119cm

Kan dette virkelig passe??? 1mm nedbøjning!!! Jeg har kun et par dage, før håndværkerhjælp kommer. Jeg føler mig lidt i panik :(

Håber på hjælp!
Robert

Er du sikker på lasten, ca. 1.5 ton (udbredt?) last på 3.5 meter lyder som en meget lille last synes jeg.

En HE100B bjælke har et træghedsmoment på kun 450cm4, spontant så føles det som om den er alt for svag til en så lang spændvidde.

Taglasten er ifølge Moelvens Bjælkprogram:
0.9kN/m2, betonsten/isolering/indvendig beklædning
husbredde 6m
åbning 3.5m
dette giver en dimension søjlelast på 16,3kN (jeg fik 14.4 ved uisoleret - forkert valg af mig tidligere)
...aha...det bør betyde 32kN taglast, ikke sandt?
ny beregning giver mig 3mm.

rimeligt?

Jeg tror ikke, du bruger den rigtige formel.
Men jeg har ikke min formelsamling tilgængelig, så jeg kan ikke tjekke hvilken formel der er korrekt for frit oplagt på to støtte og udbredt last er.

3mm er ikke en rimelig nedbøjning for en HE100B med 3.5m spændvidde.

Desuden undrer jeg mig, om dine oplysninger tager hensyn til sne- og vindlast?

Senest redigeret:
Jeg tror, at formlen skal være f=5xQxLxLxL / 384xExI
Dette giver da en nedbøjning på 1.9cm ved Q 32kN

Formlen du bruger er for punktlast midt på bjælken.

Men jeg tror stadig, at 32kN er for lille last på en så lang strækning som 3.5m, hvis man tager hensyn til både sne og vind.

Senest redigeret:
Hvad jeg forstår, så er lastzone 1.5(Göteborg) inkluderet.
Jeg har dog ikke klart for mig, hvad 16,3kN søjlelast indebærer.
Jeg tolker det som, at det er lasten på søjler i hver ende af bjælken.
Så burde det vel svare til 32,6kN punktlast, eller misforstår jeg det hele:x
Hmmm...20 år siden man beskæftigede sig med sådan noget:(

• Synes
Davjo
  • Laddar…
Hvad jeg forstår, så er lastzone 1.5(Göteborg) indregnet.
Jeg har dog ikke klart, hvad 16,3kN søjlelast indebærer.
Jeg tolker det som, at det er lasten på søjlen i hver ende af bjælken.
Da burde det vel svare til 32,6kN punktlast, eller misforstår jeg det hele.
Ved punktlast F har man F/2 ved hver søjle.

Må takke dig for at du tager dig tid Gabbe1! d^_^b

Årsagen til at jeg regnede med udbredt last er, at på en så lang strækning som 3,5m antog jeg, at flere tagspær vil belaste bjælken.
Regner man med en punktlast på 32kN midt på bjælken, bliver nedbøjningen mere end 3cm.

OM det nu passer med 32kN som total last, ville jeg have valgt fx. en HE160A og fået en nedbøjning på 5mm.

Men jeg ville absolut afstemme den belastning med en konstruktør, inden jeg bestilte bjælken.

Jeg må have en eller anden tiopotens fejl et sted, for jeg får nedbøjning på 3mm, ikke 3cm....
Jeg må nok følge dit råd og lade en byggkonstruktør regne på det hele.

Tak i hvert fald!

32000x350x350x350 / 48x21000000x450 = 3.02 cm

Men som sagt, at regne med udbredt last er tættere på sandheden, og igen så tvivler jeg på, at den totale last kun bliver 32 kN

Hmmm....så bliver det nok en IPE220...tröghetsmoment på 2772:wow:
bør blive 3mm bøjning ved udstrakt last HVIS nu taglasten er knap 33kN...

• Synes
Stensson11
  • Laddar…
Jeg vil gerne have samme hjælp, jeg har brugt et program online til at beregne hvilken bjælke og søjle jeg bør have, som erstatter den bærende betonvæg der skal fjernes.

Her er programmet:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-2-planshus/

Tog lidt ekstra og fik dette i rapporten:

Dimensioneringsrapport for indvendig væg i 2-plans hus med specifikationer for belastning, åbning og bjælkestørrelser, illustreret med 3D-model af huset.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvilke stålbjælker jeg kan bruge til dette?

Du må nok fortælle, hvilke parametre (længder, bredder mm) du har brugt. Jeg kan ikke læse det ud af billedet, så det stemmer.

J justusandersson sagde:
Du må nok fortælle, hvilke parametre (længder, bredder m.m.) du har anvendt. Jeg kan ikke læse det ud af billedet, så det stemmer.
Hej!

Bredden på huset er 7500mm.
Længden på åbningen skal være 3800 har jeg skrevet. Selve væggen er 3540, men så har jeg regnet søjlerne med også, derfor lagde jeg til det.
Højden på gulvet er 2300, men skrev 2500 for at tage lidt her også.

Der skal være 2 søjler, og åbningen skal være på plan 1. På plan 2 findes et køkken og badeværelse, men køkkenet skal laves om til et soveværelse.

Taghældning er 23 grader.

Er det rigtig information, jeg har givet dig nu :)

Der er noget galt i din udregning, som jeg ikke kan forklare, men vælger du de dimensioner, som du har fundet frem til, har du i hvert fald ikke underdimensioneret. Ellers ville jeg foreslå 90x360 på bjælken. Pilarne klarer lasten fint, men det er jo også minimumsdimensionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.