3,664 læst ·
9 svar
4k læst
9 svar
Skift af med stålbjælke til stort vindue - beregningshjælp!
Hej alle sammen, jeg har set, at der er mange dygtige, der hjælper med dimensionering af bjælker, for limtræ findes der en fin guide på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/, men for stål kan jeg ikke finde noget lignende. Her kommer lidt info.
Sommerhus, 1 plans, træhus.
ca. 30 graders taghældning, tegltag (ser tunge ud)
8 meter "bredt" mellem langsiderne dvs. 4 meter fra top.
Jeg ønsker at indsætte et vindue med bredden 2.5m på langsiden.
Guiden ovenfor foreslår
Limtræ 66×270 GL28cs, deformation 7 mm (L/341), udnyttelsesgrad 79%
Desværre er byggehøjden på 27 cm alt for meget. Jeg ønsker altså minimal (eller mindre) byggehøjde.
Sommerhus, 1 plans, træhus.
ca. 30 graders taghældning, tegltag (ser tunge ud)
8 meter "bredt" mellem langsiderne dvs. 4 meter fra top.
Jeg ønsker at indsætte et vindue med bredden 2.5m på langsiden.
Guiden ovenfor foreslår
Limtræ 66×270 GL28cs, deformation 7 mm (L/341), udnyttelsesgrad 79%
Desværre er byggehøjden på 27 cm alt for meget. Jeg ønsker altså minimal (eller mindre) byggehøjde.
Efter lidt mixtrering med tagets egenvægt kan jeg få den til at vise
Limtræ 115×180 GL30c, deformation 12 mm (L/210)*, udnyttelsesgrad 84%
Glemte at nævne, at max bredde på bjælken er 130mm. Jeg har altså gerne træbjælker, men bygningshøjden skal være rimelig. Måske kan man sætte to bjælker ved siden af hinanden, som tilsammen er <=130mm
Derudover er der allerede en overlægger, den måler 130x70. Tanken er at lade denne blive, måske er det fejltænkt?!?
Limtræ 115×180 GL30c, deformation 12 mm (L/210)*, udnyttelsesgrad 84%
Glemte at nævne, at max bredde på bjælken er 130mm. Jeg har altså gerne træbjælker, men bygningshøjden skal være rimelig. Måske kan man sætte to bjælker ved siden af hinanden, som tilsammen er <=130mm
Derudover er der allerede en overlægger, den måler 130x70. Tanken er at lade denne blive, måske er det fejltænkt?!?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
115x180 er betydeligt mindre stiv end 66x270. Skal du have en 115 mm bred bjælke, bør den være 225 mm høj. Den laveste stålbjælke du kan anvende er en HEA 120 (114 mm høj). Et firkantrør, VKR 120x80x8, fungerer også fint. Omregningen til stål tager udgangspunkt i 66x270 limtræ, og at den er korrekt dimensioneret.
Ojojoj, denne information er værd guld.
samme side foreslår følgende sidestolper. disse fungerer udmærket tænker jeg, selvom man bruger stål
Limtrae 90×90 GL30h
Nyttjelsesgrad 25%, Opstøtningsreaktion 20,005 kN Mindste opstøtningslængde (ydre) 12 mm
@justusandersson, når du nævner firkantrøret skriver du VKR 120x80x8, bare for at være på den sikre side, højden her er 80, dvs bjælken "ligger"?
samme side foreslår følgende sidestolper. disse fungerer udmærket tænker jeg, selvom man bruger stål
Limtrae 90×90 GL30h
Nyttjelsesgrad 25%, Opstøtningsreaktion 20,005 kN Mindste opstøtningslængde (ydre) 12 mm
@justusandersson, når du nævner firkantrøret skriver du VKR 120x80x8, bare for at være på den sikre side, højden her er 80, dvs bjælken "ligger"?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Nej, et tværsnit skal være så højt som muligt for at give maksimal bæreevne, da formelen for bøjningsmoment for et rektangulært tværsnit er I=(b*h^3)/12.
Så VKRn skal garanteret stå op for at være udskiftelig med HEA120.
Så VKRn skal garanteret stå op for at være udskiftelig med HEA120.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
I ståltabellerne står der VKR 120x80x8, lidt bagvendt synes jeg. Men, firkantrør kan jo bruges både stående og liggende, men med forskellige egenskaber.
Klokkeklare svar, det eneste jeg havde ønsket at få bekræftet er, at der ikke er nogen mærkeligheder ved at bruge limtræ som søjle, typ Limtræ 90×90 GL30h. Træ føles praktisk da jeg let kan skrue det tænkte vindue fast i "søjlerne"
Derefter føler jeg, at det bare er at køre på
Derefter føler jeg, at det bare er at køre på
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er helt OK at bruge 90x90 limtræsstolper her.
Da jeg fik fin hjælp sidst smugler jeg et nyt spørgsmål ind (samme bygning som i første indlæg). Denne gang gælder det en bredde på 165 cm. Det indebærer, at 1 bærende vertikal regel vil blive fjernet. Denne gang er det mindre stramt, så træregel kan være et alternativ.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,214 indlæg
Klik her for at svare