2,826 læst ·
2 svar
3k læst
2 svar
HJÆLP!!! Kondens mellem tagdugen og isoleringen
Jeg satte isolering (170mm) i vores tilbygning for 1 uge siden for at lade konstruktionen tørre lidt ekstra, inden jeg sætter dampspærren, har haft byggvarmeblæsere og luftaffugter kørende.
Opdagede i dag, at der var kondens bagved vindspærren, og at isoleringen nærmest var lidt fugtig.
Jeg har stående panel med afstandslister og vindspærre uden for isolering/stammen,
Mit spørgsmål er, om kondensen vil tørre væk udad gennem vindspærren, eller om jeg skal rive isoleringen ned?
Opdagede i dag, at der var kondens bagved vindspærren, og at isoleringen nærmest var lidt fugtig.
Jeg har stående panel med afstandslister og vindspærre uden for isolering/stammen,
Mit spørgsmål er, om kondensen vil tørre væk udad gennem vindspærren, eller om jeg skal rive isoleringen ned?
Senest redigeret:
Rev netop isoleringen ud og lader det tørre i et par dage, hvor hurtigt tørrer isolering, hvis den kun har lidt fugt på overfladen? (bruger byggventilatorer og affugter)
Fejlen du har gjort er, at du ikke satte dampspærren på med det samme. Som det er nu, kondenseres den fugtige indeluft på vindsbæreren.
Et problem man let får, hvis man bygger om vinteren.
Tag isoleringen ned på den del du kan og spred den ud på gulvet. Brug byggelamper som du gør, indtil det er tørt på vindsbæreren.
Sæt derefter isoleringen på igen og hurtigt med dampspærren. Den resterende fugt vil blive luftet ud gennem vindsbæreren. Det vigtige er, at det bliver tæt indad, så ingen yderligere fugt kommer ind i isoleringen.
Hvad er det, man ser på billedet? Ovenlysvindue?
Et problem man let får, hvis man bygger om vinteren.
Tag isoleringen ned på den del du kan og spred den ud på gulvet. Brug byggelamper som du gør, indtil det er tørt på vindsbæreren.
Sæt derefter isoleringen på igen og hurtigt med dampspærren. Den resterende fugt vil blive luftet ud gennem vindsbæreren. Det vigtige er, at det bliver tæt indad, så ingen yderligere fugt kommer ind i isoleringen.
Hvad er det, man ser på billedet? Ovenlysvindue?
Klik her for at svare