Var liknande i vores hus. Modulerne er i sig selv bærende og så ligger "hammarbandet" ovenpå den. Da vi gjorde om isoleringen, byttede vi modulerne mod rigtig regelstamme med stående regler under hver tagstol. Modulerne behøvede både spånplader på indersiden og panelet på ydersiden for at have fuld bæreevne.
OBS grundstammen skal kunne tage punktvægten. Vi forstærkede pga dette.
Lyder smart, men fjernede I noget af det eksisterende da, eller tilføjede I bare regler?
Vi vil gøre lignende, sætte regler fra tagstolene ned til syll, og så forstærke med yderligere regler.
Men i stedet for at gøre som I har gjort, rive al panelet af hele væggen, kunne man måske tænke sig at man skifter små sektioner ad gangen..?
Denne væg er jo som den er, men hvis du skal fortsætte på de andre vægge, burde det være en mindre risikabel metode…
Absolut, havde vi vidst at panelet var bærende, så havde vi gjort anderledes.
Vi tænkte faktisk også at tage det i sektioner nu, men fik andre råd.
Det var som sagt ingen der forudså eller forstod at panelet var bærende hele vejen op.
De håndværkere jeg har talt med nu, som har set katastrofen, siger alle det samme, at det er meget underligt bygget.
Lyder smart, men fjernede I noget af det eksisterende eller tilføjede I bare regler?
Vi vil gøre lignende, sætte regler fra spær ned til sylen, og så forstærke med yderligere regler.
Med grundstamme, hvad mener du så?
Jeg mente bærelinjen da vores hus står på pæle.
Vi stivede taget af og fjernede en sektion ad gangen og erstattede modulerne med en almindelig opreglet væg.
Vi stemplede op taget og fjernede en sektion ad gangen og erstattede modulerne med almindelig opreglet væg.
Ah ok, vores står på muret kælder. Men vi skal forstærke over syllen også.
Smart, tror det ville have blevet både enklere og billigere! Dette er også hvorfor vi kun gør 1 side i år, for at lære os hvordan huset er bygget. Men det bliver ingen flere sider så, er færdig med dette nu
Nej, selvfølgelig ikke, det er det jeg siger, at vi ikke kan gøre sådan.
Så da forstod jeg dig korrekt, at du mener udenpå og ikke inde i eksisterende konstruktion.
Ja. Det, der slog mig, er, at selv pladerne med isolering kan have haft en stabiliserende funktion. Flere af dem ser dog ud til at være i meget dårlig stand. Hvad skal du erstatte dem med? Findes der overhovedet noget tilsvarende? Hvis ikke, skal du måske sætte ekstra stående regler inde i fagene også for at tage op tagets vægt.
Ja. Det som slog mig är att även skivorna med isolering kan ha haft en stabiliserende funktion. Flere af dem ser jo dog ud til at være i meget dårlig stand. Hvad skal du erstatte dem med? Findes der overhovedet noget tilsvarende? Hvis ikke, må du måske sætte ekstra stående regler inde i rummet også for at tage op tagets vægt.
Ja, til en vis grad ser de ud til at have haft det, og mange var i dårlig stand og fyldte ikke engang deres rum op. Så hvis de bidrager til bærfunktionen, kan de ikke have gjort meget. Var nogen her, der beskrev det som sandwich konstruktion, mange små tynde lag der sammen bærer.
Det bliver opregling af hele væggen, både i rummene og så udenpå til tillægsisoleringen, med cc 60. Og så udskifter vi også de plader, så det bliver helt ny isolering. Ikke helt hvad vi havde regnet med, men i sammenhængen intet som spiller nogen rolle.
Mener du så at sætte dem (45x70) udenpå eksisterende stolper?
Ja, præcis, eftersom I alligevel havde tænkt at efterisolere og du nævnte så 45x70.
Selvfølgelig bliver det endnu mere pålideligt hvis man sætter små stolper indvendigt i væggen også, mellem de horisontale søm- og støttebjælker.
På grund af jeg tænkte udenpåliggende så er det vigtigt at fastgørelsen bliver ordentlig. Ikke lige så kritisk hvis du også monterer indvendigt i de eksisterende vægfag.
Ja, til en vis grad ser det ud til, at de har haft det, og mange var i dårlig stand og fyldte ikke engang deres rum op. Så hvis de bidrager til bære funktionen, så kan de ikke have gjort meget
Var nogen her som beskrev det som sandwich konstruktion, mange små tynde lag som tilsammen bærer.
Det bliver opklodset af hele væggen, både i rummene og så udenpå for tillægsisoleringen, med cc 60. Og så skifter vi også de plader ud, så det bliver helt ny isolering. Ikke helt hvad vi havde regnet med, men i sammenhængen noget som ikke spiller nogen rolle.
Jeg vil bare sige, at jeg synes, at du har gjort det meste rigtigt, og at denne situation var vanskelig at forudse. Ser frem til et foto af den tillægsisolerede og nye panelvæg.
Kan man finde ud af, om huset oprindeligt havde tagsten på taget?
Tidligere var der jo en del huse med pap på tagene, som senere har fået tegl-/betonsten, hvilket har øget vægten mange gange.
Går det få frem om huset havde tagsten fra starten ??
Før var der jo en hel del huse med papir på tagene, som senere har fået tegl/betonsten, og som har øget vægten mange gange.
Yes, det havde tagsten fra starten. Der findes både billedbevis og det fremgår i byggespecifikationerne/ husbestillingen som findes tilbage.
Jeg vil bare sige, at jeg synes, du har gjort det meste rigtigt, og at denne situation var ret svær at forudse. Ser frem til et foto af den tillægsisolerede og nybeklædte væg.
Tak! Det hjælper at høre. Selv om jeg ved, at selv erfarne personer kan ende i svære og uforudsigelige situationer, så føler jeg lige nu bare, at aldrig mere noget bygge-relateret, især ikke sådant som "er bare at gøre". En slægtning (som er byggare) sagde, at panik hører til gamle huse. Men nej tak
Skal finde et haveprojekt i stedet.
Tak! Det hjælper at høre. Selvom jeg ved, at selv erfarne personer kan havne i svære og uforudsigelige situationer, så lige nu føler jeg bare, at aldrig mere noget byggrelateret, især ikke sådan noget som "det er bare at gøre". En slægtning (som er byggemand) sagde, at panik hører til gamle huse. Men nej tak
Skal finde et haveprojekt ist.
Du vil bygge væggen færdig og bande som en gal, og tre uger senere vil du gå og kigge på væggen på den anden side og begynde at planlægge, hvordan du skal gøre alting bedre denne gang.
Jeg synes, der har været en ret hård tone.
Hvor man nærmest har gjort Ts til en idiot. Det er helt unødvendigt, og jeg er ikke så sikker på, at andre virkelig har gjort anderledes.
Jeg selv havde ikke haft tanke på, at træpanelet var bærende...
Mange har støttet og givet råd om, hvordan man skal løse problematikken. Det er den del af at bygge hus, jeg godt kan lide...
Jeg overvejer om væggen fik en bærende funktion, da en del af væggen smuldrede væk.
Men jeg mændgætter også lidt.
Vi kan derimod konstatere, at man ikke skal sætte en slutdato eller sluttid
Jeg tror, at huset bliver bedre bygget, når I er færdige. Sæt ikke noget bygningsplastik. Det passer ikke i gamle huse, og bliver det ikke tæt, så...
Tror du, at brændt barn skyr ilden? Nix, sådan er det ikke. Du er snart i gang med nye projekter.
Du har lært dig meget nyt.
Gamle huse er ikke panik. Gamle huse tager bare lidt længere tid! Og mange sjove overraskelser
Tak! Det hjælper at høre. Selvom jeg ved, at selv erfarne personer kan ende i svære og uforudsigelige situationer, så lige nu føler jeg bare, at aldrig mere noget byggeri, især ikke sådan noget som "er bare at gøre". En slægtning (som er håndværker) sagde, at panik hører til gamle huse. Men nej tak
Skal finde et haveprojekt ist.
Man lærer af at lave fejl. Dette kunne vel som sagt ingen forudse. Og NOGET skulle jo alligevel gøres.
Nej, se det som en læringsoplevelse, noget du gør for at klatre et trin op på videnstrappen. Eller som jeg plejer at opmuntre min yngste søn med, når han går fast med skolearbejdet: We do not do these things because they’re easy,
but because they’re HARD.
—John F. Kennedy
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.