35,272 læst ·
102 svar
35k læst
102 svar
Hjælp! Hammerbåndet hænger løst, vil taget falde sammen???
Alligevel godt gået at nå at rive hele væggen ned, før du stoppede op og overvejede, hvordan den egentlig hænger sammen…
Som en midlertidig løsning, indtil du har fundet ud af, hvordan du skal gå videre, ville jeg være løbet ud og have sømmet stående 2x4” reglar eller stempel under hver tagstolpe, så taget ikke fortsætter med at sætte sig….
Som en midlertidig løsning, indtil du har fundet ud af, hvordan du skal gå videre, ville jeg være løbet ud og have sømmet stående 2x4” reglar eller stempel under hver tagstolpe, så taget ikke fortsætter med at sætte sig….
Det blev tænkt og konsulteret en del under arbejdet, og nogle planker ad gangen blev fjernet for at se, hvad der var nedenunder, og ingen problemer blev identificeret med væggen. Der var ingen, der troede, at remmen kun blev båret af facaden alene, især da det var kappet. Vi tog for givet, at der fandtes bærende dele gemt i spånen. Vi havde ikke tænkt os at røre spånen uden at lade den være, så der blev ikke rodet rundt i den.E Et1975 sagde:Alligevel godt klaret at nå at rive hele væggen ned, før du stoppede op og tænkte over, hvordan den egentlig hænger sammen…
Som en midlertidig løsning, indtil du har fundet ud af, hvordan du går videre, ville jeg løbe ud og sømme stående 2x4” regler eller stempler under hver spærrer, så taget ikke fortsætter med at sætte sig….
Allerede gjort.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,412 indlæg
Man skal forstå konstruktionen, inden man modificerer eller river ned. Aktuelt eksempel fra den anden side af Atlanten:
Ikke helt ulig da bygherren der åbenbart ikke forstod, at det manglede bærende bjælker i væggen, uden at murstenen selv var den bærende del.
Ikke helt ulig da bygherren der åbenbart ikke forstod, at det manglede bærende bjælker i væggen, uden at murstenen selv var den bærende del.
Og som jeg allerede har skrevet i tråden, vi begyndte ikke bare at rive alt ned. Vi åbnede op nogle steder først, tjekkede hvordan det så ud osv.MultiMan sagde:
Edit: Det eneste vi har fjernet er panelen, vi har ikke revet noget andet ned.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,412 indlæg
Jeg havde forsøgt at få bærende elementer fra spær hele vejen ned til syllen, for at stoppe fortsatte sætninger i taget inden I har besluttet, hvordan I skal gå videre. Men det er måske "allerede gjort"?
Rolig nu. Spærfødderne står på den øverste regel i væggen. Under dine røde ringe på billederne kan du se enden på underrammen. Den regel, der sidder under spærfødderne, er ikke bærende, men panelet var en del af den bærende konstruktion. Du skal altså genvinde styrken i væggen, før du sætter det nye panel længere ud.
Du, vi har både ringet, talt med branchefolk, folk i byggbutikker og trælasthandler og brugt os af flere fora. I flere af tilfældene har vi vist billeder. Vi har også adgang til originaltegningerne, som desværre er lidt svære at tolke og i dårlig stand.MultiMan sagde:
Ingen nogen steder har sagt andet end 'kør'.
Det handler vel mere om at finde den "rigtige" person og ikke hvilken uddannelse man har. ALLE som ved, hvordan dette er opbygget, kunne jo have svaret på spørgsmålet. Hvornår ved man, at man har fået det rigtige svar? Inden for byggeri er der altid 100 måder at løse det på.MultiMan sagde:
Jeg er meget teknisk anlagt og forstår, hvordan kræfter og lignende påvirker hinanden. Jeg indser det problem, der er opstået.
Men jeg havde aldrig i min vildeste fantasi kunne forestille mig, at panel, som mest sandsynligt skal udskiftes fra tid til anden, også er bærende til en spær. Det virker som en idiotisk måde at bygge på.
Men man lærer noget hele tiden.
Trin et nu burde være at sikre, at det ikke synker fremover jer.
Trin to burde være at løfte overste remme
Trin tre sikre for fremtiden, så man kan komme til og skifte panel efter behov
Renovatør
· Uppsala
· 2 088 indlæg
Et spørgsmål til TS: har du tegninger, der viser, hvordan tagspærene ser ud? I en anden tråd ser det ud til, at du har vægsektioner. Findes der tilsvarende for taget?
Jeg ser nu modulerne i væggen, men bemærker også, at de slutter et godt stykke under taget. Det virker altså som om, det er stueetagens vægge, der er i moduler, og at tagspærene og tagkonstruktionen er lagt ovenpå separat. Det store problem synes for mig primært ikke at være skammelremmen, da jeg tror, at taget er understøttet af bjælker længere inde, men væggens bæreevne nu, hvor beklædningen er væk. At TS nu har afstivet med 2"4 eller lignende på ydersiden for at kompensere for beklædningen er godt. Det, der nu er brug for, er hjælp til at beregne, hvordan man erstatter (hvis man kan erstatte) beklædningens stabiliserende virkning med de 45×70, som TS skal bruge til efterisoleringen.
Jeg ser nu modulerne i væggen, men bemærker også, at de slutter et godt stykke under taget. Det virker altså som om, det er stueetagens vægge, der er i moduler, og at tagspærene og tagkonstruktionen er lagt ovenpå separat. Det store problem synes for mig primært ikke at være skammelremmen, da jeg tror, at taget er understøttet af bjælker længere inde, men væggens bæreevne nu, hvor beklædningen er væk. At TS nu har afstivet med 2"4 eller lignende på ydersiden for at kompensere for beklædningen er godt. Det, der nu er brug for, er hjælp til at beregne, hvordan man erstatter (hvis man kan erstatte) beklædningens stabiliserende virkning med de 45×70, som TS skal bruge til efterisoleringen.
Tak! Antager, at der behøves flere reglar.Matti_75 sagde:
Rolig nu. Spærne står på det øverste regel i væggen. Under dine røde ringe på billederne så ser du enden på underrammen. Den regel som sidder under spærtæerne er ikke bærende, men panelet var en del af den bærende konstruktion. Du skal altså få styrken tilbage i væggen, før du slår det nye panel på længere ude.
Fandt denne, men hvor præcis den er ved jeg ikke.Henningelvis sagde:
Et spørgsmål til TS: har du tegninger, der viser, hvordan hanebåndene ser ud? I en anden tråd ser det ud til, at du har vægsektioner. Findes der tilsvarende for taget?
Jeg ser modulerne i væggen nu, men bemærker også, at de slutter et godt stykke under taget. Det ser altså ud som om, at det er stueetagens vægge, der er i moduler, og at hanebåndene og tagkonstruktionen er lagt ovenpå separat. Det store problem ser for mig ud til først og fremmest ikke at være hammarbandet, da jeg tror, at taget har støtte af arme længere ind, men væggens bæreevne nu, når panelen er borte. At TS nu har understøttet op med 2"4 eller lignende på ydersiden for at kompensere for panelen er godt. Det, der er brug for nu, er hjælp til at regne på, hvordan man erstatter (om man kan erstatte) panelens stabiliserende funktion med de 45×70, som TS skal bruge til ekstra isoleringen.

De 2 råd jeg har fået indtil nu er:
1. Sæt en ekstra regel nedenunder langs med over alle samlinger. Løft (ca. 5 cm er det sunket i midten) og derefter regler op tværgående oven reglerne i væggen.
2. Sæt regler cc 60 i hele væggen under hanebånd/bjælker. Men, de er ikke i log, så dermed bliver der regler overalt.