Tinker_cat Tinker_cat sagde:
Hittade denna, men hur accurate den är vet jag inte.

[billede]

Det 2 råd jag fått hittils är:
1. Sätt en til regel underifrån langs med over alle samlinger. Løft (er ca 5cm det sunket i midten) og så regel op tværgående oven på reglarne i væggen.
2. Sæt reglar cc 60 i hele væggen under tagspær/bjælker. Men, de er ikke i log så da bliver det reglar overalt.
Der ser du funktionen på den regel, den skal bare holde panelen i overkant.

• Synes
Persson.75 og 1 anden
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Der ser du funktionenen af den regel, den skal bare holde panelet i overkant.
Der var det vi troede, men så begyndte taget at hænge. Men det måske er fordi panelet holdt stolen?

Ja, panelet var en bærende del af væggen

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
D
Benyt lejligheden til at få ind en bærende konstruktion, når du alligevel er der og roder, det bliver godt, men pas på og sørg for at støtte op.

Hele væggen er en sandwich-konstruktion, altså at flere tynde lag giver styrke og stabilitet. Meget almindeligt i fx bilindustrien, troede ikke, det fandtes i almindelige villavægge. Skørt.

• Synes
Geatki og 4 andre
  • Laddar…
Der var det vi troede, men så begyndte taget at synke. Men det er måske fordi panelet holdt stolen?
Jeg gætter ud fra hvad man ser på billederne, at man først har placeret modulerne, derefter lagt spær på, derefter paneleret for at øge stabiliteten og derefter lagt tagbeklædningen på. Panelet holder altså ikke spærene, men hjælper med at bære tagets vægt. Når du fjerner panelet, synker taget, men den vigtigste bærende del er stadig modulerne.
Jeg synes, at du burde kunne erstatte panelet med længdegående regler som du måske skal sætte tættere end du havde tænkt dig.

• Synes
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Jeg tolker tagspærritningen som at det i princippet er Mansardtagspær, og at det såkaldte "hammerbånd" "bare" har til opgave at holde oppe tagspærfodderne, dvs den nederste del af taget.

Det forekommer mig helt utroligt, hvis det kun er blevet holdt oppe af yderpanelet. Den arkitekt/ingeniør/konstruktør, der bruger en slidtagedel (facaden/træpanel) som bærende element, må anses som helt inkompetent til huskonstruktion. Hvis tagsænkning virkelig er sket her, efter at panelet er blevet fjernet, så synes det at være så slemt.

Den første løsning, der popper op, er at løfte det, der er sunket ned, og sætte stående 45x70, cc 60 cm, som fastgøres ordentligt i remmen og alle andre stolper og videre op til tagfoddernes "hammerbånd".

• Synes
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
D Bubblebubb sagde:
Benyt lejligheden til at få ind en bærende konstruktion, når du alligevel er der og roder, det bliver godt det der, men vær forsigtig og sørg for at støtte op.

Hele væggen er en sandwich-konstruktion, altså at flere tynde lag giver styrke og stabilitet. Meget almindeligt i fx bilindustrien, troede ikke det fandtes i almindelige villavægge. Skørt.
Absolut, det er planen. Man må jo kunne skifte træpanel uden at huset falder sammen.
Vi arbejder på en plan nu for, hvordan det skal udføres.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis sagde:
Jeg gætter ud fra hvad man ser på billederne, at man først har stillet modulerne op, derefter lagt spær på, derefter paneleret for at øge stabiliteten og dernæst lagt tagbeklædningen på. Panelet holder altså ikke spærene, men hjælper med at bære tagets vægt. Når du fjerner panelet, vil taget bøje, men den vigtigste bærende del er stadig modulerne.
Jeg synes, du burde kunne erstatte panelet med længdegående regler, som du måske skal sætte tættere end du havde tænkt dig.
Det er også sådan, jeg tolker konstruktionen. Så det bliver nok ifølge rådet at sætte regler i hele væggen med cc 60, de bliver kortere nogle steder, men det er fint nok, så længe det holder.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Oldboy Oldboy sagde:
Jeg tolker tagstolsplanen som at det i princippet er Mansardtagstolper, og at det såkaldte "hammerbånd" "kun" har til opgave at holde oppe tagstolstassarna, dvs den nedre del af taget.

Det forekommer mig helt utroligt, hvis det kun har været holdt oppe af yderpanelet. Den arkitekt/ingeniør/konstruktør, der bruger en slidagedel (facaden/træpanel) som bærende element, må anses som helt inkompetent til huskonstruktion. Hvis tagsænkning virkelig er sket her, efter at panelet er blevet fjernet, så synes det at være så slemt.

Den første løsning, der dukker op, er at løfte det, der er sunket, og sætte stående 45x70, cc 60 cm, som fastgøres solidt i syllen og alle andre reglar og videre op til tagtassernes "hammerbånd".
Præcis, det ser ud til, at det ikke er et hammerbånd alligevel, men en fastgørelsesregel for panelet. Og at det så er panelet, der har haft den bærende funktion.

Mener du så at sætte dem (45x70) udenpå eksisterende reglar?
Da der går horisontale reglar over hele huset, kan vi ikke indsætte hele reglar fra tag til syll uden enten at afkorte dem, der er "i vejen", eller indsætte en masse småstykker af 45x70 oven på hinanden i hvert rum.

Jeg misunder dig virkelig ikke denne situation og arbejdet du har foran dig, men...
...du vil være ekstremt tilfreds med dig selv, når du er færdig! Se mod målet, ikke på vejen!

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Præcis, det ser ud til, at det ikke er et hammarband alligevel, men en fastgørelsesregel for panelet. Og at det så er panelet, der har haft den bærende funktion.

Mener du så, at sætte dem (45x70) udenpå de eksisterende regler?
Da der går horisontale regler over hele huset, kan vi ikke sætte hele regler ind fra tag til syld uden enten at skære dem, der er "i vejen", eller sætte en masse småstykker af 45x70 oven på hinanden i hvert rum.
Du må under ingen omstændigheder skære nogle dele i modulerne, som man ser på dine billeder. Men du skulle vel ekstraisolere? Så ville jeg sætte 45x70 i fuld længde på ydersiden af den eksisterende konstruktion og flytte panelet ud.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
EddieHansson
Har endast fjernet panelet. Det er et gammelt modulhus, så væggene er i sektioner.
Var tilsvarende i vores hus. Modulerne er i sig selv bærende, og så ligger "hammarbandet" ovenpå den. Da vi ændrede isoleringen, byttede vi modulerne ud med rigtig regelstamme med stående reglar under hver tagstol. Modulerne havde brug for både spånplader på indersiden og panelet på ydersiden for at have fuld bærende kapacitet.

OBS grundstammen skal kunne tage punktvægten. Vi forstærkede på grund af dette.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Absolut, det er planen. Man skal jo kunne skifte træpanel uden at huset falder sammen.
Vi arbejder på en plan nu for, hvordan det skal opnås.

Men hvis man i stedet for at gøre som I har gjort, rive al panel væk fra hele væggen, kunne man vel forestille sig, at man skifter små sektioner ad gangen..?

Denne væg er jo som den er, men hvis du skal fortsætte på de andre vægge, burde det vel være en mindre risikabel metode…

pacman42 pacman42 sagde:
Jeg misunder dig virkelig ikke denne situation og arbejdet du har foran dig, men...
...du vil være ekstremt tilfreds med dig selv, når du er færdig! Kig mod målet, ikke på vejen!
Tak! Jeg kan sige, at angsten har været overvældende, skal aldrig mere "bare skifte panel" :D

• Elsker
  • Synes
ricebridge og 1 anden
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis sagde:
Du må under ingen omstændigheder kappe nogle dele af modulerne, som man ser på dine billeder. Men du ville vel efterisolere? Så havde jeg sat 45x70 i fuldlængde på ydersiden af den eksisterende konstruktion og flyttet ud panelet.
Nej, selvfølgelig ikke, det er det, jeg siger, at vi ikke kan gøre. Så da forstod jeg dig korrekt, at du mener udenpå og ikke ind i den eksisterende konstruktion.

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.