35,263 læst ·
102 svar
35k læst
102 svar
Hjælp! Hammerbåndet hænger løst, vil taget falde sammen???
Altvidende
· Tullinge
· 6 040 indlæg
De fleste ville gætte på, at facaden ikke er bærende. Selv fagfolk ville nok lave den samme fejl. Det er ikke altid, der findes tegninger eller andre dokumenter, der viser problemet.Matti_75 sagde:
Tak, det blev nok godt til sidst.Henningelvis sagde:
Enten det, eller som en anden her i tråden gjorde, udskiftede de gamle moduler med reglar. Det er dog ikke noget, jeg ville forsøge mig med selv, i så fald får jeg et firma ind.
Indersiden hvor? Det er tagfodstapperne der ligger på panelet, dem kan man ikke nå fra indersiden så som huset er bygget.Matti_75 sagde:
Det er nok rigeligt at tage det i små sektioner og støtte udefra.
Jo men dette svar kom efter at TS allerede havde bygget væggen op igen. Hvis du læser tidligere svar i tråden, kan du se forslag til hjælp undervejs.Bananskalare sagde:
Jeg forstår, at du prøver at hjælpe, men forstå, når jeg siger, at det ikke er muligt at gøre sådan, som huset er bygget.Matti_75 sagde:
Tagspærrene og væggen har (havde) ingen kontakt overhovedet, du kan støtte væggen eller indersiden af loftet, så meget du vil, det vil ikke påvirke tagspærrene eller forhindre, at dette sker.
For at få adgang til tagspærrene indefra er man nødt til at rive størstedelen af overetagen indvendigt.
Som jeg skrev, det er muligt at støtte alt udefra.
Du skal forstå, at det er underrammen på spæret, du skal afstive. Taktassarna sidder kun yderst på spæret og er den del, du ser. Læs mit første indlæg i tråden og Google på spær, så ser du, hvad jeg mener.Tinker_cat sagde:
Jeg forstår, at du forsøger at hjælpe, men forstå, når jeg siger, at det ikke kan gøres sådan, så som huset er bygget.
Taktassarna og væggen har (havde) ingen kontakt overhovedet, du kan støtte væggen eller loftet så meget du vil, det kommer ikke til at påvirke taktassarna eller forhindre, at dette sker.
For at komme til taktassarna indefra, skal man rive størstedelen af overetagen ned indvendigt.
Som jeg skrev, det kan støttes alt udefra.
Dit første indlæg siger "Spærene står på den øverste regel i væggen.". Og det er det jeg siger, spærene har ingen kontakt med væggen.Matti_75 sagde:
Etageadskillelsen til overetagen ligger på væggen, og spærene går med støtteben og skråstivere ned til etageadskillelsen. Som jeg har sagt, væggen har ikke bevæget sig og ikke etageadskillelsen heller. Sætter du støtte inde mod loftet, støtter du kun etageadskillelsen, som hele tiden har haft støtte fra væggen.
På overetagen er der intet loft så langt ude, der er kun et lille skunkrum derunder, som er et tomt hulrum, hvor den eneste støtte, der har været efter skråstiveren, har været panelet. Det er her, man har brug for at støtte op, og det kommer du ikke til gennem noget loft.
Ok jeg giver op, ingen idé i at forklare mere.Tinker_cat sagde:
Dit første indlæg siger "Spær står på den øverste regel i væggen.". Og det er det, jeg siger, spær har ingen kontakt med væggen.
Bjælkelaget til overetagen ligger på væggen, og spærene går med støtteben og skråstiver ned til bjælkelaget. Som jeg har sagt, har væggen ikke bevæget sig, og det har bjælkelaget heller ikke. Hvis du sætter støtte inde mod loftet, støtter du kun bjælkelaget, som hele tiden har haft støtte af væggen.
På overetagen er der ikke noget loft så langt ude, der er en lille skunk derunder, som er et tomt hulrum, hvor den eneste støtte, der har været efter skråstiveren, har været panelen. Det er her, man har brug for at støtte op, og det kommer du ikke til via noget loft.
Klik her for at svare