Næste gang sætter du en provisorisk afstivning op på indersiden, inden du river væggen ned, så slipper du for at rette den op igen.

• Synes
gaia
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Næste gang sætter du en midlertidig afstivning op på indersiden, inden du river væggen ned, så undgår du arbejdet med at rette op igen.
De fleste ville gætte på, at facaden ikke er bærende. Selv fagfolk ville nok lave den samme fejl. Det er ikke altid, der findes tegninger eller andre dokumenter, der viser problemet.

• Synes
Tinker_cat og 1 anden
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare sagde:
De fleste ville gætte på, at facaden ikke er bærende. Selv fagfolk ville nok lave den samme fejl. Det er ikke altid, der findes tegninger eller andre dokumenter, der viser problemet.
Visst, men nu når TS ved om det, kan han bruge det tip til øvrige vægge.

Henningelvis Henningelvis sagde:
I gør vel det samme? Nu ved du jo hvordan man gør.

I øvrigt kan jeg bare sige: godt gået og værdifuldt med feedback og billeder. Nu kan næste glade nedriver af bærende panel se, hvordan man skal gøre.
Tak, det blev nok godt til sidst.

Enten det, eller som en anden her i tråden gjorde, udskiftede de gamle moduler med reglar. Det er dog ikke noget, jeg ville forsøge mig med selv, i så fald får jeg et firma ind.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Næste gang så sætte du op provisorisk afstivning på indersiden inden du river væggen så slipper du jobbet med at rette igen.
Indersiden hvor? Det er tagfodstapperne der ligger på panelet, dem kan man ikke nå fra indersiden så som huset er bygget.

Det er nok rigeligt at tage det i små sektioner og støtte udefra.

S Strontus sagde:
Visst, men nu när TS vet om det så kan han använda det tipset för øvrige vægge.
Nope. Det var takfotstassarna som låg på panelen, de kommer man ikke åt fra indersiden om man ikke ska blæse ud større delen af overværelset. Men der findes andre tips i tråden.

Hvis du støtter op mod indertaget på indersiden lige indenfor ydervæggen, så kan det ikke synke, når du river panelen.

Bananskalare Bananskalare sagde:
De fleste ville gætte på, at facaden ikke er bærende. Selv professionelle ville nok lave den samme fejl. Det er ikke altid, der findes tegninger eller andre dokumenter, der viser problemet.
Jo men dette svar kom efter at TS allerede havde bygget væggen op igen. Hvis du læser tidligere svar i tråden, kan du se forslag til hjælp undervejs.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Om du stöttar op mod indersiden af loftet lige indenfor ydervæggen, kan det ikke synke, når du river panelet ned
Jeg forstår, at du prøver at hjælpe, men forstå, når jeg siger, at det ikke er muligt at gøre sådan, som huset er bygget.

Tagspærrene og væggen har (havde) ingen kontakt overhovedet, du kan støtte væggen eller indersiden af loftet, så meget du vil, det vil ikke påvirke tagspærrene eller forhindre, at dette sker.

For at få adgang til tagspærrene indefra er man nødt til at rive størstedelen af overetagen indvendigt.

Som jeg skrev, det er muligt at støtte alt udefra.

Tinker_cat Tinker_cat sagde:
Jeg forstår, at du forsøger at hjælpe, men forstå, når jeg siger, at det ikke kan gøres sådan, så som huset er bygget.

Taktassarna og væggen har (havde) ingen kontakt overhovedet, du kan støtte væggen eller loftet så meget du vil, det kommer ikke til at påvirke taktassarna eller forhindre, at dette sker.

For at komme til taktassarna indefra, skal man rive størstedelen af overetagen ned indvendigt.

Som jeg skrev, det kan støttes alt udefra.
Du skal forstå, at det er underrammen på spæret, du skal afstive. Taktassarna sidder kun yderst på spæret og er den del, du ser. Læs mit første indlæg i tråden og Google på spær, så ser du, hvad jeg mener.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Du skal forstå, at det er underrammen på spærret, du skal stabilisere. Tagspærene sidder kun yderst på spærret og er den del, du kan se. Læs mit første indlæg i tråden og google spær, så forstår du, hvad jeg mener.
Dit første indlæg siger "Spærene står på den øverste regel i væggen.". Og det er det jeg siger, spærene har ingen kontakt med væggen.

Etageadskillelsen til overetagen ligger på væggen, og spærene går med støtteben og skråstivere ned til etageadskillelsen. Som jeg har sagt, væggen har ikke bevæget sig og ikke etageadskillelsen heller. Sætter du støtte inde mod loftet, støtter du kun etageadskillelsen, som hele tiden har haft støtte fra væggen.

På overetagen er der intet loft så langt ude, der er kun et lille skunkrum derunder, som er et tomt hulrum, hvor den eneste støtte, der har været efter skråstiveren, har været panelet. Det er her, man har brug for at støtte op, og det kommer du ikke til gennem noget loft.

Tinker_cat Tinker_cat sagde:
Dit første indlæg siger "Spær står på den øverste regel i væggen.". Og det er det, jeg siger, spær har ingen kontakt med væggen.

Bjælkelaget til overetagen ligger på væggen, og spærene går med støtteben og skråstiver ned til bjælkelaget. Som jeg har sagt, har væggen ikke bevæget sig, og det har bjælkelaget heller ikke. Hvis du sætter støtte inde mod loftet, støtter du kun bjælkelaget, som hele tiden har haft støtte af væggen.

På overetagen er der ikke noget loft så langt ude, der er en lille skunk derunder, som er et tomt hulrum, hvor den eneste støtte, der har været efter skråstiveren, har været panelen. Det er her, man har brug for at støtte op, og det kommer du ikke til via noget loft.
Ok jeg giver op, ingen idé i at forklare mere.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Ok jeg giver op, ingen idé at forklare mere.
Billede fra indlæg #30. Hvordan skal man få adgang til at understøtte den nederste del af taget indefra? Den del, der er sunket ned, er jo udenfor i skunkvæggen.

• Tegning af tagkonstruktion med dimensioner og tabel for understøttelse. Viser detaljer for en skrå tagflade og materialemål.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.