Okay ikke letbeton.
Så har du ret med at bruge rødgrund eller cementgrund a for derefter at have B-brug.

Men start med den store revne, grund og så reparer med b-brug, men den ser så dyb ud, at du bør lægge i to omgange, indtil du kommer i niveau med resten.
Selvom du har b-brug med stor ballast, begynder det at synke, hvis du har mere end 2 cm dybt på ad gangen.

• Elsker
Jotsat
  • Laddar…
J
L Lerstenstegel sagde:
Okay ikke letbeton.
Så har du ret med at bruge rødgrund eller cementgrund a for derefter at have B-brug.

Men start med den store revne, grund og så reparer med b-brug, men den ser så dyb ud, at du bør lægge i to omgange, indtil du kommer i niveau med resten.
Selvom du har b-brug med stor ballast, begynder det at synke, hvis du har mere end 2 cm dybt ad gangen.
Tusind tak, så gør jeg det! Skal tage op for større vinduer og tage ned puds i dag er det tænkt.

Tak igen!

J
Rev en pladsspecifik garderobe også, og i den var der en ventilationskanal i eternit, som røg ud, så jeg nåede ikke så langt som jeg havde håbet i dag med pudset. Testede både boremaskine med stålbørste og malerbørste, spartel og hammer, men det letteste var faktisk almindelig malerskraber til at trække af.

Hvor meget skal fjernes fra væggene? Det gule er en maling, som der hvor den slipper gør det i sprøde flager. Men nederst, det der er tilbage, sidder den ekstremt fast i pudset, og pudset i sig selv sidder ekstremt fast i underlaget.

Er det nok til rødgrund og b-bruk? Det er Pordrän på ydersiden, hvis det spiller en rolle.

Væg i kælder med flagnende gul maling, delvist fjernet puds og et åbent vindue med ledning hængende. Gulvet er dækket af støv og affald.
Ufærdig kældervæg med gammel puds og gul maling, revner i hjørnet, lille vindue foroven og en arbejdslampe til venstre.

Hvordan du siger, at farven slipper, indikerer, at det ikke er plastik eller olie.
Så kan du pudse på, bare du sørger for, at du har tilstrækkelig grund, hvor farven er.
Det vil gerne løbe og blive tyndt over farven, hvis man prøver med kalkbørste. Så det er nemmere, hvis du blander sluring og slår på med pudsebrættet, så det bliver groft og får ordentlig vedhæftning.

• Synes
Jotsat
  • Laddar…
J
Dette blev næsten som en byggeblog, hvis nogen vil flytte og omdøbe :)

Tog alt pudset ned, ville ikke tage chancer. Købte diamantskive på Jula og fræsede med vinkelsliber. Det absolut kedeligste og mest anstrengende jeg har gjort. Reparere revner og huller med b-mørtel.

Hvordan som helst, i går forvandlede jeg og fik rødgrund mod ydervæggene. De var ujævnt murede, så det var ret tidskrævende det også. 2-8mm måske. Påførte med egen skånske og penslede med vand når overfladen var tør for at få grov struktur.

Nu til spørgsmålene.
1) Da min partner kom ned sagde hun "kan vi ikke bare have det sådan her?". Overfladen blev ret god med det samme. Altså skal vi pudse med B-mørtel, eller kan vi male direkte på rødgrunden (combimix) med silikatmaling?
2) Hvis vi maler med silikatmaling direkte på rødgrunden, kan man senere pudse med B-mørtel på silikatmalingen, eller skal alting ned igen først hvis vi ombestemmer os om 10 år?

Udhustæt værelse med én væg med brun rødgrund og en umalet mur, terracotta-fliser på gulvet, to små vinduer.

Rå væg med ujævn overflade, delvist pudset med grov struktur. Fliser ved bunden af væggen, hvor der er blevet brugt en vinkelsliber til arbejdet.

Senest redigeret:
Det må have blevet mange sække rödgrund og unødvendigt dyrt. Dog er rödgrund i praksis et a-brug, så det er meget hårdt, så det er meget sandsynligt, at dette vil revne, hvis du har pudset op til 8mm (meningen er, at man skal pensle på eller slå en sluring på nogle mm) med dette.

Nu, når du har fyldt ud, går det hurtigt at lægge næste lag, så jeg ville have ventet en uge for eventuelle tørkesprækker, skåret dem med en kniv, og lagt et lag til med b-brug over det hele. Det er let at få samme overflade, som du allerede synes ser godt ud, og du slipper for at se lige så meget blok gennem pudsen.
Jeg tror også, at farven i rödgrunden kritter ret meget og vil bløde igennem, hvis I forsøger at male det. Har aldrig hørt om nogen, der har malet på rödgrund, så det er bare mit gæt.

J
L Lerstenstegel sagde:
Det må have blevet mange sække rödgrund og unødvendigt dyrt. Dog er rödgrund i praksis et a-mørtel, så det er meget hårdt, så det er meget sandsynligt, at dette vil revne, hvis du har pudset op til 8 mm (meningen er, at man skal pensle på eller slå en sluring på nogle mm) med dette.

Nu hvor du har fyldt ud, så går det hurtigt at lægge det næste lag, så jeg ville have ventet en uge for eventuelle tørkesprækker, og derefter skåret dem med en kniv og lagt et lag til med b-mørtel over det hele. Det er nemt at få samme overflade, du synes ser godt ud allerede, og du undgår at se lige så meget blok gennem pudset.
Jeg tror også, at farven i rödgrunden kritter meget og vil bløde igennem, hvis I forsøger at male det. Har aldrig hørt om nogen, der har malet på rödgrund, så det er kun mit gæt.
Ok, lyder som det er dumt at male på a-mørtel pga revner, selvom det måske ville fungere. Angående tykkelse står der 4-9mm på combimix side, så ingen problemer der. Det var kun ved en sten det blev 6-8 mm, uden at regne er resten måske 3-4 mm. Angående omkostninger, nej, intet jeg bliver ruineret for :) brugte 5(6?) sække a 69 kr til ydervæggene. Indervæggene bliver kun B-mørtel. Koster 50 kr, så højst marginal forskel omkostningsmæssigt.

Men så kører jeg b ovenpå, også på ydervæggene! Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.