J
Hej. Jeg skal rive isolering og tretex-plader ud i et rum i kælderen for at pudse op og friske det op, så det kan bruges. Jeg har brug for hjælp til at vide, hvor gammel den tidligere renovering er, da nogle områder i huset har asbestplader osv.

Kan jo ikke garantere, at udtag osv. er fra renoveringen, men måske kan det udelukke visse årstal.

• Huset: bygget i 30'erne. Eternitplader i bryggersloft (rum ved siden af det aktuelle rum), garagetag, ventilationskanaler
  • Vægge i aktuelt rum: pappersboard (tretex?) glasfiber, trælægter
  • Gulv: sænket ca. 15 cm, der ligger rødt flise som skal blive

Gammel rund hvid lyskontakt monteret på en væg i et kælderrum, muligvis fra tidlig 1900-tallets renovering. Elektriske ledninger og stik i en rund udsparing i væggen, delvist dækket af hvidt puds. Gammelt dobbelt stikkontakt i en kælder med synlige tegn på slid og utæthed i væggen omkring. Radiator ved væg med stikkontakt der har tilsluttet en sort ledning; detaljer viser rørinstallation og keramiske gulvfliser.

I en del af rummet er der bygget et badeværelse. Uklart om det er gjort samtidig, men gulvet er lidt "halvsænket". Følelsen er, at det er gjort samtidig. Det har lidt mere typiske træk, som måske er lettere at datere.

Flisegulv i et badeværelse med grønne vægfliser, hvide fliser med sort mønster på gulvet, en afløbsrist, og røde fliser udenfor døren. Badekar med vægfliser i beige, grøn og sort mønster og en vandhane med bruser i et badeværelse.

Jeg gætter på tidligt 60'erne

• Synes
cpalm og 1 anden
  • Laddar…
J
GoC GoC sagde:
Jeg gætter på tidligt 60-tal
Tak for svaret! Hvad baserer du det på?

Jeg ville gætte midten af 50'erne for badeværelset, og det er baseret på, hvordan (det urenoverede) badeværelse så ud i den 50'er-lejlighed, jeg boede i for tyve år siden.

J Jotsat sagde:
Tak for svar! Hvad tager du det på?
Badkarsblandaren
En sådan havde vi i huset, som farsan byggede i 1961.

Magnus E K
Har u-jordede eludtag nogensinde været godkendt i kælder? Enig i, at det ser ud som tidligt 60-tal.

-57 -60 måske ville jeg sige.
Badeværelset var faktisk pænt...

• Synes
Jotsat og 1 anden
  • Laddar…
Elinstallationen ser ud til at være fra ca. midten af 50'erne til slutningen af 60'erne.

Aftageligt toiletsæde kom 61 og justerbare fødder på indbygningsbadekar 65, hvad jeg ved. Så det kan hjælpe dig med at datere. Jeg synes, gulvet udenfor toilettet hvisker om senere tid, men det er måske installeret senere.

J
Tak for svarene alle, så siger vi 60'er. Gulvet i rummet er vi helt enige om burde komme senere, følelsen er sent 80'er. Det svære er, at gulvet går op på træfiberskiven på væggen, og så vidt jeg ved blev tretex ikke fremstillet efter tidligt 70'er(?) Kan man se om det er tretex eller en anden fiberskive? Fisker lidt efter, hvor meget asbest der kan være, hvis I ikke har bemærket det, og hvor meget man burde rydde væk på en gang, når man alligevel "sanerer" i kælderen efter nedrivning.

Det hælder mod, at jeg tager en p3-maske på og fjerner væggene + renser op og maler i det aktuelle rum.

Badeværelsets gulv har sluppet inde ved toilettet, vi skal forsøge at finde samme mosaik alt. reparere rundt om toilettet, så det ser godt ud. Mange har påpeget, at badeværelset er flot, så vi skal nok bevare det, fuge om og ordne elektriciteten. Blanderen er et kunstværk!

BirgitS
Er det ikke værd et par hundrede kroner og et par dages venten for at vide med sikkerhed, om der er noget asbest et eller andet sted?

J
BirgitS BirgitS sagde:
Er det ikke værd at bruge nogle hundrede kroner og vente et par dage for at vide med sikkerhed, om der er asbest nogen steder?
Ja, egentlig. Da vi har det både i ventilationskanaler, vaskerumstaket, garagetaket, sokler som garagen står på(!), går jeg næsten ud fra, at det også er i fugemasse og lim. Jeg vil bruge en P3-maske uanset og forsegle de nærliggende rum.

Men egentlig vil jeg også fjerne plastmåtterne i resten af kælderen en gang, og der vil jeg ikke slibe asbestlim selv. At forsigtigt fjerne vægge er ifølge mig én ting, at stå med en slibemaskine en anden. Jeg ordner det faktisk med det samme. Tak for forslaget.

J
Rev det hele ned og jeg vil tage pudsen af i morgen, tænkte jeg.
En større revne, men ingen mærkværdigheder. Pudsen er mange steder meget porøs. Sliber alt væk med vinkelsliber eller børste på boremaskine, tror jeg kan få det meste af. I revnen er mørtlen næsten som sand.

Men hvad gør man så? Tænkte på at pudse og male med silikatmaling. Har pudset før, men da på nybygget leca. Smør tyndt A-mørtel på og derefter B eller C-mørtel i den rigtige tykkelse? Det føles som om jeg vil få en relativt plan og ensartet overflade, når jeg pudser med B eller C-mørtel...?

Kan jeg fylde revner med A-mørtel?

Tænkte ikke på at bruge net.

En væg med afskallet gammel puds og synlige sprækker, tæt billede af strukturen før renovering. Revne i væg med porøs puds ved loftet. Afskaftet maling ses, hvor gammelt materiale er fjernet. Klar til renovering med vinkelsliber og puds. Væg af betonblokke med synlig revne i mørtelfugen; revnen er dyb og løber lodret langs hjørnet af væggen.

Det ser ud som letbeton, andre mørteltyper gælder da (mørtel med kalk må ikke have direkte kontakt med blokkene) samt revnen er meget grov.
Skær revnen op ordentligt, mindst 2 cm på hver side og måske 4 cm dybt, grund og fyld derefter op igen i to omgange, så har du en chance for, at det skal holde.
Grund alt med hvidgrund (Weber 105), net (anbefales på blokke da bevægelser kan lave revner i linjerne lige gennem pudset) og anvend enten en cementmørtel A eller en lavalkalisk b-mørtel (Weber 130) til udsparring.
Udsparring skal dække nettet og være lige, så her sætter du ribber og smygbrædder.
Derefter, afhængigt af hvilken overflade du har tænkt senere, kan du køre alt med en Weber 133 og filte fint eller bare stål overfladen hvis du skal spartle.

J
L Lerstenstegel sagde:
Det ser ud som letbeton, andre mørtler gælder da (mørtler med kalk må ikke have direkte kontakt med blokkene) samt revnen er meget grov. Skær revnen ordentligt op, mindst 2 cm på hver side og måske 4 cm dybt, grund og fyld derefter op igen i to omgange, så har du en chance for, at det vil holde. Grund alt med hvidgrund (Weber 105), net (at anbefale på blokke, da bevægelser kan lave revner i linjerne lige gennem pudset) og brug enten en cementmørtel A eller en lavalkalisk b-mørtel (Weber 130) til opretning. Opretning skal dække nettet og være lige, så her sætter du ribber og lysningsbrædder. Afhængig af hvilken overflade du tænker på bagefter, kan du bruge alt med en Weber 133 og filte fint eller bare stål overfladen, hvis du skal spartle.
Super, tak for svar! Fantastisk med modelnr på det, du talte om, det gør det meget lettere. Det er betonhuldsten, vidste ikke at det spillede en rolle.

Gælder stadig hvidgrund (105) da, eller kan jeg bruge cementmørtel A eller Rødgrund til at fylde huller/revner, OG smøre det samme på hele vejen før pudsning?

Eller hvad mente du ellers, at revner og huller skulle fyldes op med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.