266,562 læst ·
153 svar
267k læst
153 svar
Hjælp ang gips på kældervægge!!!
Det er klogere at finde en løsning med god ventilation, materialer der er mere modstandsdygtige mod fugt og frem for alt -råd bod på indkommende fugt udefra gennem fungerende dræning.
Men det føles som om tråden er løbet lidt af sporet... dette gælder ved jordfugtproblemer, som ikke behøver at være synonymt med kælder.
Men det føles som om tråden er løbet lidt af sporet... dette gælder ved jordfugtproblemer, som ikke behøver at være synonymt med kælder.
Petra virker tilfreds med svarene, men jeg har et spørgsmål til....poiu sagde:ACME skrev:
Hvis man har så store fugtproblemer i væggen, at en papirtapet på indersiden skimmelsvamp, så duer det næppe engang med en "nøgen" puds, for det støv, der sætter sig på væggen, vil skimmelsvamp. Jeg har set det fænomen.
At opsætte og isolere ville være en katastrofe.
Nej..poiu siger det. Jeg mente, at en papirtapet ikke vil tillade nogen fugtvandring, men vil begynde at mugne, hvis den udsættes for fugt.lajo01 sagde:
Jeg tror på din konstruktion med et mekanisk ventileret rum bag væggen, og især når huset er drænet.
ACME siden hvornår blev papir diffusionstæt?
Hvad man ikke må sætte, hvis man kan formode fugtvandring indad i "rimelig" omfang, er tættere plastbeklædte tapeter.
Har man så store fugtproblemer, at organiske materialer mugner, skal fugtproblemerne løses.
Har man store fugtproblemer, bør man ikke køle væggen endnu mere ned ved at isolere den indvendigt.
Hvad er meningen med at isolere væggen, hvis man skal ventilere den mekanisk bag isoleringen? Eller skal du ventilere med kold udeluft?
Platon har et system til at indrette kældere, vil jeg mene (altså også vægge) kig på deres hjemmeside.
Hvad man ikke må sætte, hvis man kan formode fugtvandring indad i "rimelig" omfang, er tættere plastbeklædte tapeter.
Har man så store fugtproblemer, at organiske materialer mugner, skal fugtproblemerne løses.
Har man store fugtproblemer, bør man ikke køle væggen endnu mere ned ved at isolere den indvendigt.
Hvad er meningen med at isolere væggen, hvis man skal ventilere den mekanisk bag isoleringen? Eller skal du ventilere med kold udeluft?
Platon har et system til at indrette kældere, vil jeg mene (altså også vægge) kig på deres hjemmeside.
Det er det ikke, og det har jeg aldrig hævdet. Det handlede jo om en konstruktion, der skulle bygges i et evt. fugtigt miljø, og din anbefaling lød; "Brug derefter en papirtapet, så fugten kan vandre ud om nødvendigt."poiu sagde:
Lyder rigtig smart. Gør det!
Fugtproblemerne behøver ikke være gigantiske for at få en tapet/gipsplade til at begynde at mugne. Det har jeg set eksempler på i mine 15 års arbejde med "almindelige" og udefrakommende fugtskader.
At vurdere om en specifik væg skal/kan/bør isoleres på indersiden er næppe noget, man kan afgøre i et forum.
Måske vil han isolere for at minimere dåse- og ventilationsstøj..?
ACME o poiu,
Undskyld fejlciteringen! Isoleringen af mine kældervægge er primært af akustiske grunde, da rummet skal blive hjemmebio, så jeg ønsker at "klæde" betonen med mere gips/isolering som "grunddæmpning" for akustikken. Spånplade ville være bedre, men ikke i kælderen...
Hvis jeg så får lidt varmere klima i rummet, er det et plus, men tanken er at ventilere luftspalten, så ydervæggen ikke bliver mærkbart koldere, end den ville have været uden indervæg.
Rent konstruktionsmæssigt ser I ingen problemer med kun at have gips på den ene side af væggen? Det bliver jo lidt svært at skrue gips på bagsiden... Vil isoleringen blive liggende i bjælkerne uden at have to gipsplader? Har aldrig arbejdet med stålbjælker før.
Undskyld fejlciteringen! Isoleringen af mine kældervægge er primært af akustiske grunde, da rummet skal blive hjemmebio, så jeg ønsker at "klæde" betonen med mere gips/isolering som "grunddæmpning" for akustikken. Spånplade ville være bedre, men ikke i kælderen...
Hvis jeg så får lidt varmere klima i rummet, er det et plus, men tanken er at ventilere luftspalten, så ydervæggen ikke bliver mærkbart koldere, end den ville have været uden indervæg.
Rent konstruktionsmæssigt ser I ingen problemer med kun at have gips på den ene side af væggen? Det bliver jo lidt svært at skrue gips på bagsiden... Vil isoleringen blive liggende i bjælkerne uden at have to gipsplader? Har aldrig arbejdet med stålbjælker før.
Du kan jo krydse bag isoleringen med en tynd ståltråd, så isoleringen får støtte bagud. Træk et par skruer i regelens bagside, inden du monterer den, så har du noget at vikle tråden rundt om.
Med pladeregel og enkeltgips bliver det en ret svajende væg, så jeg ville sætte pladevinkler mellem væggen og reglerne for at styrke konstruktionen.
Med pladeregel og enkeltgips bliver det en ret svajende væg, så jeg ville sætte pladevinkler mellem væggen og reglerne for at styrke konstruktionen.
En skør idé, for at vise min egen uvidenhed, kunne man montere gipsplader "inde i" stålreglerne mod bagsiden og på den måde få to sider gips? Det bliver lidt besværligt med at skære ned på bredden af gipsen for at få plads, men....
100 mm regel - 13 mm gips bliver rigeligt med plads til isolering.
100 mm regel - 13 mm gips bliver rigeligt med plads til isolering.
Nå ACME, jeg var nok lidt uklar, men jeg henviste til væggene oven over jorden i suturäng-etagen. En konstruktion med lav risiko for fugt, hvis det er gjort rigtigt. Selv der kan man få problemer, ingen tvivl om det. Risikoen er stor for, at man har en lille forhøjning af fugten, og så klarer man sig forhåbentlig med en papirstapet. Men man bør lave en fugtteknisk undersøgelse.
Derefter undrer jeg mig over, hvordan første led skal tolkes:
Hvad angår vægge i kældre under jorden, bliver forholdene som dem for bundpladen. Jeg synes ikke, at det er passende at sætte skelettet op og isolere.
Jeg slår et slag igen for ovennævnte system, som jeg tror platon havde. Så er der ingen problemer med at holde isoleringen væk fra væggen, samtidig med at der dannes en luftspalte. Obs! Det bliver altså ingen dampspærre i vanlig forstand, hvis man ventilerer spalten.
Derefter undrer jeg mig over, hvordan første led skal tolkes:
At indrette kældre, der ikke er bygget til at blive indrettet, er at bede om problemer.
Hvad angår vægge i kældre under jorden, bliver forholdene som dem for bundpladen. Jeg synes ikke, at det er passende at sætte skelettet op og isolere.
Jeg slår et slag igen for ovennævnte system, som jeg tror platon havde. Så er der ingen problemer med at holde isoleringen væk fra væggen, samtidig med at der dannes en luftspalte. Obs! Det bliver altså ingen dampspærre i vanlig forstand, hvis man ventilerer spalten.
Hej lajo01, jeg glemte at skrive, at du ser ud til at have tænkt over, hvad du gør.
Hvis det nu er platon, der har systemet, men i princippet er det jo det samme alligevel, så fastgør man en platonmåtte mod væggen og arrangerer ventilationsspalter efter et system. Eftersom platonmåtten ventileres bagved med rumluft, vil fugt kunne vandre både ind og ud af væggen og transporteres med luften. Forskellen bliver formentlig (obs jeg har ikke taget del i nogle evalueringer af systemet) lille mod hvis væggen havde været direkte mod rummet. Platonmåttens opgave bliver at danne afstand, ikke at være diffusionsspærre. For diffusionsspærrer mod kældervægge er meget tvivlsomme.
Beklager, at jeg udtrykte mig uklart, det skal ikke blive en diffusionsspærre overhovedet, men den kan opfattes som det.
Hvis det nu er platon, der har systemet, men i princippet er det jo det samme alligevel, så fastgør man en platonmåtte mod væggen og arrangerer ventilationsspalter efter et system. Eftersom platonmåtten ventileres bagved med rumluft, vil fugt kunne vandre både ind og ud af væggen og transporteres med luften. Forskellen bliver formentlig (obs jeg har ikke taget del i nogle evalueringer af systemet) lille mod hvis væggen havde været direkte mod rummet. Platonmåttens opgave bliver at danne afstand, ikke at være diffusionsspærre. For diffusionsspærrer mod kældervægge er meget tvivlsomme.
Beklager, at jeg udtrykte mig uklart, det skal ikke blive en diffusionsspærre overhovedet, men den kan opfattes som det.